Tutkimus: Pohjoismaiset yritykset kansainvälisiä verrokkeja varovaisempia tekoälyn käyttöönotossa
Konsulttiyhtiö BearingPointin kansainvälisesti toteuttama tutkimus paljastaa, että pohjoismaiset yritysjohtajat keskittyvät tekoälyratkaisujen käyttöönotossa toteutukseen liittyviin haasteisiin ja eettisiin näkökohtiin kansainvälisiä verrokkeja enemmän. Esimerkiksi muualla Euroopassa tekoälyn käyttöönottostrategioissa painotetaan enemmän muutoksesta saatavia hyötyjä.
BearingPointin kesällä 2024 toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi yli 700 C-tason johtajaa eri toimialoilta 14 Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Aasian maassa. Kyselyssä selvitettiin yritysjohtajien näkemyksiä tekoälyn käyttöönottostrategioista.
Pohjoismaissa korostuu maltillinen asenne tekoälytransformaatioon – kokonaisvaltainen strategia puuttuu monilta
Kaiken kaikkiaan pohjoismaiset organisaatiot ovat tekoälyn käyttöönottostrategioidensa suhteen melko yhteneväisiä globaaleiden verrokkiensa kanssa. Keskeisimmät erot nousevat esiin tekoälyyn liittyvissä priorisointikriteereissä, lähestymistavoissa ja huolenaiheissa.
Teknologia ja prosessit ensin: Pohjoismaiset yritykset painottavat teknologiaan ja prosesseihin keskittyvää lähestymistapaa tekoälyn käyttöönottamisessa. Esimerkiksi tekoälyyn liittyvät ohjeistukset ovat useiden vastaajien organisaatioissa jo laajalti käytössä. Pohjoismaisissa yrityksissä korostuu myös tekoälyyn liittyvien muutostoimien tapauskohtainen arviointi. Monet ovat yksittäisien kehityskohtien suhteen hyvinkin edistyneellä tasolla, mutta tutkimus antaa osviittaa siitä, että pohjoismaiset yritykset ovat jäljessä tekoälyn käyttöönottoa koskevan koko organisaation kattavan strategian kehittämisessä. Tulevaisuudessa tarvitaankin kokonaisvaltaisempaa ihmiskeskeistä lähestymistapaa muutokseen.
Varovainen lähestymistapa tekoälymuutokseen: Pohjoismaat vaikuttavat olevan varovaisia tekoälymuutoksessaan. Esimerkiksi tekoälyyn liittyvien mahdollisuuksien priorisoinnissa yritykset painottavat enemmän toteutukseen liittyviä haasteita ja vähemmän liiketoiminta-arvoa kuin globaalit verrokkinsa. Pohjoismaisilla vastaajilla on myös maltillisemmat odotukset generatiivisen tekoälyn suhteen verrattuna globaaleihin kollegoihinsa. Pohjoismaisista yrityspäättäjistä 38 % uskoo generatiivisella tekoälyllä olevan korkeintaan vain maltillisia vaikutuksia liiketoimintaansa tulevien 5–10 vuoden aikana, siinä missä koko kyselyn vastaajista näin ajattelee vain neljännes.
Eettiset ja lainsäädännölliset huolenaiheet: Pohjoismaiset yritysjohtajat ovat huolissaan tekoälyn eettisiin näkökohtiin sekä sääntelyyn liittyvän osaamisen puutteesta organisaatiossaan. Vastaava huoli nousi esille myös muiden maiden yritysjohtajien keskuudessa.
– Tekoälyyn liittyvä toimintaympäristö on nopeassa muutoksessa, ja yrityksillä on kiire päästä mukaan meneillään olevaan muutosaaltoon pysyäkseen kilpailukykyisinä. Vaikka pohjoismaisissa yrityksissä maltillinen asenne ja eettiset näkökulmat korostuvat, otetaan edistysaskelia tekoälytransformaatiossa koko ajan. Pohjoismainen lähestymistapa tarjoaa myös arvokkaita oppeja innovaatioiden ja vastuullisuuden tasapainottamisesta, sanoo BearingPointin data ja analytiikka -liiketoiminnasta vastaava osakas Tomi Hietanen.
– Koko yrityksen kattavan tekoälystrategian vahvistaminen olisi tärkeää, sillä riskinä pistemäisien ratkaisujen tekemisessä on, että suurempi kuva jää huomiotta. Tämä voi johtaa epäoptimaalisesti priorisoituihin ratkaisuihin ja pahimmillaan jo tehtyjen sovellusten uudelleenarviointiin tai jopa uudelleentoteutukseen, mikä hidastaa muutosprosessia kokonaisuudessaan, Hietanen kertoo.
_______
Tietoa tutkimuksesta
BearingPointin Augmented Organization -tutkimus arvioi edellytyksiä sille, että organisaatio kykenee omaksumaan uusia teknologisia aaltoja. Tutkimuksen tiedot kerättiin verkkokyselyllä, joka toteutettiin kesäkuussa 2024. Kyselyyn osallistui 700 C-tason johtajaa sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. Kysely kattoi 14 maata Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Tutkimus keskittyi suuriin organisaatioihin, joiden liikevaihto on yli 0,5 miljardia euroa, ja 84 % vastaajista oli yrityksistä, joiden liikevaihto on yli miljardi euroa. Kyselyn toteutti Phronesis Partners, globaali tutkimus- ja analytiikkayritys, joka palvelee yli 100 maailman johtavaa strategista konsultointiyritystä, pääomasijoitusyhtiötä, tutkimusyritystä, rahoituslaitosta ja kustantajaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Milka HeiläMarketing & CommunicationsBearingPoint Finland Oy
Puh:040 779 0595milka.heila@bearingpoint.comLinkit
BearingPoint
BearingPoint on itsenäinen liikkeenjohdon ja teknologian konsulttiyritys, jossa yhdistyvät eurooppalaiset juuret ja maailmanlaajuinen verkosto. Yritys toimii kansainvälisesti kolmessa liiketoimintayksikössä: Consulting, Products ja Capital. Consulting kattaa asiantuntijapalvelut useilla liiketoiminta-alueilla. Products tarjoaa IP-pohjaisia palveluita liiketoiminnan tärkeimpiin prosesseihin. Capital palvelee asiakkaita yrityskauppojen ja yritysjärjestelyiden kentällä.
BearingPointin asiakkaina on monia maailman johtavia organisaatioita sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. BearingPointilla on globaali konsulttiverkosto, johon kuuluu yli 13 000 asiantuntijaa ja joka auttaa asiakkaita yli 70 maassa saavuttamaan mittavaa ja kestävää menestystä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BearingPoint Finland Oy
Selvitys: Yritykset painivat laajasti kielteisen perintönsä kanssa14.10.2024 08:45:07 EEST | Tiedote
Moni yritys painii legacy-haasteiden eli organisaatioon ajan saatossa kertyneen perinnön ja siitä aiheutuvien ongelmien kanssa, kertoo konsulttiyhtiö BearingPointin tuore selvitys. Haastava taloustilanne sekä viimeaikaiset suuret harppaukset tekoälyn kehityksessä vaativat yrityksiltä kykyä mukautua uudenlaiseen toimintaympäristöön nopeasti. Organisaatioon ajan kuluessa kasautunut perintö koetaan monin paikoin jarruna muutokselle. Yrityksillä on perinnön hallinnassa opittavaa sotilasorganisaatioilta.
Suomen Digimenestyjät 2024 on julkaistu – nämä yritykset pitävät kärkeä digitaalisessa asiakaskokemuksessa27.2.2024 13:05:19 EET | Tiedote
Teleoperaattorit nousivat tänäkin vuonna kärkeen digitaalisen asiakaskokemuksen edelläkävijöinä. Kestävän kehityksen ja tekoälyn vaikutukset ovat yhä laajemmin näkyvissä suomalaisyritysten asiakasrajapinnoissa.
Tutkimus: Lähimaksu debit-kortilla suomalaisten eniten suosima maksutapa – nuorten keskuudessa yleisintä mobiilimaksaminen14.12.2023 08:26:39 EET | Tiedote
Suomalaiset ovat eurooppalaisella tasolla aktiivisia digitaalisten maksutapojen käyttäjiä. 71 % suomalaisista nimeää lähimaksun debit-kortilla käyttämäkseen maksutavaksi. 18-24 -vuotiaiden ikäluokassa mobiilimaksaminen on jo ohittanut suosiossa debit-lähimaksun. Digitaalinen euro on vielä tuntematon käsite suomalaisille.
Selvitys: Pohjoismaisten pankkien digitaalinen edelläkävijyys saattaa tulla tiensä päähän21.11.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Tuoreen Nordic Banking 2033 – And how to get there -selvityksen mukaan pankkialan ulkopuolisten toimijoiden merkitys voi kasvaa tulevaisuudessa, elleivät pankit kehitä omia digitaalisia palvelujaan selvästi nykyistä nopeammin.
Konsulttiyhtiö BearingPoint ostaa Korkian vastuullisuuskonsultoinnin liiketoiminnan1.3.2023 08:20:04 EET | Tiedote
BearingPoint laajentaa vastuullisuuskonsultoinnin kyvykkyyksiään liiketoimintaoston kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme