Läs nya Frågor och svar som utarbetats om anvisningarna för inomhusluft på Arbetshälsoinstitutets sidor
Arbetshälsoinstitutet utredde erfarenheterna av användningen av sina anvisningar för inomhusluft våren 2024 för att kunna utveckla utbildningen och kommunikationen vad gäller inomhusluft så att de bättre motsvarar arbetsplatsernas behov. Anvisningarna ansågs vara till nytta för att lösa situationer som gäller inomhusluft, men delvis svåra att tillämpa. För att lätta tillämpningen har gjorts avsnittet ”Frågor och svar” på Arbetshälsoinstitutets sidor för inomhusluft.
Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 29.10.2024
Arbetshälsoinstitutet publicerade en öppen webbenkät för användare av anvisningarna ”Inomhusklimatundersökning och bedömning av förhållandena” och ”Bedömning av inomhusluftens betydelse för hälsa” våren 2024. Dessutom erbjöds diskussionsmöten för arbetsplatser och företagshälsovården i anknytning till anvisningarna.
– Anvisningarna hade publicerats 2022 och 2023, så det var viktigt för oss att få veta hur de nya anvisningarna fungerar på arbetsplatserna. Anvisningarna utnyttjas särskilt av byggnadshälsoexperter och företagshälsovårdspersonal, säger senior expert Päivi Isokääntä från Arbetshälsoinsitutet.
Enkätresultaten visade några centrala riktlinjer, vars grunder hade förblivit tidigare oklara
68 personer svarade på enkäten. Av enkätresultaten identifierades några centrala riktlinjer, vars grunder hade förblivit oklara för en del av respondenterna. Bland dessa fanns till exempel skillnader i innehållet i bedömningen av förhållandena och konditionsundersökningen samt luftförbindelsernas betydelse i bedömningen av förhållandena.
Gällande anvisningen för bedömning av inomhusluftens betydelse för hälsan lyftes bland annat fram den eventuella utmaningen med bedömningen för företagshälsovården, eftersom det finns så många olika faktorer som ska beaktas vid bedömningen. Dessutom önskade de som besvarade enkäten mer introduktion i anvisningarna på arbetsplatserna än idag.
På mötena diskuterades inneluftsgruppens aktiviter
På mötena diskuterades inomhusluftsfrågor i större utsträckning och i diskussionerna betonades samarbetet mellan aktörer som sköter inomhusluftsfrågor och allmänna rutiner.
- För ofta blir det bara en person som måste sköta de flesta inomhusluftsfrågor och det är tungt för hen. Det skulle vara viktigt, alla medlemmarna i inneluftsgruppen ska vara aktiva i enlighet med sin roll under hela inneluftsutrednings- och lösningsprocessen. Särskilt kommunikationen och interaktionen kan alltid utvecklas, säger specialläkare Hanna Keränen från Arbetshälsoinstitutet.
Avsnittet frågor–svar tar tag i oklara punkter och förtydligar tolkningen av anvisningarna
Baserat på enkäten, diskussionerna och experternas tidigare erfarenheter har i rapporten och på webbplatsen sammanställts ett ”Frågor och svar”-avsnitt, där man tar tag i de utmaningar som användarna av anvisningarna för inomhusluft mött och ger svar på frågor som gäller anvisningarna.
Även de tidigare publicerade "Ofta ställda frågor om inomhusluft" som gäller inomhusluftsfrågor i större utsträckning har uppdaterats och det nya avsnittet med frågor och svar finns också som en del av Ofta ställda frågor om inomhusluft.
Enkäten och rapporten har skapats som en del av Det nationella programmet för inomhusluft och hälsa. Programmet verkställer de hälso- och välbefinnandeåtgärder som skrivits in i statsrådets Sunda lokaler 2028-program. Programmet Sunda lokaler 2028 avslutas i slutet av 2024, men Det nationella programmet för inomhusluft och hälsa fortsätter.
Ytterligare information
Päivi Isokääntä, äldre sakkunnig, Arbetshälsoinstitutet, tfn 040 720 1913, paivi.isokaanta[at]ttl.fi Hanna Keränen, specialistläkare, Arbetshälsoinstitutet, tfn 050 414 3395, hanna.keranen[at]ttl.fi
Rapport
Erfarenheter av Arbetshälsoinstitutets anvisningar för inomhusluft. Arbetshälsoinstitutet 2024. (www.julkari.fi) På finska
Frågor och svar om anvisningarna (på finska)
Kysymyksiä ja vastauksia Sisäilmastoselvitys ja olosuhdearviointi -ohjeesta
Kysymyksiä ja vastauksia Terveydellisen merkityksen arviointi sisäilmatilanteissa -ohjeesta
Usein kysytyt sisäilmakysymykset (UKK) Ofta ställda frågor om inomhusluft (på finska)
Arbetshälsoinstitutets sidor om inomhusluft
Inomhusluft | Arbetshälsoinstitutet
Nyckelord
Kontakter
Päivi LehtomurtokommunikationschefTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504156309paivi.lehtomurto@ttl.fiKristiina KulhaTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358405486914kristiina.kulha@ttl.fiLänkar
MÅ BRA AV JOBBET
Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.
Följ Työterveyslaitos
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Työterveyslaitos
MEDIAKUTSU 9.1.2025 KLO 9.00: Tutkimustuloksia sote-alan työhyvinvoinnista18.12.2024 09:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa tutustumaan tuoreimpiin tutkimustuloksiin sote-ammattilaisten työhyvinvoinnista vuonna 2024. Mitä kuuluu? -työhyvinvointitutkimus ja Kunta10-tutkimus tarjoavat kattavan näkymän sote-alaan. Mediainfo järjestetään etäyhteyksin ilmoittautuneille.
En hybridarbetare som är missnöjd med kontoret stannar hemma och arbetar på distans13.12.2024 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Vad är man missnöjd med på kontoret under hybridarbetstid? I huvudsak samma saker som tidigare, dvs. arbetsro och lokalernas användbarhet. Under hybridarbetstid är konsekvenserna av missnöje dock annorlunda: nu kan en missnöjd arbetstagare bestämma sig för att hellre arbeta på distans. Arbetshälsoinstitutets forskningsprojekt utredde sambanden mellan distansarbete, upplevd arbetsmiljö, arbetshälsa och kort sjukfrånvaro i olika kontorslokaler.
Toimistoon tyytymätön hybridityöntekijä jää kotiin etätöihin13.12.2024 06:00:00 EET | Tiedote
Mihin toimistolla ollaan hybridityöaikana tyytymättömiä? Pääasiassa samoihin asioihin kuin ennenkin eli työrauhaan ja tilojen käytettävyyteen. Hybridityöaikana tyytymättömyyden seuraukset ovat kuitenkin erilaiset: nyt tyytymätön työntekijä voi päättää jäädä mieluummin etätöihin. Työterveyslaitoksen tutkimushanke selvitti etätyön, koetun työympäristön, työhyvinvoinnin ja lyhyiden sairauspoissaolojen yhteyksiä erilaisissa toimistotiloissa.
A hybrid employee who is unsatisfied with the office will stay at home and work remotely13.12.2024 06:00:00 EET | Press release
What are people dissatisfied with at the office in the era of hybrid work? Mainly the same issues as before: lack of peaceful working conditions and the usability of the premises. However, in the era of hybrid work, the consequences of dissatisfaction are different: now, dissatisfied employees may decide to stay at home and work remotely. This research project conducted by the Finnish Institute of Occupational Health examined the links between remote work, the experience of the work environment, well-being at work and sickness absences in different office spaces.
Nästan två av tre har psykiska symtom inom film- och tv-branschen10.12.2024 17:00:00 EET | Pressmeddelande
Psykiska symtom är vanliga hos personer som arbetar inom film- och tv-branschen. I oberoende produktionsbolags produktioner har nästan två av tre arbetstagare psykiska symtom. Antalet är tre gånger större jämfört med den övriga finländska befolkningen i arbetsför ålder. Förekomsten av symtom framgår av Arbetshälsoinstitutets enkät, som besvarades av över 600 yrkespersoner inom branschen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum