Facebook och Instagram på topp i kommunernas kommunikation, AI-användningen varierar

Dela

Av sociala medier använder kommunerna mest Facebook (100 %), Instagram (98 %), YouTube (88 %) och LinkedIn (68 %). Meddelandetjänsten X används betydligt mindre än tidigare: för två år sedan användes den av 52 procent av kommunerna, men nu bara av 32 procent. Uppgifterna baserar sig på Kommunförbundets enkät om webbkommunikation och användning av sociala medier, vilken genomförs vartannat år.

Ungdomsväsendet, biblioteken och idrottsväsendet är de kommunala sektorer som är mest aktiva på sociala medier.

De flesta kommuner (96 %) producerar innehåll på sociala medier på finska, åtminstone i någon mån. Näst vanligast är innehåll på engelska (31 %) och därefter svenska (26 %).

Sex kommundirektörer av tio använder sociala medier

Av kommundirektörerna använder 62 procent sociala medier i sin yrkesroll. Andelen har knappast alls ändrats under de senaste fyra åren. Omkring hälften av kommundirektörerna (48 %) använder Facebook i sin yrkesroll och ungefär en fjärdedel (26 %) Instagram.

  • Den minskade användningen av X syns också i kommundirektörernas arbete. För två år sedan uppgav 38 procent av de kommundirektörer som besvarade enkäten att de använde dåvarande Twitter i sin yrkesroll, men nu är andelen bara 20 procent, säger Tony Hagerlund, utvecklingschef för kommunikationen vid Kommunförbundet.

AI har blivit ett vanligt redskap i kommunernas kommunikation

Nästan hälften (47 %) av de kommuner som besvarade enkäten använder AI i sin kommunikation, och en femtedel (21 %) planerar att börja använda AI. AI-appar har snabbt blivit en del av kommunikationsarbetet.

En fjärdedel av kommunerna har redan anvisningar för användningen av AI, och en tredjedel planerar att utarbeta sådana anvisningar.

Kommunerna har allt mer webbinnehåll på flera språk

Nästan alla kommuner som besvarade enkäten (98%) har innehåll på finska i sina webbtjänster. Totalt 71 procent erbjuder innehåll på engelska och 42 procent på svenska.

Webbinnehåll erbjuds på fler språk än tidigare. Kommunerna kommunicerar allt oftare på engelska, svenska och ryska. Av de öppna svaren framgår att innehåll också erbjuds på framför allt ukrainska och arabiska.

  • De kommuner som har det största språkutbudet har ofta använt AI-översättningar. Baksidan med systemet är risken för översättningsfel, men det är en stor fördel att få information om kommunala tjänster på sitt modersmål, säger Riikka Komu, sakkunnig i kommunikation vid Kommunförbundet.

Nästan en fjärdedel av kommunerna (24 %) håller på att förnya sin offentliga webbtjänst. För två år sedan var ett sådant arbete på gång i 32 procent av kommunerna och för fem år sedan i mer än hälften (54 %).

  • Övergången till publiceringssystem med öppen källkod har ändrat utvecklingen av kommunernas webbtjänster. Reformerna genomförs stegvis, och stora engångsreformer behövs inte längre så ofta, berättar Hagerlund.

När det gäller webbtjänsternas tillgänglighet är situationen bäst i fråga om användargränssnitt och tekniskt genomförande. Innehållets tillgänglighet kräver ännu arbete, och det finns utmaningar särskilt i fråga om bilagor. Enligt de tillfrågade har tillgängligheten trots allt förbättrats en aning jämfört med situationen för två år sedan.

Kommunförbundets enkät om kommunernas webbkommunikation och användning av sociala medier besvarades av 174 kommuner. Svarsprocenten var 56,3 procent.

Närmare upplysningar:

Tony Hagerlund, utvecklingschef, kommunikation, Kommunförbundet, 050 526 2158
Riikka Komu, sakkunnig i kommunikation, Kommunförbundet, 044 543 1987
fornamn.efternamn@kommunforbundet.fi

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Beslutsfattarundersökningen 2024: Påverkningsmöjligheter lockar kommunalvalskandidater – beslutskulturen och trakasserier avskräcker21.11.2024 06:00:00 EET | Pressmeddelande

Vad lockar förtroendevalda att ställa upp i kommunalvalet och vilka faktorer minskar viljan att åta sig förtroendeuppdrag? Resultatet av den färska beslutsfattarundersökningen visar 1 700 förtroendevaldas och ledande tjänsteinnehavares åsikter om arbetet som förtroendevald och deras planer på att ställa upp i valet i vår. Över hälften av de nuvarande fullmäktigeledamöter som besvarade enkäten tänker ställa upp för omval och en tredjedel överväger att göra det, eftersom de är intresserade av kommunens aktuella sakfrågor och lockas av möjligheten att påverka kommunens framtidsutsikter. Faktorer som minskar viljan att ställa upp i valet är omständigheter i privatlivet, trakasserier och för vissa också beslutskulturen. Resultaten visar att det finns utmaningar, men att många ändå anser kommunalpolitiken vara en viktig metod att påverka.

Kuntavaaliehdokkaita motivoi vaikuttamisen halu – häirintä ja päätöksentekokulttuuri haastavat21.11.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Yli puolet Kuntapäättäjätutkimukseen kyselyyn vastanneista, tällä hetkellä toimivista kunnanvaltuutetuista, aikoo jälleen asettua ehdolle ja kolmasosa harkitsee kuntavaaliehdokkuutta, sillä kunnan ajankohtaiset asiakysymykset ja mahdollisuus vaikuttaa kunnan tulevaisuudennäkymiin innostavat. Ehdokkuushaluja puolestaan vähentävät yksityiselämän kuormitus, häirinnän kokemukset sekä osan mielestä myös päätöksentekokulttuuri. Tuloksissa korostuu, että vaikka haasteita on, moni kokee kuntapolitiikan olevan merkityksellinen tapa vaikuttaa. Tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta selviää 1700 luottamushenkilön ja johtavan viranhaltijan näkemykset luottamushenkilötyöstä sekä aikeet asettua ehdolle ensi kevään vaaleissa. Vastaukset kattavat yli 90 prosenttia Manner-Suomen kunnista.

Facebook ja Instagram jyräävät kuntaviestinnässä: Tekoälyn käyttö jakaa vielä kuntaviestijöitä14.11.2024 12:30:00 EET | Tiedote

Kunnat toimivat sosiaalisessa mediassa useimmin Facebookissa (100 %), Instagramissa (98 %), YouTubessa (88 %) ja LinkedInissä (68 %). X-palvelun käyttö on vähentynyt merkittävästi: kaksi vuotta sitten sitä käytti 52 % kunnista, mutta nyt enää 32 %. Tiedot perustuvat Kuntaliiton kahden vuoden välein toteuttamaan verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselyyn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye