Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa

Jaa

Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.

Kauppakeskus Mylly
Kauppakeskus Mylly Eemeli Rantasalo

”Oli ilahduttavaa nähdä, että tämän vuoden kilpailussa painottuivat selkeästi yhteisöllisyys, eri sidosryhmien osallistaminen ja asiakaskokemus”, kommentoi tuomariston puheenjohtaja ja Lyko Finlandin Retail Manager Armi Aho.

Vanhaa uudistamalla parempia asiakaskokemuksia

Uusien palveluiden ja asiakaskokemuksen kehittämisen kategoriassa finaaliin ylsi viisi tekoa. Voittajaksi tuomaristo valitsi Myyrmannin. Kauppakeskuksen valtavan muutosprojektin myötä keskuksen tarjonnassa tapahtui merkittävä muutos ja asiakkaiden asiointi helpottui. Tuomaristo arvosti paremman asiakaskokemuksen ja liiketoimintavaikutusten lisäksi sitä, että projekti vietiin läpi suunnitelmallisesti ja tehokkaasti.

Lisäksi kunniamaininnan sai kauppakeskus Goodman, joka onnistui asiakaskokemuksen parantamisessa niin ikään haastavassa kilpailuympäristössä.

Sosiaaliset tekijät vahvasti esillä vastuullisissa kauppakeskusteoissa

Kauppakeskus Lauttis pokkasi voiton vastuullisuuden kategoriassa, jossa huomioidaan niin ympäristö, sosiaaliset tekijät kuin yritysvastuu. Lauttis toteutti vuoden aikana yli 30 yhteistä, eri kokoista tempausta Lauttasaaren asukkaiden kanssa. Näiden tapahtumien avulla kauppakeskus mahdollisti yhteisöllisyyden kehittymisen asukkaiden paikallisena kumppanina.

Kunniamaininnan samassa kategoriassa sai myös Lahden kauppakeskus Trio, joka on onnistuneesti osallistanut nuoria kauppakeskuksen viihtyvyyden lisäämiseksi.

Oivaltavat TikTok-sisällöt hurmasivat nuoren asiakaskunnan

Markkinoinnin ja viestinnän kategoriassa tuomaristo kiinnittää huomiota innovatiivisuuden lisäksi ajankohtaisuuteen ja julkisuusarvoon. Tänä vuonna kategoriassa loisti kirkkaimmin Kauppakeskus Mylly teollaan TikTokin sisältökonsepti. Kauppakeskus onnistui TikTokin valloituksessaan pitkäjänteisellä sisällöntuotannolla ja sitoutti nuoria monipuolisilla, ajan hermolla olevilla sisällöillä.

Lisäksi Hansakorttelin syötävän hyvä, yhteisöllinen tapahtuma Piispis-munkin ympärillä sai tuomaristolta kunniamaininnan.

Jyväskyläläisen kauppakeskuksen etusovellus teki vaikutuksen

Digitaalisuuden ja uuden teknologian hyödyntämisen kategoriassa finaalitaisto käytiin kahden digitaalisen kanta-asiakasohjelman välillä. Tänä vuonna kategorian voitti Kauppakeskus Seppä.

Tuomariston mukaan ensiluokkaisesti toteutettu Seppä Klubi palvelee laajasti eri kohderyhmiä, ja sillä on saatu aikaan vaikuttavia tuloksia niin sovelluksen käyttäjämäärissä kuin myyntituloksissa.

Tänään julkaistiin myös Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksi, jonka mukaan kauppakeskusten kävijämäärä on tasaisessa kasvussa. Kauppakeskusten kokonaismyynti supistui kuluvan vuoden heinä-syyskuussa tasan yhdellä prosentilla vuoden 2023 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tiedotteen voit lukea täällä.


Vuoden kauppakeskusteko -kilpailussa nostetaan esiin vuoden innovatiivisimpia ja menestyneimpiä kauppa- ja palvelukeskuksiin liittyviä tekoja. Tänä vuonna kilpailuun osallistui yhteensä 21 kauppakeskustekoa neljässä kategoriassa. Voittajat julkistettiin 14.11.2024 tilaisuudessa Kauppakeskusliiketoiminnan vuosiseminaarissa.

FAKTA: Vuoden kauppakeskusteko -kilpailu

  • Kilpailuun voi osallistua 1.1.–31.12.2023 välisenä aikana toteutetuilla kauppakeskusteoilla.
  • Kilpailussa on 4 sarjaa: Uudet palvelut ja asiakaskokemuksen kehittäminen, vastuullisuus, markkinointi ja viestintä ja digitaalisuus ja uuden teknologian hyödyntäminen.
  • Kilpailu on järjestetty vuodesta 2010 alkaen.
  • Kilpailuun ja vuoden 2024 kauppakeskustekoihin voi tutustua lisää täällä.

 

Lisätietoja kilpailusta:

  • Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933

Lisätietoa voittajateoista:

  • Myyrmanni: Karoliina Hurmerinta, p. 020 766 4532
  • Lauttis: Heli Vainio, p. 0400 505 607
  • Mylly: Mira Salo, p. 040 778 5515
  • Seppä: Mikko Seppälä, p.  044 723 8832
null
Kauppakeskus Myyrmanni
null
Kauppakeskus Lauttis
null
Seppä Klubi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskusten myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä3.6.2024 07:05:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Reaalisesti myynti kasvoi 0,8 prosenttia. Kävijämäärä kasvoi 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen. Huhtikuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana nimellinen kokonaismyynti oli 4,5 prosenttia edeltävää 12 kuukauden tarkastelujaksoa korkeampi.

Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 6,8 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä25.8.2023 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa vajaat seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä nimellisesti 4,6 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvuvauhti hiipui selkeästi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin vuoden 2022 alun koronarajoitukset vielä painoivat vertailulukuja. Toisen vuosineljänneksen kokonaismyynnin kasvu jäi reilut kaksi prosenttiyksikköä inflaatiota matalammaksi.

Kauppakeskusten myynti kasvoi 10 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä10.5.2023 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti tasan 10 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi 1,5 prosenttia. Myynnin kasvu oli erityisen voimakasta tammikuussa, kun monet koronarajoitukset rasittivat vielä edellisen vuoden vertailulukua. Kauppakeskusten kävijämäärä oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes 20 prosenttia viime vuoden alkua korkeampi. Tammikuussa kauppakeskuksissa oli kävijöitä yli 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Sekä myynnin että kävijämäärien kasvu on 12 kuukauden tarkastelujaksolla ollut ripeämpää kaupunkien keskustoissa sijaitsevissa kauppakeskuksissa kuin keskustojen ulkopuolisissa keskuksissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye