72 tunnin liikennehaasteen voittajat tekisivät Tampereen Kaukajärvestä hygge-kaupunginosan
Helsingissä ja Tampereella järjestetyn 72 tunnin liikennehaasteen voitosta kisasi yli 100 opiskelijaa. Kisan voittajajoukkue kehittäisi Tampereen Kaukajärvestä ihmisläheisen hygge-kaupunginosan. Voittajatyötä kiitettiin futuristiseksi, mutta nykytilanteen huomioivaksi.
72 tunnin liikennehaaste on nimensä mukaisesti 72 tunnin aikana suoritettava liikenne- ja kaupunkisuunnitteluaiheinen kilpailu. Kisa järjestettiin tänä vuonna jo kymmenennettä kertaa, ja juhlavuoden kunniaksi mukana oli kaksi kaupunkia, Helsinki ja Tampere, ja yli 100 opiskelijaa.
Tehtävänanto oli haastava. Opiskelijoiden päätehtävänä oli pohtia, millaisia ovat tulevaisuuden regeneratiiviset kaupunginosat, jotka eivät pelkästään vähennä ympäristövaikutuksiaan, vaan myös parantavat ympäristön tilaa ja edistävät luonnon monimuotoisuutta. Lisäksi opiskelijat pohtivat, millainen on tulevaisuuden houkutteleva kaupunkielämän keskus, miten kaupungit ovat linkittyneet kestävästi toisiinsa ja minkälaisia ovat toimivat matkaketjut.
Voittajaksi julistettiin joukkue Realitikka. Joukkueessa olivat mukana projektipäällikkönä toiminut Emmi Räikkönen, Benjamin Anderson, Mari Roman, Ristomatti Jönkkäri, Teemu Heino ja Eero Sädemäki. Voittajajoukkue pääsee Liveable Cities -opintomatkalle Kööpenhaminaan keväällä 2025.
Voittajajoukkue lähti kehittelemään Tampereen Kaukajärvestä ihmisläheistä ja yhteisöllistä hygge-kaupunginosaa. Kaupunginosia hahmotettiin moduuleina, joista suurempi kokonaisuus syntyy. Tämä ajattelu ulotettiin myös liikennejärjestelmään, jossa moduulit kuljettavat sekä ihmisiä että tavaroita tarvittaviin sijainteihin. Ajatus oli futuristinen, mutta se oli onnistuttu hyvin sitomaan nykyisiin tarpeisiin.
– Voittajajoukkueen työssä oli visionäärisyyttä ja onnistunutta irrottelua. Myös työn lopputulosten esittely toteutettiin innostavasti ja mielenkiintoa herättävällä tavalla – mukaan oli saatu jopa VR:n kuuluttajaääni, sanoo suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta.
– Työskentelyämme leimasi positiivinen yhteinen näkemys ja idearikkaus. Tiimissä oli edustusta monelta eri alalta, ja onnistuimme rikkomaan jään heti ensi hetkestä. Ideoita tuli valtavasti, eikä mitään tyrmätty vaan lähdimme rakentamaan ideoiden päälle. Oli myös hienoa, että saimme näyttää miten tekoälyä mielestämme voi hyödyntää, sanoo voittajajoukkueen projektipäällikkö Emmi Räikkönen. – Työmme rakentui hygge-konseptin ympärille, joten on todella hienoa päästä palkintomatkalle juuri hyggeilyn kotimaahan Tanskaan.
– Oli virkistävää tavata innostuneita opiskelijoita. Esitykset tuulettivat meidän tämän hetken realismiin lukkiutuneita ajatuksiamme. Vaikka kaikkea ei voidakaan heti toteuttaa niin moni idea jää elämään taustalle, Ari Vandell toteaa kisasta.
– Helsingille tärkeintä oli nähdä opiskelijoiden innostus tarttua liikenteen ja maankäytön kysymyksiin. Teemme jatkuvaa opiskelijayhteistyötä eri tasoilla, ja oli hienoa, että seudun opiskelijat pääsivät tänä vuonna tekemään haastetta juuri Helsinkiin, sanoo yksikön päällikkö Heikki Palomäki Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta.
Liikennehaasteessa olivat mukana Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Hämeen ammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto. Haaste oli suunnattu valittujen oppilaitosten opiskelijoille opintosuunnasta riippumatta.
– Kilpailu on alusta lähtien pyrkinyt tuomaan yrityksiä ja opiskelijoita yhteen. Tämänvuotinen haaste oli kansainvälisempi kuin koskaan. Meillä on kohtaanto-ongelma, kun oppilaitoksissamme on valtavasti potentiaalia mutta samanaikaisesti infra-ala kärsii työntekijäpulasta. Jaoimme tuomaristossa yhteisen huolen siitä, että meidän on saatava myös kansainväliset opiskelijamme työllistymään alan ja koko yhteiskunnan hyödyksi, sanoo haasteen ideoinut Jukka-Pekka Pitkänen Rambollista.
Kilpailutöitä arvioivat Helsingin ja Tampereen kaupungin, Väyläviraston, Fintrafficin, Helsingin seudun liikenteen (HSL), Solitan, Telian, Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Hämeen ammattikorkeakoulun, Tampereen korkeakouluyhteisön sekä Rambollin edustajat.
Haasteen järjestivät yhdessä oppilaitosten kanssa Helsingin ja Tampereen kaupungit, Väylävirasto, HSL, Fintraffic, Solita, OnniBus, Telia, HappyOrNot, ITS-Finland sekä Ramboll.
Kilpailutyöt löytyvät liikennehaasteen verkkosivuilta https://c.ramboll.com/fi/72h-liikennehaaste-2024
Ota yhteyttä
Jukka-Pekka Pitkänen, johtaja, Smart Mobility, Ramboll Group, puh. 040 7384190, jukka-pekka.pitkanen@ramboll.fi,
Vili Ampuja, suunnittelija, Smart Transport Systems, Ramboll Finland, puh. 050 4318274, vili.ampuja@ramboll.fi
Avainsanat
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Ramboll on johtava kestävien kaupunkien ja yhteiskuntien suunnittelu- ja konsultointiyritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee yli 18 000 asiantuntijaa globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 2 500 asiantuntijan voimin. Palvelujamme ovat innovatiiviset ja kestävät ratkaisut kaupunkien, infrastruktuurin, liikenteen, ympäristön ja rakennusten suunnittelussa, rakennuttamisessa, rakentamisessa ja ylläpidossa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ramboll Finland Oy
Mikä on parasta Helsingissä? Matka Tampereelle21.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Kolme neljästä kaukoliikenteen bussien ja junien käyttäjästä Helsingissä ja Tampereella antaa kokemukselleen hymynaaman, suunnittelu- ja konsultointialan yrityksen Rambollin tutkimus kertoo.
Ramboll-konserni hankki datakeskusten konsultointiyrityksen4.9.2024 14:29:12 EEST | Tiedote
Ramboll-konserni on ostanut datakeskusten konsultointiin erikoistuneen i3 Solutions Groupin. Tämä sekä edellinen EYP Mission Critical Facilities -yrityskauppa vuonna 2022 vahvistavat Rambollin asemaa datakeskusten täyden palvelun konsulttina Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Tavoitteena on auttaa datakeskusalaa pienentämään ilmastojalanjälkeään.
Rambollin selvitys: Pohjoismaisissa suuryrityksissä kiertotalous on edelleen jätehuoltoa2.7.2024 15:10:21 EEST | Tiedote
Suunnittelu- ja konsultointiyritys Rambollin Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa tekemä tuore selvitys kertoo, että Pohjoismaiset suuryritykset arvioivat edistyneensä kiertotalouden teemoista eniten jätehuollossa, kasvihuonekaasupäästöjen ja muiden ympäristövaikutusten vähentämisessä sekä uusiomateriaalien käytössä.
Rambollin monialatiimi mukana Metson Lokomotion-teknologiakeskushankkeessa3.6.2024 10:22:03 EEST | Tiedote
Metso on valinnut Rambollin uuden teknologiakeskuksensa monialaiseksi suunnittelukumppaniksi sekä vastaamaan rakennuttamisesta ja työmaavalvonnasta.
Rambollin selvitys: Lähes joka toisessa lämpöpumppujärjestelmässä ongelmia15.5.2024 09:41:34 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin asuntotuotannon 15 ensimmäisestä lämpöpumppu-urakasta vain yksi on onnistunut suunnitellusti. Järjestelmät ovat liian monimutkaisia, arvioi Helsingin kaupungin asuntotuotannon LVI-suunnittelupäällikkö Minna Launiainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme