Pyöräliikenteen baanoja yhdistävän Mariantunnelin suunnittelu etenee
Marian vanhan sairaala-alueen ja Mechelininkadun alittavan Mariantunnelin suunnittelu on edennyt yleissuunnitteluvaiheeseen. Tunneli on merkittävä osa baanaverkkoa. Se yhdistää Espoon Kivenlahteen asti kaavaillun Länsibaanan Etelä-Helsingin baanaverkkoon. Suunnitelma etenee poliittiseen päätöksentekoon tammikuussa, ja siitä voi jättää mielipiteitä 25. marraskuuta asti.
Keskeinen osa sujuvaa baanaverkkoa
Mariantunneli on merkittävä osa pyöräliikenteen pääyhteyksistä koostuvaa baanaverkkoa. Se yhdistää alkuperäisen ratakuiluun rakennetun Baanan suunnitteilla olevaan, Lauttasaareen ja Espooseen suuntautuvaan Länsibaanaan. Tunneli luo selkeitä, turvallisia ja yhtenäisiä reittejä itä-länsisuuntaiseen pyöräliikenteeseen ja parantaa yhteyttä Etelä-Helsingin muihin baanoihin.
Noin 200 metriä pitkä tunneli on tarkoitettu myös jalankulkijoille. Kulku Lapinlahden alueelta muuttuu sujuvammaksi, kun pyörällä ja kävellen liikkuva välttää vilkkaan Mechelininkadun ylittämisen ja liikennevaloissa odottamisen. Mechelininkadulla kulkee keskimäärin noin 36 000 ajoneuvoa Lapinlahdenkadun kohdalla syysarkipäivänä. Suunnittelussa on huomioitu myös ambulanssit, jotka voivat tarvittaessa ajaa tunneliin.
Tunneliin on kaavailtu kattovalojen lisäksi tehostusvalaistusta, jonka tarkoitus on lisätä turvallisuudentunnetta. Seinälle asennettavan värillisen tehostusvalaistuksen väriä voidaan vaihtaa etäyhteydellä esimerkiksi vuodenaikojen tai juhlapäivien mukaan. Visuaalinen ilme tarkentuu jatkosuunnittelussa.
Yleissuunnitelman mukaisten liikennejärjestelyjen toteuttaminen maksaa yhteensä noin 19 miljoonaa euroa.
Lapinlahdentiestä ehdotetaan pyöräkatua
Tunneli lähtee Lapinlahdentien kohdalta Kampin ja Ruoholahden väliseltä alkuperäiseltä Baanalta. Se nousee maan pinnalle Lapinlahdentiellä kadun eteläreunassa.
Lapinlahdentietä ehdotetaan suunnitelmassa pyöräkaduksi, jossa ajonopeus tulee sovittaa pyöräliikenteen tahtiin. Lapinlahdentielle tulee arviolta 24 pysäköintipaikkaa sekä neljä paikkaa saattoliikenteelle. Nykytilassa kadun pohjoisreunalla on pysäköintiin soveltuvaa tilaa noin 40 henkilöautolle ja eteläreunassa noin 30 henkilöautolle.
Suunnittelussa on huomioitu kulttuurihistoriallisesti arvokas ympäristö. 1800-luvulla rakennettu ortodoksisen hautausmaan kivimuuri joudutaan purkamaan osittain rakennustöiden ajaksi, mutta se dokumentoidaan sekä ennallistetaan tunnelin rakentamisen jälkeen.
Liikennesuunnitelma kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi tammikuussa
Entisen Marian sairaalan alueen asemakaavamuutos on tullut voimaan tammikuussa 2023. Tunnelista tehtiin kaavamuutoksessa alustava selvitys ja sen sijainti esitettiin ohjeellisena. Kaupunkiympäristölautakunta päätti tuolloin, että tunnelin toteuttamiseen varaudutaan kaupungin 10-vuotisessa investointiohjelmassa 2020-luvun lopulla.
Tunnelin liikennesuunnitelma etenee kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi tammikuussa 2025. Yleissuunnitelmasta päättää kaupunginvaltuusto. Tarkempi katu- ja rakennussuunnittelu aloitetaan, kun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt yleissuunnitelman.
Suunnitelmasta voi jättää mielipiteitä 25. marraskuuta asti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen helsinki.kirjaamo@hel.fi. Mielipiteen voi lähettää myös postitse. Tarkemmat ohjeet sekä suunnittelumateriaalit löytyvät hankkeen verkkosivuilta osoitteesta hel.fi/lansibaana.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teppo Pasanen
Liikennesuunnittelija
Helsingin kaupunki
Kaupunkiympäristön toimiala
09 310 37123
teppo.pasanen@hel.fi
Mariantunnelin tekninen suunnittelu:
Raila Hoivanen
Projektinjohtaja
Helsingin kaupunki
Kaupunkiympäristön toimiala
09 310 37482
raila.hoivanen@hel.fi
Kuvat
Liitteet
Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Konsertin järjestelyt sulkevat katuja Senaatintorin ympäristössä 7.–10. marraskuuta – raitiovaunuliikenteessä poikkeuksia7.11.2024 11:19:40 EET | Tiedote
Poikkeusjärjestelyt liittyvät Vuoden harmain päivä -konserttiin, joka järjestetään Helsingin Senaatintorilla lauantaina 9. marraskuuta klo 18–21.
Helsinki poistaa hylättyjä veneitä Tammisalossa6.11.2024 14:00:40 EET | Tiedote
Siirtokehotuksia kiinnitettiin 33 veneeseen.
Teollisuuskadun tunneli on suljettu autoliikenteeltä öisin 7.–8.11. ja 14.–15.11.6.11.2024 10:06:57 EET | Tiedote
Teollisuuskadun tunneli on suljettu autoliikenteeltä 7.–8.11. ja 14.–15.11. klo 22–04. Suljetussa tunnelissa tehdään huoltotöitä.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 5.11.20245.11.2024 20:28:30 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 5.11.2024. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Nätverket av cykelvägar med effektiviserat vinterunderhåll utökas återigen5.11.2024 11:12:13 EET | Pressmeddelande
Nätverket av cykel- och gångbanor med effektiviserat vinterunderhåll utökas till cirka 140 km till vintersäsongen 2024–2025. Sammanlagt kommer det att finnas cirka 35 kilometer nya leder på huvudcykelvägarna i Nordsjö, mellan Fiskehamnen och Böle samt längs Ring 1. Dessutom utökas den övervakning av vinterunderhållet som görs med cykel.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme