Väitös: Yhtenäiskoulun kehittämisessä kohtaavat ala- ja yläkoulujen erilaiset perinteet ja toimintatavat (Toikka)
Peruskoulun ala- ja yläkoulun yhdistyminen sekä yhteisöllisyyden rakentuminen eivät synny itsestään pelkällä päätöksellä yhdistää kaksi tai useampi koulu. KM Teppo Toikan väitöstutkimus tarjoaa ajankohtaisen kuvauksen yhtenäiskoulukehityksen tämänhetkisistä haasteista ja mahdollisuuksista yksilön, tiimin ja koko kouluyhteisön tasoilla.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja nykyinen lainsäädäntö ovat luoneet puitteet perusopetuksen yhtenäisyydelle, mutta raja peruskoulun ala- ja yläkoulujen välillä näkyy opetusjärjestelmässä yhä.
Vaikka yhtenäiskoulujen osuus peruskouluista on kasvussa, kouluyhteisöjen valmistautumista tähän muutokseen on tutkittu varsin vähän. KM Teppo Toikka tutki Jyväskylän yliopistossa tarkastettavassa väitöskirjassaan erillisten peruskoulun ala- ja yläkoulun kehittämistä yhtenäisenä peruskouluna. Tutkimuksessa tarkasteltiin erään kouluyhteisön yhteisöllistä kehittämistä oppivana yhteisönä.
– Kun erilaisiin toimintatapoihin ja käytänteisiin tottuneet opettajat alkavat yhdessä kehittää uutta koulua, on uudessa tilanteessa haastavaa hahmottaa, mikä olisi yhteistä esimerkiksi aineen- ja luokanopettajille tai eri-ikäisille oppilaille, Toikka kertoo.
Perusopetuksen perinteet näkyvät koulujen kehittämisessä
Kouluyhteisön kehittymistä yhtenäisenä peruskouluna haastavat monet tekijät. Väitöstutkimuksen mukaan haasteet kumpuavat sekä paikallisista olosuhteista että nykykouluissa vaikuttavista koulujärjestelmän perinteistä ja toimintatavoista.
Tutkimuksessa tarkastellun kouluyhteisön kehittäminen kesti hieman vajaat kaksi lukuvuotta. Tuloksien perusteella koulun opettajistossa ja kehittämistiimeissä ilmeni erilaisia valmiuksia ja odotuksia yhteisölliseen kehittämiseen ja tiimityöhön liittyen.
Uuden yhtenäiskoulun toimintakulttuurin rakentamisessa keskityttiin ymmärtämään paremmin opettajien mielenmalleja muutoksesta. Erityisesti kiinnitettiin huomiota opettajien käsityksiin yhteistyön mahdollisesta muuttumisesta uuden koulun myötä. Kehittämisprosessin alussa haastateltiin koko uuden koulun henkilöstö, jonka lisäksi yhteisöllisen kehittämisen käynnistymistä tuettiin luomalla koululle yhteinen jaettu visio sekä visioon perustuvat kehittämistiimit. Tutkimusaineistoa kerättiin myös kehittämisprosessin lopussa uuteen kouluun siirtymisen kynnyksellä.
– Koulun muutoksessa hyvien ja toimivien käytäntöjen ja ammatilliseen oppimiseen kiinnittyvien kehittämismallien löytäminen ja luominen näyttää olevan paljon yksittäisen kouluyhteisön opettajien ja rehtorin tai rehtorien varassa, Toikka summaa.
Tutkimus toteutettiin osana Uutta luova asiantuntijuus (ULA) -hanketta.
KM Teppo Toikan kasvatustieteen (OKL) väitöskirja “Building a school as a learning community: Exploring the development of a unified comprehensive school in Finland" tarkastetaan 29.11.2024 klo 12 Ruusupuiston Juho-salissa (RUUD101). Vastaväittäjänä toimii professori Janne Pietarinen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Väitöskirja on julkaistu osana Jyväskylän yliopiston JYU Dissertations -sarjaa ja on saatavilla verkossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0386-3.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teppo ToikkaVäitöskirjatutkija
teppo.t.toikka@jyu.fiKirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote
Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.
Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote
Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.
Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote
KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.
Läheinen ihminen voi vahvistaa tai horjuttaa sijoitetun nuoren selviytymiskykyä19.11.2024 12:10:00 EET | Tiedote
Sijoitettuna olleiden nuorten aikuisten selviytyminen on vaihtelevaa, ja läheisillä ihmissuhteilla on ratkaiseva merkitys heidän resilienssinsä kehittymisessä. Jyväskylän yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus tarkastelee perhesijoitettuna olleiden nuorten aikuisten resilienssiä heidän läheisten ihmissuhteiden ja niihin liittyvien jännitteiden, selviytymiskeinojen ja toimijuuden näkökulmasta.
Miljoonapotti tekoälypohjaisten lintu- ja lepakontunnistusmallien kehittämiseen19.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto ja yhdysvaltalainen Duke University saivat yli miljoonan euron tutkimusrahoituksen tekoälypohjaisten lintu- ja lepakontunnistusmallien sekä automaattisen kenttälaitteiston kehittämiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme