Ennätykselliset 120 000 suomalaista panosti osuuskauppaan, valtaosa nuoria aikuisia
Ennätysmäärä suomalaisia valitsi saada S-ryhmän edut täysimääräisenä ja liittyi osuuskauppojen asiakasomistajaksi viime vuonna. Erityisesti nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt.

Vuodenvaihteessa rikkoutui merkittävä rajapyykki: uusia asiakasomistajia liittyi S-ryhmän osuuskauppojen jäseniksi viime vuoden aikana enemmän kuin koskaan aikaisemmin, yli 120 000 henkilöä. Tämä oli yli 8000 uutta asiakasomistajaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Erityisen huomattavaa on myös se, että kolmasosa viime vuonna asiakasomistajaksi liittyneistä oli alle 25-vuotiaita nuoria. Alle 35-vuotiaiden osuus oli peräti 62 %.
Kasvava asiakasomistajien määrä kertoo siitä, että S-ryhmän palvelut koetaan vetovoimaisina ja suomalaiset myös haluavat ottaa täyden hyödyn irti S-ryhmän tarjoamista eduista. Osuuskaupat maksavat asiakasomistajiensa pankkitileille vuosittain yli puoli miljardia euroa.
”Luvut kertovat, että nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt. He ovat valinneet liittyä osuuskaupan jäseneksi maksamalla osuusmaksun ja pääsevät näin nauttimaan täysimääräisesti S-ryhmän tarjoamista eduista”, sanoo asiakkuusjohtaja Heini Dahlström SOK:lta.
Oma osansa kasvussa on myös sillä, että S-Etukortti on ollut mahdollista lisätä Applen Lompakkoon viime keväästä alkaen. Mahdollisuus kerätä Bonusta mobiilisti on tärkeää erityisesti monelle nuoremmalle asiakkaalle. Myös edellisvuonna lanseerattu, asiakasomistajuudesta hauskalla tavalla kertova Tilipäivä-konsepti toimii edelleen ja vetoaa erityisesti nuoriin.
Asiakasomistajamäärän kehitykseen ovat vaikuttaneet myös Handelsbankenista S-Pankkiin siirtyneet asiakkaat. S-Pankki tarjoaa asiakasomistajille maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut. Lisäksi S-mobiili-sovelluksesta julkaistiin viime vuonna englanninkielinen versio, joka on saadun palautteen perustella houkutellut uusia vieraskielisiä asiakasomistajia osuuskaupan palveluiden piiriin.
Suomalaisten luottamus 30-vuotiaaseen S-Etukorttiin on vahva. Tästä osoituksena on S-Etukortin nousu neljännelle sijalle Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Heini DahlströmAsiakkuusjohtaja, SOK
Puh:010 7680960heini.dahlstrom@sok.fiKuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme