Näin suomalaiset viettävät joulua – kinkku on joulupöydän kunkku ja jouluruokaa syödään kolme päivää
Lidlin teettämistä tutkimuksista selviää, miten suomalaiset viettävät joulua.* Kysyttäessä joulupöydän tärkeimpiä ruokia on kinkku ykkönen 64 prosentilla. Kuitenkin joulupöytään aiotaan eniten lisätä kasvisvaihtoehtoja ja eniten vähentää lihavaihtoehtoja. Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista: 37 prosenttia aikoo tehdä jouluruuat pääosin itse, 45 prosenttia aikoo valmistaa puoliksi itse ja puoliksi ostaa valmista. Tärkein itse valmistettava jouluruoka on riisipuuro 55 prosentilla. Jouluruokaa syödään useimmiten kolme päivää, ja joulupöydässä on tyypillisesti 5–9 henkilöä.

Perinteiset ruuat jyräävät suomalaisten joulupöydässä. Kysyttäessä ”Mitkä ovat joulupöydän tärkeimmät ruoat?”, ottaa kinkku murskavoiton 64 prosentilla. Toisena tulee riisipuuro 44 prosentilla ja kolmantena kala 40 prosentilla. Laatikot ovat vuorossa tämän jälkeen: 25 prosentille lanttulaatikko, 24 prosentille perunalaatikko ja 21 prosentille porkkanalaatikko on yksi joulupöydän tärkeimmistä ruoista.
Kuitenkin kysyttäessä miten kuluttaja arvioi lisäävän tai vähentävän eri joulutarjoamisia, on kasvis- sekä kalavaihtoehdot nousussa ja lihat laskussa. 13 prosenttia arvioi lisäävänsä kasvisruokia, 13 prosenttia kalaa ja 3 prosenttia vegaanisia ruokia. 10 prosenttia arvioi vähentävänsä sikaa, 9 prosenttia naudanlihaa ja 12 prosenttia kinkkua.
– Suomalaiset ovat intohimoisia joulun juhlijoita, ja täällä vaalitaan perinteitä. Ruokatottumukset muuttuvat hitaasti, ja erityisen hitaasti ne muuttuvat tällaisissa perinteisissä juhlissa. Muutosta asenteissa on kuitenkin nähtävissä, ja joulupöytään halutaan tuoda enenevissä määrin myös kasvisvaihtoehtoja. Kinkkua ei ehkä tarvita niin valtavia määriä, vaan pienempikin annos riittää tuomaan jouluhengen. Meillä on myynnissä muun muassa seitankinkkua ja porkkalaa, joita suosittelen testaamaan vaikka perinteisten jouluruokien rinnalla, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
52 prosenttia haluaa joulupöytäänsä sekä perinteitä että variaatiota, 41 prosenttia haluaa mahdollisimman perinteisen joulupöydän ja 6 prosenttia ei pidä perinteisestä jouluruuasta.
Puolet ostaa viinejä ruokakaupasta, riisipuuro keitetään itse
Tärkeimmät joulujuomat ovat glögi (kuuluu 64 prosentin joulupöytään), kivennäisvesi (50 prosenttia) ja punaviini (50 prosenttia). Tämä on ensimmäinen joulu, kun ruokakaupat saavat myydä 8-prosenttisia viinejä. Kuluttajista 15 prosenttia aikoo ostaa jouluviinit vain ruokakaupasta, 51 prosenttia vain Alkosta ja 34 prosenttia molemmista.
Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista. 45 prosenttia aikoo puoliksi tehdä itse ja puoliksi ostaa valmiina, 37 prosenttia aikoo tehdä pääasiallisesti itse ja 18 prosenttia aikoo ostaa valmiina kaupasta. Tärkeimpinä itse valmistettavina ruokina ovat riisipuuro (55 prosenttia), kinkku (40 prosenttia) ja joulutortut (33 prosenttia). Valmiina sen sijaan ostetaan eniten laatikoita (29 prosenttia).
– Helppous ja nopeus ovat yleisesti kasvavia trendejä: ruokatuotteilta toivotaan nopeita ratkaisuja. Nämä trendit näkyvät myös jouluisin. Useimmissa kotitalouksissa ei enää valmisteta esimerkiksi laatikoita juuresten kuorinnasta alkaen itse, kun ruokakaupasta saa edulliseen hintaan lämmitystä vaille valmiin laatikon. Moni haluaa kypsentää kinkun itse, mutta myös valmiit ratkaisut ovat suosittuja – meillä onkin tarjolla kattavasti myös valmiiksi kypsytettyjä ja siivutettuja kinkkuja. Silti tällaisessa perinnejuhlassa halutaan säilyttää myös jotain itse valmistettavaa, ja vähemmistö ostaa kaiken valmiina, Heinrichs kertoo.
Joulu vietetään kotona ja jouluruokaa syödään kolme päivää
84 prosenttia aikoo viettää joulun kotona tai sukulaistensa kodissa. Yleisin määrä henkilöitä suomalaisten joulupöydässä on 5–9 henkilöä – näin on 44 prosentilla suomalaisista. Yksin joulua viettää 6 prosenttia, kahdestaan 9 prosenttia ja yli 9 hengen poppoolla 19 prosenttia. 35 prosenttia syö jouluruokaa kolme päivää, 16 prosenttia 2 päivää ja 13 prosenttia 4 päivää tai 5 päivää.
Suurin osa, 59 prosenttia, aloittaa jouluvalmistelut joulukuussa. Marraskuussa jouluvalmistelut aloittaa 32 prosenttia, lokakuussa 6 prosenttia ja syyskuussa 3 prosenttia.
* Tulokset perustuvat Lidlin teettämiin kyselyihin, joihin on kumpaankin vastannut noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikolla 40 sekä 44. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl tukee vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastusta 10 000 eurolla25.4.2025 14:29:06 EEST | Tiedote
Lidl luovutti Finkey Foundationille 10 000 euron lahjasekin vähävaraisten perheiden jääkiekkoharrastuksen tukemiseen. Lahjoituksen luovutustilaisuus järjestettiin 23. huhtikuuta Rauman Lidl-myymälässä, jossa Suomen jääkiekkomaajoukkueen edustajat vastaanottivat lahjasekin.
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Kesä ja uudet ravitsemussuositukset: Lidl tuo kasvipohjaista grillattavaa grillikansalle23.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Lidl tuo kesäksi runsaasti erilaisia kasvipohjaisia grillituotteita. Lidlistä löytyy kolmea eri vegaanista hampurilaispihviä, pippuripihviä, grillikasviksia ja hyllyiltä löytyy myös viime kesältä tutut grillitofut ja hittituote vege-ribsit. Loppuvuodesta 2024 julkaistiin uudet ravitsemussuositukset, joissa suositellaan pääasiassa kasvipohjaista ruokavaliota. Lidl haluaa kannustaa kuluttajia kohti kasvipohjaista ruokavaliota, ja yhtiöllä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 2030 mennessä sekä lisätä kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä 20 prosentilla.
Lidl etsii tuotesuunnittelijaa paistopisteelle – myyntiin Lidleihin ympäri maan22.4.2025 10:25:00 EEST | Tiedote
Lidl etsii suunnittelijaa paistotuotteelle. Kuka tahansa voi osallistua mukaan kilpailuun, jossa pääsee suunnittelemaan unelmiensa paistopistetuotteen. Voittajatuote tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin ympäri Suomen. Voittajan valitsee ammattilaisraati, joka koostuu kotimaisen valmistajan ja Lidlin asiantuntijoista. Kilpailu on auki Lidlin verkkosivuilla 4.5. saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme