Det behövs nya metoder för att grundläggande utbildning av hög kvalitet ska kunna ordnas i hela landet

Dela

Samarbete mellan kommuner och utbildningsanordnare är ett sätt att svara på det sjunkande elevantalet och tillgången på personal. Förutom att utnyttja distansförbindelser bör man utveckla distansundervisningen som en kompletterande undervisningsform och tydliggöra vad som avses med den. Också lagstiftningen bör förtydligas bland annat så att den möjliggör ett mer omfattande mellankommunalt samarbete än tidigare för ordnandet av undervisning. Flexiblare modeller behövs.

Projektet Nätverksbaserade grundskolor som genomfördes 2023–2024 lyfte fram sådana modeller för ordnandet av undervisning. Sammanlagt 39 kommuner som utvecklade nya sätt att samarbeta genom nätverk deltog i projektet. Projektets huvudsakliga syfte var att förbättra tillgången och tillgängligheten till grundläggande utbildning samt bredda utbudet på undervisning i hela landet.

Framför allt sågs utvecklingen av distansundervisning som ett viktigt steg mot en mer mångsidig och flexibel grundläggande utbildning. I bästa fall kan man med hjälp av distansundervisning trygga att undervisning ges av behöriga lärare och erbjuda eleverna ett större urval av läroämnen. 

– Användningen av personal över kommungränser i undervisningen via distansförbindelser är ett exempel på en modell som kan förbättra tillgången på personal och samtidigt bredda undervisningen, säger Päivi Väisänen-Haapanen, projektchef vid Kommunförbundet.

Under projektets gång utvecklades och infördes konkreta metoder för att utnyttja distansförbindelser. Att stärka lärarnas digitala pedagogiska kompetens ansågs också vara ett viktigt utvecklingsmål.

– Samarbete kommuner emellan och innovativa lösningar har en nyckelroll när det gäller att utveckla och förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen. Utbildningsanordnarna behöver större möjligheter till försök för att utveckla undervisningen, säger Mari Sjöström, specialsakkunnig vid Kommunförbundet.

Tio pilotområden och sammanlagt 39 kommuner deltog

I projektet Nätverksbaserade grundskolor deltog tio pilotområden som bestod av sammanlagt 39 kommuner från olika delar av landet samt Lapplands universitets övningsskola. Pilotområdena var: Päijänne-Tavastland, Birkaland-Satakunta, språkökommunerna, Tusby, Lappland, Fjällappland, SavoGrow, Egentliga Finland och Södra Savolax. Under projektets gång ordnades flera seminarier, workshoppar och möten där pilotområdena delade med sig av sina erfarenheter och utvecklade samarbetsformer.

– Kommunerna har noterat behovet av samarbete i synnerhet nu när de krympande åldersklasserna redan är ett faktum som inte kan förbises. Lyckligtvis erbjuder lagstiftningen redan nu möjligheter till samarbete på många olika sätt och finansieringssystemet har utvecklats. Ändå behöver kommunerna mer stöd och flexibilitet för att utveckla undervisningsmetoderna, fortsätter Sjöström.

Publikationen ”Verkostoperuskouluhanke 2023–2024” kan laddas ner på Kommunförbundets webbsida med publikationer. Översättningen till svenska utkommer inom februari.

Närmare upplysningar:

Päivi Väisänen-Haapanen
Projektchef, projektet Nätverksbaserade skolor
tfn 050 371 8273, paivi.vaisanen-haapanen@kuntaliitto.fi

Mari Sjöström
Specialsakkunnig
tfn 050 575 8622, mari.sjostrom@kuntaliitto.fi

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare.​ Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.​

Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Uusia toimintatapoja tarvitaan laadukkaan perusopetuksen järjestämiseksi kaikkialla Suomessa23.1.2025 10:17:38 EET | Tiedote

Kuntien ja opetuksen järjestäjien yhteistyö on keino vastata oppilasmäärien laskuun ja henkilöstön saatavuuteen. Etäyhteyksien hyödyntämisen lisäksi tulee kehittää etäopetusta-täydentävänä opetusmuotona ja selkiyttää, mitä sillä tarkoitetaan. Myös lainsäädäntöä tulee selkeyttää muun muassa siten, että se mahdollistaa nykyistä laajemman kuntien välisen yhteistyön opetuksen järjestämisessä. Joustavammat mallit ovat tarpeen opetuksen järjestämiseksi.

Mer än en femtedel av fastlandskommunerna minskar fullmäktiges storlek för perioden 2025–202920.1.2025 08:30:00 EET | Pressmeddelande

Kommunförbundets senaste utredning om fullmäktiges storlek visar att över en femtedel av fastlandskommunerna kommer att göra ändringar i fullmäktigestorleken under den kommande perioden. Uppgifterna baserar sig på information från kommunerna. Totalt 61 kommuner minskar antalet fullmäktigeledamöter, och Vaala är den enda kommunen som utökar fullmäktiges storlek. Förändringarna visar att kommunerna anpassar sig till ekonomiska och demografiska utmaningar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye