SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Ennätykselliset 120 000 suomalaista panosti osuuskauppaan, valtaosa nuoria aikuisia

Jaa

Ennätysmäärä suomalaisia valitsi saada S-ryhmän edut täysimääräisenä ja liittyi osuuskauppojen asiakasomistajaksi viime vuonna. Erityisesti nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt.

Matti Immonen

Vuodenvaihteessa rikkoutui merkittävä rajapyykki: uusia asiakasomistajia liittyi S-ryhmän osuuskauppojen jäseniksi viime vuoden aikana enemmän kuin koskaan aikaisemmin, yli 120 000 henkilöä. Tämä oli yli 8000 uutta asiakasomistajaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Erityisen huomattavaa on myös se, että kolmasosa viime vuonna asiakasomistajaksi liittyneistä oli alle 25-vuotiaita nuoria. Alle 35-vuotiaiden osuus oli peräti 62 %.

Kasvava asiakasomistajien määrä kertoo siitä, että S-ryhmän palvelut koetaan vetovoimaisina ja suomalaiset myös haluavat ottaa täyden hyödyn irti S-ryhmän tarjoamista eduista. Osuuskaupat maksavat asiakasomistajiensa pankkitileille vuosittain yli puoli miljardia euroa.

”Luvut kertovat, että nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt. He ovat valinneet liittyä osuuskaupan jäseneksi maksamalla osuusmaksun ja pääsevät näin nauttimaan täysimääräisesti S-ryhmän tarjoamista eduista”, sanoo asiakkuusjohtaja Heini Dahlström SOK:lta.

Oma osansa kasvussa on myös sillä, että S-Etukortti on ollut mahdollista lisätä Applen Lompakkoon viime keväästä alkaen. Mahdollisuus kerätä Bonusta mobiilisti on tärkeää erityisesti monelle nuoremmalle asiakkaalle. Myös edellisvuonna lanseerattu, asiakasomistajuudesta hauskalla tavalla kertova Tilipäivä-konsepti toimii edelleen ja vetoaa erityisesti nuoriin.

Asiakasomistajamäärän kehitykseen ovat vaikuttaneet myös Handelsbankenista S-Pankkiin siirtyneet asiakkaat. S-Pankki tarjoaa asiakasomistajille maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut. Lisäksi S-mobiili-sovelluksesta julkaistiin viime vuonna englanninkielinen versio, joka on saadun palautteen perustella houkutellut uusia vieraskielisiä asiakasomistajia osuuskaupan palveluiden piiriin.

Suomalaisten luottamus 30-vuotiaaseen S-Etukorttiin on vahva. Tästä osoituksena on S-Etukortin nousu neljännelle sijalle Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa 2024.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Matti Immonen
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prismassa varaudutaan nyt isoihin myyntipiikkeihin pakkasten vuoksi – taustalla lauhan talven aiheuttama ilmiö suomalaisten ostamisessa9.1.2025 08:12:00 EET | Tiedote

Suomalaisten varautuminen tulevan talven pakkasiin on ollut poikkeuksellisen vähäistä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tilastoista selviää, että useissa perinteisissä talvitarvikkeiden kategorioissa myynti on ollut selvästi tavallista takkuisempaa ja suomalaiset vaikuttavat jättäneen pakkaskeleihin varautumisen harvinaisella tavalla väliin. Prismoissa odotetaan tämän vuoksi nyt isoja myyntipiikkejä, kun pakkaset kiristyvät. Samalla lauha talvi on nostanut yhden tuoteryhmän myyntiä jopa 50 prosenttia ja tuonut pukeutumisessa esiin uuden suosikkimateriaalin.

S-ryhmään palkataan jälleen 18 000 kesätyöntekijää2.1.2025 07:45:00 EET | Tiedote

S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2025 ympäri Suomen noin 18 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Osuuskaupoissa kehitetäänkin jatkuvasti toimintatapoja ja -malleja, jotta kaikenlaisten – erilaisten – nuorten kohtaaminen onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla ja kokemus on hyvä niin työntekijälle kuin työnantajalle.

Sokoksen tarina: yli 70 vuotta muotia ja kauneutta Suomessa27.12.2024 07:55:00 EET | Tiedote

Koko Suomen Sokos -historiikki kuvaa 72-vuotiaan tavarataloketjun taivalta olympiavuodesta 1952 aina nykyhetkeen saakka. Kirjassa peilataan Sokoksen yritystarinaa myös Suomen ja S-ryhmän lähihistoriaan. Kokonaisuutena Sokoksen tarina myötä- ja vastamäkineen ja monine käänteineen on koukuttava kertomus, joka jatkuu edelleen. Tänä päivänä Sokos on menestyvä kotimainen kauneuteen, muotiin ja kodin sisustamiseen keskittyvä toimija.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye