Facebook ja Instagram jyräävät kuntaviestinnässä: Tekoälyn käyttö jakaa vielä kuntaviestijöitä

Jaa

Kunnat toimivat sosiaalisessa mediassa useimmin Facebookissa (100 %), Instagramissa (98 %), YouTubessa (88 %) ja LinkedInissä (68 %). X-palvelun käyttö on vähentynyt merkittävästi: kaksi vuotta sitten sitä käytti 52 % kunnista, mutta nyt enää 32 %. Tiedot perustuvat Kuntaliiton kahden vuoden välein toteuttamaan verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselyyn.

96 prosenttia kunnista tuottaa ainakin jonkin verran sisältöä someen suomen kielellä. Seuraavaksi tyypillisimmät kielet kuntien somesisällölle ovat englanti (31 %) ja ruotsi (26 %). 

Kuusi kunnanjohtajaa kymmenestä sosiaalisessa mediassa

62 % kunnanjohtajista toimii työroolissaan sosiaalisessa mediassa, eikä tämä osuus ole juurikaan muuttunut viimeisen neljän vuoden aikana. Noin puolet kunnanjohtajista (48 %) käyttää Facebookia työroolissaan, ja Instagramissa toimii noin neljännes (26 %).

– X-palvelun käytön väheneminen näkyy myös kunnanjohtajien toiminnassa. Kaksi vuotta sitten 38 % kyselyyn vastanneista kunnanjohtajista käytti työroolissaan silloista Twitteriä, mutta nyt osuus on enää 20 %, toteaa Kuntaliiton viestinnän kehittämispäällikkö Tony Hagerlund.

Tekoälyn käyttö on tullut osaksi kuntien viestinnän arkea

Lähes puolet (47 %) vastanneista kunnista hyödyntää tekoälyä viestinnässään, ja lisäksi viidennes (21 %) suunnittelee sen käyttöönottoa. Tekoälysovellukset ovat nopeasti juurtuneet osaksi kuntaviestinnän toimintatapoja.

Neljänneksellä kunnista on jo ohjeistukset tekoälyn käyttöön, ja kolmanneksella niiden laatiminen on suunnitteilla.

Kunnat tarjoavat verkkosivustoillaan entistä enemmän sisältöä eri kielillä

Likimain kaikilla vastanneilla kunnilla (98 %) on verkkopalveluissaan sisältöä suomeksi. Englanninkielistä sisältöä tarjoaa 71 % kunnista, ja ruotsinkielistä 42 %. 

Kuntien verkkopalveluiden kielivalikoima on laajentunut. Kunnat viestivät aiempaa useammin englanniksi, ruotsiksi ja venäjäksi. Avovastauksista nousevat esille myös kuntalaisille suunnatun sisällön tarjoaminen varsinkin ukrainaksi ja arabiaksi.

– Kaikista laajimmat kielivalikoimat kuntien verkkosivuilla nojaavat usein tekoälyn tuottamiin käännöksiin. Järjestelyn haasteena ovat toki ajoittaiset käännösvirheet, mutta on huomattava etu saada tietoa kuntapalveluista omalla äidinkielellään, arvioi Kuntaliiton viestinnän asiantuntija Riikka Komu.

Vajaa neljännes kunnista (24 %) uusii parhaillaan julkista verkkopalveluaan. Kaksi vuotta sitten vastaava luku oli 32 %, ja viisi vuotta sitten yli puolet kunnista (54 %) oli uudistamassa verkkopalveluaan.

– Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmiin siirtyminen on muuttanut kuntien verkkopalveluiden kehittämistä. Uudistukset tehdään vaiheittain, eikä suuria kertauudistuksia enää tarvita niin usein, Hagerlund kuvailee.

Verkkopalveluiden saavutettavuudessa paras tilanne on käyttöliittymien ja teknisen toteutuksen osalta. Sisältöjen saavutettavuus vaatii vielä työtä, ja haasteita on erityisesti liitteiden kohdalla. Vastaajien mukaan saavutettavuus on kuitenkin hieman parantunut kahden vuoden takaiseen verrattuna.

Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median kyselyyn vastasi 174 kuntaa, vastausprosentti oli 56,3.

Lisätietoja:


Tony Hagerlund, viestinnän kehityspäällikkö, Kuntaliitto, 050 526 2158
Riikka Komu, viestinnän asiantuntija, Kuntaliitto, 044 543 1987
etunimi.sukunimi@kuntaliitto.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään. Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Facebook och Instagram på topp i kommunernas kommunikation, AI-användningen varierar14.11.2024 13:23:53 EET | Pressmeddelande

Av sociala medier använder kommunerna mest Facebook (100 %), Instagram (98 %), YouTube (88 %) och LinkedIn (68 %). Meddelandetjänsten X används betydligt mindre än tidigare: för två år sedan användes den av 52 procent av kommunerna, men nu bara av 32 procent. Uppgifterna baserar sig på Kommunförbundets enkät om webbkommunikation och användning av sociala medier, vilken genomförs vartannat år.

Invånarundersökning 2024: Förtroendet för kommunala beslutsfattare stabilt men behöver stärkas13.11.2024 08:45:30 EET | Pressmeddelande

Enligt Kommunförbundets senaste invånarundersökning anser allt fler att kommunens beslutsfattare sköter sitt ansvar för förutsättningarna för ett gott liv och att de förtroendevalda arbetar uppriktigt för kommunens bästa. Kommuninvånarna förhåller sig dock snarare lite misstänksamt är tillitsfullt till kommunens beslutsfattande och beslutsfattare. Förtroende är ingen självklarhet, det kräver kontinuerliga ansträngningar av de kommunala beslutsfattarna och att invånarna får sina röster hörda, säger Marianne Pekola-Sjöblom.

Selvitimme: Luottamus kuntapäättäjiin vakaata, mutta kaipaa vahvistamista13.11.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Kuntaliiton tuore Kuntalaistutkimus 2024 osoittaa, että yhä useampi, noin kolmannes vastaajista, ajattelee kuntansa päättäjien pitävän hyvin huolta elämisen edellytyksistä sekä kuntansa luottamushenkilöiden ajavan vilpittömästi kunnan parasta. Kuntalaiset kuitenkin suhtautuvat kuntansa päätöksentekoon ja päättäjiin kokonaisuutena pikemmin hieman epäileväisesti kuin luottavaisesti. Luottamus ei ole itsestäänselvyys, vaan se edellyttää kuntapäättäjiltä jatkuvaa panostusta ja kuntalaisten kuulemista. Kuntaliitto tulee nostamaan vaalikeskusteluissa ja tulevan vaalikauden perehdytystilaisuuksissa esille hyvää päätöksentekoilmapiiriä ja -kulttuuria.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye