Tampereen yliopisto

Väitös: Hyvinvointi luokkahuoneessa ei voi jäädä yksin opettajan vastuulle

Jaa

Kasvatustieteen maisteri Roosa Yli-Pietilän väitöstutkimus osoittaa, että luokanopettajat kokevat pääosin vahvaa ja pysyvää ammatillista toimijuutta, mikä edistää sekä opettajien että oppilaiden hyvinvointia. Opettajan ja luokkaryhmän hyvinvointi ei kuitenkaan voi jäädä yksin opettajan vastuulle, vaan se on koko kouluyhteisön tehtävä ja edellyttää myös laajempaa yhteiskunnallista keskustelua.

Roosa Yli-Pietilä.
Roosa Yli-Pietilä väittelee perjantaina 17. tammikuuta 2025. Saga Olsson

Kasvatustieteen maisteri Roosa Yli-Pietilä tutki väitöstutkimuksessaan suomalaisten luokanopettajien ammatillisen toimijuuden kehittymistä sekä sen yhteyttä opettajien ja oppilaiden hyvinvointiin.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset luokanopettajat kokevat vahvaa oppimisen mahdollistavaa toimijuutta. He kokevat haluavansa, pystyvänsä ja osaavansa joustavasti sekä yhteistoiminnallisesti muokata opetusta ja oppimisympäristöjä sopiviksi jokaiselle oppilaalle. Lisäksi he pyrkivät kehittymään ammatillisesti ja reflektoivat omaa ajatteluaan ja toimintaansa opettajina.

Yli-Pietilä analysoi toimijuuden kokemusta rakenneyhtälömallinnuksen avulla kahden pitkittäisen kyselyaineiston pohjalta. Ensimmäinen aineisto kerättiin vuosina 2011 ja 2016, ja siihen osallistui 815 luokanopettajaa. Toinen aineisto kerättiin vuosina 2017–2019, ja siihen vastasi 1 920 luokanopettajaa sekä 1 893 oppilasta (4. luokka).

Pitkittäiset analyysit osoittivat, että luokanopettajat kokevat vahvaa ammatillista toimijuutta ja vain harva kokee suuria muutoksia toimijuuden kokemuksessa. Yli-Pietilä tunnisti tutkimuksessa neljä toimijuuden kehityskulkua kuvaavaa profiilia: vahva ja pysyvä toimijuus, kohtalaisen vahva toimijuus, nouseva toimijuus ja laskeva toimijuus.

– Suurin osa opettajista kuuluivat vahvan ja pysyvän toimijuuden profiiliin, noin neljäsosa kohtuullisen vahvan toimijuuden profiiliin ja vain hyvin pieni osa nousevan tai laskevan toimijuuden profiiliin. Luokanopettajien ammatillisen toimijuuden kokemus näyttää myös vahvistuvan hieman työkokemuksen karttumisen myötä, Yli-Pietilä kertoo.

Vahva ammatillinen toimijuus suojaa opettajia

Tutkimuksessa Yli-Pietilä tarkasteli myös toimijuuden kokemuksen yhteyttä opettajan omaan hyvinvointiin ja luokan oppilaiden hyvinvointiin.

– Vahva ammatillisen toimijuuden kokemus näyttää suojaavan opettajia riittämättömyyden tunteilta, jotka voivat ilmetä esimerkiksi opettajan kokemuksina riittämättömistä keinoista selvittää haastavia vuorovaikutustilanteita oppilaiden kanssa tai tunteina epäonnistumisesta omassa työssä, Yli-Pietilä sanoo.

Riittämättömyyden tunteiden lisäksi Yli-Pietilä tarkasteli tutkimuksessa myös kyynistymistä ja uupumusasteista väsymystä työuupumuksen oireina.

– Opettajat kokivat merkittävästi enemmän kaikkia näitä työuupumuksen oireita, mikäli he kuuluivat matalamman toimijuuden profiileihin, Yli-Pietilä jatkaa.

Oppilasryhmän uupumus haastaa opettajan

Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin myös ensimmäistä kertaa opettajan ammatillisen toimijuuden yhteyttä työssä kuormittumisen itse- ja yhteissäätelyyn sekä oppilasryhmän hyvinvointiin. Luokanopettajan vahva ja pysyvä toimijuuden kokemus oli yhteydessä erityisesti työyhteisön kykyyn käsitellä ja ratkaista kuormittavia tilanteita sekä opettajan kykyyn säädellä omaa työtahtiaan ja rajata työtehtäviään.

Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että uupumus voi levitä helposti oppilaiden ja opettajien välillä.

Väitöstutkimuksessa oppilasryhmässä levinnyt uupumus näyttäytyi erityisenä haasteena opettajan ammatilliselle toimijuudelle.

– Väitöstutkimuksen havainnot osoittavat, että opettajan ammatillinen toimijuus ja hyvinvointi kytkeytyvät vahvasti toisiinsa. Opettajan vahva ammatillisen toimijuuden kokemus suojaa ja tukee opettajan ja oppilaiden hyvinvointia, mutta vaatii rinnalleen myös kouluyhteisön tukevia toimintatapoja ja rakenteita, Yli-Pietilä painottaa.

Yli-Pietilä kertoo, että opettajan ammatillisen toimijuuden tukeminen, esimerkiksi järjestämällä mahdollisuuksia opettajan omalle oppimiselle ja ammatilliselle kehittymiselle, on yksi tapa edistää luokkayhteisön hyvinvointia.

– Tämän lisäksi tarvitaan kuitenkin laajempaa yhteiskunnallista keskustelua koulutuksen järjestämisestä ja opettajan työnkuvasta: kuinka voisimme luoda lisää kouluyhteisön rakenteita ja toimintatapoja, jotka mahdollistavat työn ja oppimisen kuormittavuudesta keskustelemisen sekä yhteisten ratkaisujen etsimisen? Yli-Pietilä pohtii.

Roosa Yli-Pietilä on kotoisin Tampereelta ja työskentelee tällä hetkellä Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamassa Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulu (SchoolWell) -tutkimushankkeessa.

Väitöstilaisuus perjantaina 17. tammikuuta

Kasvatustieteen maisteri Roosa Yli-Pietilän kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja Teacher’s Professional Agency and Well-being in the Classroom tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa perjantaina 17.1.2025 klo 12 Linna-rakennuksen salissa K103 (Kalevantie 5, Tampere). Vastaväittäjänä toimii emeritaprofessori Anne Edwards Oxfordin yliopistosta. Kustoksena toimii dosentti Tiina Soini kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnasta Tampereen yliopistosta.

Avainsanat

Kuvat

Roosa Yli-Pietilä.
Roosa Yli-Pietilä väittelee perjantaina 17. tammikuuta 2025.
Saga Olsson
Lataa

Linkit

Tampereen yliopisto

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Väitös: Silmien laserleikkauksessa potilastyytyväisyyteen vaikuttavat eniten taittovirheen korjauksen tarkkuus ja kuivasilmäoireet2.1.2025 09:20:00 EET | Tiedote

Laserkirurgia on noussut suosituksi vaihtoehdoksi silmälaseille ja piilolinsseille silmien taittovirheiden korjauksessa. Lääketieteen lisensiaatti Petri Mäkinen selvitti väitöstutkimuksessaan, mitkä tekijät vaikuttavat leikkauksen jälkeisen potilastyytyväisyyteen ja miten biologiset haavan paranemisprosessit heijastuvat kyynelnesteeseen modernin laser-avusteisen taittovirhekirurgian jälkeen.

Väitös: Asuntorakennuttajien uudisasuntokohteiden myyntiehdot toimivat riskienhallinnan välineinä18.12.2024 08:11:56 EET | Tiedote

Väitöstutkimuksessaan TkL Tuija Lönnrot tutki asuntorakennuttajien uudisasuntokohteiden myyntiehtoja ja niihin sisältyviä riskejä sekä riskienhallintaa myyntiehdoissa. Tutkimustulokset auttavat eri toimijoita tiedostamaan muun muassa myyntiehtojen suuren määrän ja suunnittelemaan toimenpiteitä riskien hallitsemiseksi. Asunto-osakeyhtiömuotoisten uudisasuntojen myyntiehtoja, niiden riskejä sekä riskienhallintaa ei ole aiemmin tutkittu kattavasti.

Väitös: Sairaalaorganisaatioiden osastonhoitajat kohtaavat vaateita ja odotuksia kliinisen työn johtamisessa13.12.2024 12:04:50 EET | Tiedote

Sairaalaorganisaatioissa kliinisen työn johtaminen ja hallinnollisten tehtävien yhteensovittaminen voi olla haastavaa. Näin kertoo terveystieteiden maisteri Mirja Ottman-Salminen, joka kehitti väitöskirjatutkimuksessaan sairaalaorganisaatioiden osastonhoitajien kliinisen työn johtamisen toimintamallia. Asiakaslähtöinen, kliinisen työn johtaminen ja sen tutkimus on ajankohtaista, jotta SOTE-uudistuksen tavoite eli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen asiakaslähtöinen integraatio saavutetaan.

Tampereen yliopistosta valmistuu yli 4 000 tutkinto-opiskelijaa tänä vuonna – Pirkanmaa pitää tulevaisuuden osaajat13.12.2024 10:09:38 EET | Tiedote

Tänä vuonna Tampereen yliopistosta valmistuu yli 4 000 tutkinto-opiskelijaa. Määrässä ovat mukana kandidaatintutkinnon suorittaneet opiskelijat. Yli puolet valmistuneista suoritti ylemmän korkeakoulututkinnon (esim. diplomi-insinööri ja maisteri). Pirkanmaa houkuttelee ja pitää tulevaisuuden osaajia, sillä puolet valmistuneista jää maakuntaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye