Tutkimus: Huolestuttava ilmiö – yli kolmannes suomalaisista maksaa laskun luotolla
Yhä useampi suomalainen maksaa laskunsa ajallaan viime vuosiin verrattuna. Huolestuttavaa on, että luotonhallintayhtiö Intrumin tuore Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti paljastaa luoton käytön yleistyneen laskujen maksamisessa ja jopa 35 prosenttia kuluttajista kertoi maksaneensa yhden tai useamman laskun luotolla. Intrumin tutkimuksen mukaan suomalaisten kuluttajien taloustilanne on kohentunut, mutta kehitys jää reilusti jälkeen muihin Euroopan maihin verrattuna. Suurin osa selviytyy pakollisista kuluistaan, mutta taloudellinen hyvinvointi on hauraalla pohjalla ja tulevaisuudennäkymät synkät. Suomalaisista 57 prosenttia uskoo, että työttömyys nousee jyrkästi seuraavan kahden vuoden aikana, kun Euroopan keskiarvo on 43 prosenttia. Suomalaisilla on myös maksuvaikeuksia lähes kaksi kertaa enemmän kuin eurooppalaisilla keskimäärin.
Suomalaisista kuluttajista 63 prosenttia maksoi edellisten 12 kuukauden aikana laskunsa ajallaan, mikä on enemmän kuin 56 prosenttia viime vuonna. Kolikon kääntöpuolena on kuitenkin huolestuttava ilmiö, sillä aiempaa useampi kertoi viimeisten kuuden kuukauden aikana ottaneensa lainaa tai käyttäneensä loppuun luottokorttinsa limiitin maksaakseen laskunsa. Luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti paljastaa, että suomalaisista 35 prosenttia kertoi maksaneensa laskuja luotolla, mikä on enemmän kuin 29 prosenttia vuonna 2023. Viime vuoteen ja edeltäneisiin vuosiin verrattuna kasvua on ollut nimenomaan toistuvassa luoton käytössä. Sen sijaan kertaluonteisesti luottoa laskun maksuun käyttäneiden määrä laski. Kuluttajista 15 prosenttia kertoi myös, että heillä on vaikeuksia selviytyä veloistaan, kun eurooppalaisista keskimäärin 8 prosenttia vastasi näin.
Intrumin tutkimus kertoo, että muualla Euroopassa positiivinen kehitys on ollut huomattavasti nopeampaa. Eurooppalaisista keskimäärin 74 prosenttia maksoi laskunsa ajallaan, mikä on huomattava nousu verrattuna edellisen vuoden 63 prosenttiin, jolla tasolla Suomessa ollaan siis nyt. Hyvä uutinen on, että nyt vastaajat kertoivat yleisimmäksi syyksi myöhässä maksamiselle unohduksen, kun vuodesta 2019 saakka yleisin syy on ollut rahan puute.
– Maksukyvyn vahvistuminen kertoo suomalaisten ostovoiman kohentumisesta. Luottoa laskujen maksamiseen käyttävien kuluttajien määrän kasvu on kuitenkin todella huolestuttava ilmiö. Tällä tavoin ollaan nopeasti tilanteessa, jossa oma talous on jatkuvasti miinuksella, ja joustovaraa odottamattomia menoja varten ei ole. Lisäksi velkataakkaa kasvattavat korkokulut, sanoo Suomen Intrumin kaupallinen johtaja Juha Iskala.
Työttömyyden kasvu luo synkän varjon
Intrumin tutkimus kertoo, että suomalaisista kuluttajista suurin osa arvioi pystyvänsä selviytymään pakollisista menoistaan, mutta alle kolmannes kokee pystyvänsä säästämään tai sijoittamaan tulevaisuutta varten ja vain viidennes uskoi pystyvänsä löytämään paremmin palkatun työn. Suomalaisten uskoa tulevaisuuteen nakertaakin heikko työllisyystilanne. Vastaajista 57 prosenttia arvioi työttömyyden nousevan jyrkästi seuraavien kahden vuoden aikana ja 49 prosenttia ei usko Suomen taloustilanteen olevan paranemassa.
– Vaikka suurin osa arvioi selviytyvänsä maksuistaan tällä hetkellä, moni kokee tulevaisuuden epävarmaksi, koska eivät pysty säästämään. Lisäksi käsitys Suomen työllisyystilanteesta ja taloustilanteen kehittymisestä on negatiivinen, sanoo Iskala.
Tilastokeskuksen mukaan kuluttajat eivät näe, että nyt olisi sopiva hetki merkittäville hankinnoille.
– Kuluttajien haluttomuus tehdä suuria hankintoja viittaa siihen, että menoista on edelleen tingittävä ja rahaa halutaan säästää pahan päivän varalle huolimatta matalammasta inflaatiosta ja laskevista koroista, Iskala jatkaa.
Synkimmin talouteen suhtautuvat 45-54-vuotiaat, joista 62 prosenttia ei näe Suomen taloustilanteen olevan paranemassa. Heistä 63 prosenttia ei myöskään usko pystyvänsä vaurastumaan riippumatta siitä, kuinka kovasti tekevät töitä tai säästävät. Huolestuttavaa on, että lähes yhtä moni (62 prosenttia) nuorimmista, 18-21-vuotiaista, vastaajista suhtautui yhtä pessimistisesti mahdollisuuksiinsa vaurastua.
– Laaja-alainen synkkyys voi vähentää kuluttajien taloudellista aktiivisuutta ja vaikuttaa negatiivisesti investointeihin. On erityisen huolestuttavaa, että myös nuorten aikuisten toiveikkuus on kärsinyt. Se voi vaikuttaa heidän motivaatioonsa ja tulevaisuuden suunnitelmiinsa, kuten koulutukseen ja uravalintoihin. Havainnot korostavat tarvetta vahvistaa taloudellista luottamusta ja tarjota konkreettisia keinoja, joilla voi vaikuttaa omaan taloustilanteeseensa, toteaa Iskala lopuksi.
Tietoja Eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2024
Luotonhallintayhtiö Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2024 (European Consumer Payment Report 2024) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 20 Euroopan maassa. Vuoden 2024 kyselyyn osallistui yhteensä 20 000 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin 4.7.-25.8.2024. Lataa Suomea koskeva raportti ja Euroopan laajuinen raportti. Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti on julkaistu 16. marraskuuta.
Lataa European Consumer Payment Report 2024
Lähteet:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
MediadeskIntrum Oy, viestintä
Puh:046 5002 8693viestinta@intrum.comKuvat
Tietoja julkaisijasta
Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Huuhtooko konkurssiaalto kuluttajien orastavan ostovoiman mukanaan?30.10.2024 07:50:00 EET | Tiedote
Kuluttajien maksamisessa nähtiin kolmannella vuosineljänneksellä positiivinen käänne, kun perintätapausten määrät ja perinnässä olevat summat kääntyivät laskuun. Huolestuttavaa kuitenkin on, että aiempaa useampi lasku siirtyi muistutusvaiheesta perintään. Myös yritysten maksamisessa nähdään huolestuttava suunta yritysperinnän tapausten ja perinnässä olevien summien käännyttyä kasvuun. Kuluttajien ostovoiman kasvusta ja positiivisten talousnäkymien pilkahduksesta huolimatta luotonhallintayhtiö Intrum ennakoi kuluttajien maksuvaikeuksien kasvavan loppuvuonna ja vuodenvaihteen jälkeen.
Konkurssiaalto jatkunee syksyllä, vaikka maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut8.10.2024 07:55:00 EEST | Tiedote
Intrumin maksuviivetutkimus kuluvan vuoden kolmannelta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut hieman viime vuodesta. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla on yhä eniten haasteita, mutta julkisen hallinnon, maanpuolustuksen ja kaivostoiminnan aloilla maksuviiveellisten yritysten määrä on noussut suhteellisesti eniten. Alueellisesti maksuviiveellisiä yrityksiä on eniten Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Vireille pantujen konkurssien määrä on jatkanut edelleen kasvuaan. Vaikka talouskasvu on ollut edelleen vaisua, näkymät loppuvuodelle ovat varovaisen positiivisia.
Tekoäly ja digitalisaatio tehostavat pk-yritysten saatavien kotiuttamista5.9.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Valtakunnallista yrittäjän päivää vietetään syyskuun viidentenä päivänä. Asiakkaiden maksukäyttäytyminen on keskeinen tekijä yrityksen pitkän aikavälin menestyksessä ja toimintakyvyn säilyttämisessä. Yritysten tulee myös entistä enemmän kiinnittää huomiota, kuinka ne itse toimivat tavarantoimitusketjussa ja edistävätkö ne omalla toiminnallaan tervettä maksukulttuuria. Intrumin tutkimuksen mukaan digitalisaatio ja tekoäly nostavat päätään maksuviiveiden torjumisessa. Yli puolet pk-yrityksistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan. Tekoälytyökalut ja modernien maksutapojen hallinta koetaan kilpailueduksi, joka lajittelee jyvät akanoista.
Yhä useamman kuluttajan laskut päätyvät perintään – positiivista kehitystä maksukyvyssä19.8.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän analyysi kertoo, että saatavista joudutaan muistuttamaan ja niitä siirtyy perintään yhä useammin. Kuluttajaperinnässä sekä tapausten määrät että perinnässä olevat summat kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Varovaisen positiivisia loppuvuoden näkymiä tukee kuitenkin perintäonnistumien kääntyminen kasvuun, mikä kertoo sekä kuluttajien että yritysten maksukyvyn vahvistumisesta.
Maksujen lykkääminen vaikeuttaa nuorten oman talouden hallintaa12.8.2024 08:10:00 EEST | Tiedote
Elokuun 12. päivä vietetään kansainvälistä nuorten päivää. Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan nuorilla aikuisilla on haasteita pitää kirjaa osta nyt, maksa myöhemmin -hankinnoista. Nuorten oman arvion mukaan menojen jakauma on kuitenkin varsin terveellä pohjalla ja he suhtautuvat luottavaisesti mahdollisuuksiinsa hankkia tuloja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme