Massiivinen eurooppalainen ohjelmistoprojekti ajoneuvojen kehittämiseen
Eurooppalaiset yritykset, tutkimusorganisaatiot ja yliopistot yhdistävät voimansa ohjelmistopohjaisten ajoneuvojen kehittämisessä uraauurtavassa hankkeessa. Kumppaneita on kaikkiaan 59, ja tavoitteena on turvata eurooppalainen osaaminen ja kilpailukyky isossa muutoksessa olevalla alalla.
Keskeiset eurooppalaiset teollisuusyritykset, tutkimusorganisaatiot ja yliopistot yhdestätoista maasta ovat käynnistäneet kolmivuotisen hankkeen, joka pyrkii kehittämään innovatiivisia menetelmiä, teknologioita ja prosesseja ohjelmistopohjaistenajoneuvojen kehittämiseksi vuoteen 2030 mennessä. Tämä on linjassa EU:n sähköisten komponenttien ja järjestelmien strategisten tutkimus- ja innovaatioprioriteettien kanssa. Suomesta hankkeessa ovat mukana Oulun yliopisto, DIMECC ja Unikie Oy.
Alalle ominaisesti nimetyn HAL4SDV-hankkeen yhteistyöllä muokataan liikenteen tulevaisuutta, vahvistetaan Euroopan johtajuutta autoteollisuudessa ja edistetään entistä verkottuneempaa, tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää tulevaisuutta autoteollisuudessa. Lisäksi hanke vastaa Euroopan kiireelliseen tarpeeseen panostaa vahvasti teknologiseen johtajuuteen autoteollisuudessa alueen tulevan kasvun ja hyvinvoinnin varmistamiseksi.
Hankkeen tavoitteena on edistää eurooppalaisia ratkaisuja ohjelmistopohjaisissa ajoneuvoissa (Software Defined Vehicle, SDV) ja seuraavan sukupolven ajoneuvoissa. Hanke yhdistää 59 partnerin huippututkimuksen eri puolilla Eurooppaa ja luo kattavan SDV-ekosysteemin hyödyntäen samalla olemassa olevia kansallisia hankkeita ja kansainvälisiä tutkimus- ja kehitystoimintoja. Keskittymällä ohjelmistorajapintojen ja kehitysmetodologioiden yhtenäistämiseen, HAL4SDV (Hardware Abstraction Layer for Software Defined Vehicle) mahdollistaa ajoneuvon laitteistosta riippumattoman ohjelmiston määrittelyn. Tämä luo perustan "ohjelmistopohjaiselle ajoneuvolle", joka soveltuu sekä turvallisuuskriittisiin että ei-turvallisuuskriittisiin sovelluksiin tulevaisuuden ajoneuvoissa.
Teknisten innovaatioiden lisäksi HAL4SDV tukee Euroopan autoteollisuutta, ylläpitää sen kilpailukykyä ja vauhdittaa vihreää ja digitaalista siirtymää, edistäen yhteistyötä ja kestävyyttä koko autoteollisuuden ekosysteemissä.
Hankkeen tavoitteet ovat laaja-alaiset ja kauaskantoiset, ja ne kattavat yhtenäisten ohjelmistorajapintojen kehittämisen, vahvan laitteiston abstraktiokehikon luomisen, OTA-päivitysten (Over-The-Air) helpottamisen, edistyneiden alusta-arkkitehtuurien suunnittelun ja olennaisten kehitystyökalujen kehittämisen. Nämä tavoitteet ovat ratkaisevia, jotta Euroopan autoteollisuus pystyy reagoimaan tulevaisuuden vaatimuksiin joustavasti ja mukautuvasti.
HAL4SDV-hankkeen keskeiset tavoitteet ovat:
- SDV-alustan palvelukeskeinen arkkitehtuuri (SoA, Service Oriented Architecture), joka palvelee sekä ei-turvallisuus- että turvallisuuskriittisiä sovelluksia
- HAL-arkkitehtuurin määrittely kokonaisvaltaisen "Järjestelmä + Ohjelmisto" -lähestymistavan kontekstissa
- Laitteiston abstraktiokerroksen (HAL) kehitys – standardoidut rajapinnat sensoreille, toimilaitteille, laskentaresursseille ja datalle, hypervisoreihin perustuva abstraktio, HAL-ohjelmistopäivitykset
- HAL-keskeisten ohjelmistoelementtien arkkitehtuurit
- HAL-ratkaisujen kehittäminen turvallisuuskriittisille alueille Zero Trust -konseptin tukemiseksi
- Pilvipohjainen nopea prototyyppien valmistus ohjelmistopohjaisille ajoneuvoille
- Tuki autoteollisuuden turvallisuuskriittisille sovelluksille
HAL4SDV-konsortiota johtaa TTTech Computertechnik AG yhdessä TTTech Auto AG:n kanssa. Se kokoaa yhteen johtavat valmistajat, jotka muovaavat hankkeen visiota ja strategisia vaatimuksia, Tier1-yritykset, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään hankkeen tuloksia, integroitujen suunnitteluratkaisujen valmistajat, jotka edistävät SDV-integraatiota, ohjelmisto- ja teknologiatoimittajat, jotka tuovat kriittistä asiantuntemusta, pk-yritykset, jotka tuovat erityisosaamista, sekä akateemiset kumppanit ja tutkimuslaitokset, jotka yhdistävät perustutkimuksen ja soveltavan tutkimuksen.
Yhteensä 59 kumppanin yhteistyöllä HAL4SDV-hanke muokkaa liikenteen tulevaisuutta, vahvistaa Euroopan johtajuutta autoteollisuudessa ja edistää entistä verkottuneempaa, tehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää tulevaisuutta autoteollisuudessa. Lisäksi hanke vastaa Euroopan kiireelliseen tarpeeseen panostaa vahvasti teknologiseen johtajuuteen autoteollisuudessa alueen tulevan kasvun ja hyvinvoinnin varmistamiseksi.
HAL4SDV-hankkeen päärahoitus tulee Chips Joint Undertakingilta. Se on Euroopan komission ja eurooppalaisen teollisuuden yhteistyöaloite, joka on omistautunut mikroelektroniikan tutkimuksen ja innovaatioiden edistämiseen. Chips JU pyrkii vahvistamaan Euroopan asemaa globaalilla puolijohdemarkkinalla tukemalla kumppanuuksia ja rahoittamalla uraauurtavia hankkeita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ella Peltonen, Oulun yliopisto, Nuorempi apulaisprofessori, Ella.Peltonen@oulu.fi, +358504717446
Ville WittenbergViestintäasiantuntija
tiedeviestintä: tieto- ja sähkötekniikka, 6G Flagship
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Lapin koululaiset kuvaamaan revontulikameroilla17.12.2024 06:02:00 EET | Tiedote
Oppilaiden ja tutkijoiden yhteistyö syventää luonnontieteiden oppimista – ja pitkää revontulikuvauksen perinnettä Lapissa. Ensi kertaa nimenomaan nuoret osallistetaan revontulikameraverkon asentamiseen ja ylläpitoon.
Liikkuvat työkoneet uudelle aikakaudelle – tutkimuksen ja teollisuuden yhteistyö vauhdittaa vihreää siirtymää16.12.2024 07:01:00 EET | Tiedote
Liikkuvat työkoneet ovat yksi Suomen vientiteollisuuden tukipilareista. Nyt alaa odottaa suuri murros, kun sähköiset voimansiirtoratkaisut ovat korvaamassa fossiiliset polttoaineet. Uusi INTERROB-co-innovation-hanke vie alan vihreän siirtymän seuraavalle tasolle yhdistämällä huipputason tutkimuksen ja teollisuuden yhteistyön.
Neljä uutta 6G-hanketta edistämään kestävää kehitystä, energiatehokkuutta, langatonta virransiirtoa ja Euroopan kilpailukykyä13.12.2024 10:15:43 EET | Tiedote
Eurooppa investoi voimakkaasti tietoliikenteen tulevaisuuden kehittämiseen. Tammikuussa käynnistyy neljä suurta 6G-hanketta, joissa Oulun yliopisto on mukana. SNS:n (Smart Networks and Services Joint Undertaking) rahoituksella toteutettavien hankkeiden kokonaisbudjetti on 39,6 miljoonaa euroa. Niillä pyritään vastaamaan kriittisiin haasteisiin kestävyyden, resilienssin, yhteistyön ja ihmiskeskeisen innovoinnin alueilla.
Magneettikuvaus valottaa myös historiaa tuhoamatta hauraita löytöjä – Antiikin Rooman puiset satamarakenteet analysoitiin Oulun yliopistossa13.12.2024 06:03:00 EET | Tiedote
Uudessa tutkimuksessa harvinaisia 300-luvun aikaisia puurakenteita Rooman valtakunnan ajalta tutkittiin monipuolisesti NMR-menetelmillä. Sairaaloiden magneettikuvaustenkin taustalla olevat tekniikat soveltuvat myös arkeologisten helmien tutkimukseen. Lupaavat sovellukset laajenevat nopeasti useille aloille.
Tiivistetty väliaikakatsaus kuuden vuoden 6G-tutkimukseen12.12.2024 09:59:47 EET | Tiedote
Kuusi vuotta 6G-tutkimusta Oulun yliopistossa alkaa olla takana. Miltä näyttää tulevaisuus?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme