Alko kampanjoi: tipaton tammikuu – nyt nollataan

Jaa

Alko haluaa tipattoman tammikuun hengessä rohkaista suomalaisia pohtimaan, miten kukin voi löytää juuri itselleen sopivan ja hyvinvointia tukevan tavan ladata akkuja – oman tavan nollata. Viime vuosina juomatottumuksissa on tapahtunut muutosta ja yhä useampi haluaa palautua hyvinvointiaan vaalien. Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia kulutustottumuksia kyseenalaistetaan.  

Kuvassa on Alkon kampanjakuva, jossa kaksi henkilöä juhlii alkoholittoman juoman kanssa. Tekstissä lukee: "Viikonloppu. Ihana nollata."
Alko kampanjoi: tipaton tammikuu - nyt nollataan

Moni tunnistaa ne hetket, joissa tuntuu, että on "pakko nollata" – oli kyse sitten raskaasta työviikosta, tenttiputkesta, erilaisista arjen koettelemuksista tai vaikkapa tipattomasta tammikuusta. Tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindströmin mukaan Alko haluaa rohkeasti uudistaa nollaamisen ajattelua tähän päivään. 

”Nollaamiseen saattaa liittyä ajatus runsaastakin alkoholinkäytöstä, mutta tänä päivänä, kun omaa hyvinvointia ja esimerkiksi unta halutaan vaalia, tulee nollaamisellekin uusia merkityksiä. Nollaaminen on lupa murtautua ulos totutuista rutiineista ja tehdä juuri sitä, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Joillekin se voi tarkoittaa ystävien seuraa, toisille rauhallista omaa hetkeä. Yksi virkistyy liikunnasta, toinen sohvannurkassa hyvän kirjan ja juoman äärellä. Jonkun mieltä avartaa lasillinen viiniä, kun taas toinen valitsee maistuvan alkoholittoman vaihtoehdon.”

Lindströmin mukaan nykypäivän juomakulttuurissa alkoholi ja alkoholittomuus eivät ole toistensa vastakohtia ja toisiaan pois sulkevia. Alkoholittomat juomat ovat tasavertaisia vaihtoehtoja kahvin, teen ja virvoitusjuomien rinnalla, ja kuluttajat voivat vaihdella valintojaan tilanteen ja tunnelman mukaan. 

“Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia alkoholitottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa. Alkoholista ei välttämättä haluta luopua, mutta alkoholittomia juomavaihtoehtoja valitaan yhä useammin.”

”Niistä ajoista, missä ennen limppari oli ainoa alkoholiton vaihtoehto, on tultu todella pitkälle.”

Viikonloppu. Ihana nollata. 

Nollaus-kampanja näkyy Alkon myymälöissä ja eri kanavissa 9.1. alkaen. 

“Moni kiinnittää juhlakauden jälkeen entistä enemmän huomiota hyvinvointiin ja tipaton tammikuu on jo käsite. Haluamme antaa nollata-verbille ihan uuden merkityksen ja päivittää käsitteen tälle vuosikymmenelle. Humalahakuisuuden sijaan moni haluaa palautua arjesta yhä tervehenkisemmin ja nollata iloisesti alkoholittomien juomien laajasta makukirjosta nauttien. Tähänkin meidän valikoimamme vastaa: laadukkaita holittomia tämän päivän nollaamiseen. Vastaamme hyvinvoinnin trendiin”, korostaa Lindström. 

Laadukkaita alkoholittomia vaihtoehtoja yhä enemmän saatavilla 

Alkossa alkoholittomien juomien myynti on selkeässä nousussa, vuodesta 2016 on myynti noussut 120 000 litrasta 620 000 litraan. Kuluttajien makutottumukset ovat monipuolistuneet. Laadun, makuelämysten sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin merkitys on korostunut. 

”Alkoholittomuus on iso globaali trendi ja markkinan odotetaan kasvavan kansainvälisesti vuosittain seitsemän prosenttia seuraavien lähivuosien ajan. Olemme vahvasti mukana kehittämässä suomalaista juomakulttuuria ja haluamme tarjota kattavan, asiantuntevasti valikoidun kokoelman myös alkoholittomia juomia.”

”Alko on koko kansan sommelier – juomien asiantuntija – myös alkoholittomissa. Asiantunteva henkilöstömme auttaa löytämään juuri sen sopivan vaihtoehdon, olipa kyseessä elegantti alkoholiton kuohuviini illalliselle, raikas alkoholiton olut saunan jälkeen tai vaikkapa hedelmäinen mocktail viikonlopun rentoutumishetkeen. Inspiraatiota ja neuvontaa on tarjolla aivan kuten perinteisten viinivalintojen ja osuvien makuparien kohdalla”, vinkkaa Lindström.

Alkon valikoimasta löytyy yksinoikeudella myynnissä muun muassa korkealaatuiset alkoholittomat Zenon valko-, puna- ja kuohuviinit. 

”Zeno-viinit ovat pitkän ja määrätietoisen kehityksen tulos. Tuottajan tavoitteena oli lähteä valmistamaan erittäin laadukkaita alkoholittomia viinejä, jotka olisivat nimenomaan aidosti viinillisiä ja gastronomisia. Juomia, jotka soveltuisivat niin ruuille kuin sellaisenaan nautittuina ja vielä maltillisella sokerimäärällä. Tarkkaan valikoidut rypäleet tulevat Espanjan Castilla La Manchassa sijaitsevilta luomuviljelmiltä”, taustoittaa Lindström.

Alkoholittomien juomien makumaailmoihin pääsee tutustumaan kevään 2025 aikana, kun Alko järjestää myymälöissään alkoholittomien tuotteiden maistatuksia. 

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 370 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye