Aava & Bang Oy

Uusi tutkimus: Työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso romahtanut suomalaisessa työelämässä

Jaa

Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa tarkasteltiin kolmatta kertaa suomalaisten organisaatioiden työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamista sekä kestävän kasvun rakennustekijöitä. 355 vastaajan aineisto osoittaa työntekijä- ja asiakaskokemuksen tason heikentyneen merkittävästi. Samaan aikaan tutkimuksesta ilmenee, että positiivisesti erottuvat yritykset, joilla on selkeä strategia, tahtoa panostaa hyvinvointiin ja kasvuun sekä myönteinen tapa suhtautua kehittämistyöhön. 

Kestävän kasvun nykytilatutkimuksen toteuttamisesta vastaa Aava & Bang Oy ja Aava & Bangin toimitusjohtaja, tutkija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT), Vilja Laaksonen. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna jo kolmatta kertaa.
Kestävän kasvun nykytilatutkimuksen toteuttamisesta vastaa Aava & Bang Oy ja Aava & Bangin toimitusjohtaja, tutkija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT), Vilja Laaksonen. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna jo kolmatta kertaa. Jussi Judin Aava & Bang Oy

Markkinointi- ja viestintätoimisto Aava & Bangin toteuttamassa, kestävän kasvun johtamista tutkivassa Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso on suomalaisissa organisaatioissa heikentynyt merkittävästi aiempien vuosien tutkimuksiin verrattaessa. Yli 350:n vastaajan aineisto osoittaa resurssien niukkuuden vaarantavan asiakaskokemuksen laadun ja strategian epäselvyyden haastavan organisaatioiden kasvutavoitteita. Siinä, missä kaksi vuotta sitten yli 70 % yrityksistä raportoi liikevaihdon kasvua, vastaava luku oli nyt pudonnut hieman yli 40 prosenttiin.

– Toisaalta tutkimuksessa nousee esiin myös alihyödynnettyjä voimavaroja, kuten kaupallisen yhteistyön kehittäminen, datan käyttäminen, tekoälyn hyödyntäminen ja systemaattinen brändin kehittäminen, tutkimuksen toteuttamisesta vastannut Vilja Laaksonen kertoo. 

Samaan aikaan tulokset kertovat, että parhaiten menestyviä yrityksiä yhdistää osaaminen työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamisesta. Nämä yritykset ovat valmiita tekemään jatkuvia panostuksia kasvun ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja heitä yhdisti myös myönteinen ja ratkaisukeskeinen suhtautuminen kehittämiseen.

– Kestävää kasvua rakennettaessa on tärkeää tunnistaa, että muutos ei ole haaste, joka organisaation tulisi ratkaista. Se on hyvin johdettuna mahdollisuus luoda kestävämpiä toimintamalleja ja vahvistaa kulttuuria, täsmentää Laaksonen.

Kestävän kasvun keskiössä on selkeys, kannattavuus, tasapaino sekä ihmisläheisyys. 

Tutkimuksen taustalla on ajatus siitä, että kestävässä kasvussa pidetään huolta sekä ihmisistä että tuloksesta. Tulokset osoittivat jo kolmatta kertaa hyvän työntekijäkokemuksen ja hyvän asiakaskokemuksen olevan yhteydessä toisiinsa. Työn arvostuksen kokemuksella oli vahvin yhteys työntekijän halukkuuteen suositella omaa työpaikkaansa muille ja se selitti yksittäisistä väittämistä kaikista parhaiten sekä eNPS- että NPS-tulosta.

– Kestävän kasvun positiivinen kierre syntyy, kun työntekijät pitävät huolta asiakkaista ja asiakkaiden hyvinvointi taas huolehtii organisaation menestyksestä. Vahvan työntekijökokemuksen taustalla taas on selkeä strategia, yhteiset arvot sekä jaetut tavoitteet, toteaa Laaksonen.

Vaikka tulokset peräänkuuluttavat strategian selkeyttä, toiminnan jatkuvuutta ja systemaattista johtamista, osoittavat ne sitoutuneen organisaation olevan myös muutoskyvykäs.

– Huomisen työelämä vaatii johdolta myönteistä suhtautumista muutokseen, selkeää strategiaviestintää ja kykyä juurruttaa strategia osaksi arkea. Työhönsä sitoutunut ja tavoitteensa tunteva työntekijä antaa hyvän kiertää, mikä näkyy lopulta myös parempana asiakaskokemuksena, kiteytää Laaksonen. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kestävän kasvun nykytilatutkimuksen toteuttamisesta vastaa Aava & Bang Oy ja Aava & Bangin toimitusjohtaja, tutkija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT), Vilja Laaksonen. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna jo kolmatta kertaa.
Kestävän kasvun nykytilatutkimuksen toteuttamisesta vastaa Aava & Bang Oy ja Aava & Bangin toimitusjohtaja, tutkija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT), Vilja Laaksonen. Tutkimus toteutettiin tänä vuonna jo kolmatta kertaa.
Jussi Judin Aava & Bang Oy
Lataa
"Huomisen työelämä vaatii johdolta myönteistä suhtautumista muutokseen, selkeää strategiaviestintää ja kykyä juurruttaa strategia osaksi arkea. Työhönsä sitoutunut ja tavoitteensa tunteva työntekijä antaa hyvän kiertää, mikä näkyy lopulta myös parempana asiakaskokemuksena", kiteytää Laaksonen.
"Huomisen työelämä vaatii johdolta myönteistä suhtautumista muutokseen, selkeää strategiaviestintää ja kykyä juurruttaa strategia osaksi arkea. Työhönsä sitoutunut ja tavoitteensa tunteva työntekijä antaa hyvän kiertää, mikä näkyy lopulta myös parempana asiakaskokemuksena", kiteytää Laaksonen.
Mikko Joona
Lataa

Liitteet

Linkit

Aava & Bang lyhyesti

  • Aava & Bang on markkinointi- ja viestintätoimisto, joka yhdistää syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen. Rakennamme sisältä vahvoja brändejä, erottuvaa B2B-markkinointia ja Suomen parasta työyhteisöviestintää.
  • Yrityksellä on toimistot Jyväskylässä, Helsingissä ja Tampereella.
  • Palvelut keskittyvät brändi- ja digimarkkinointiin, työnantajamielikuvaan ja rekrytointikampanjoihin sekä yrityskulttuuriin ja työpäiväkokemukseen.
  • Yhdistyi markkinointitoimisto Bermudan kanssa tammikuussa 2023
  • Henkilöstö: 70
  • Liikevaihto: noin 5,5 milj.

Kestävän kasvun nykytilatutkimus lyhyesti

  • Kestävän kasvun nykytilatutkimus on ensimmäinen asiakas- ja työntekijäkokemusta vuosittain kartoittava tutkimus Suomessa. Tutkimus julkaistaan kolmatta kertaa torstaina 30.1.2025. 

  • 112-sivuinen tutkimusraportti on ladattavissa maksutta osoitteessa bang.fi/kestavakasvu

  • Tutkimuksen vastausaika oli avoinna 19.8.–30.9.2023 ja 355 vastaajan joukko koostui asiantuntijoista sekä päättäjistä. 

  • Tutkimuksen toteuttamisesta vastaa Aava & Bang Oy ja Aava & Bangin toimitusjohtaja, tutkija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT), Vilja Laaksonen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aava & Bang Oy

Uusi vuosittain toteutettava tutkimus yhdistää työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen nykytilan kartoituksen – tulokset julkaistaan tammikuussa 2023.28.8.2022 00:00:00 EEST | Tiedote

Tulevaisuudessa yrityksen kasvua ei voi johtaa erikseen organisaation sisällä ja sen ulkopuolella. Maanantaina 29.8.2022 julkaistava Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus yhdistää työntekijä- ja asiakaskokemuksen nykytilan mittaamisen sekä tulevaisuuden kehittämisen haasteet kestävän kasvun näkökulmasta. Tieto valjastetaan myös tulevaisuuden työelämän käyttöön, sillä jokaisesta vastauksesta lahjoitetaan opetuspuheenvuoro yhdelle nuorelle.

Julkaisuvapaa 27.4.2022 kello 18: Great Place to Work® -kestomenestyjä tietää, että vahva yrityskulttuuri näkyy brändinä, joka houkuttelee työntekijöitä ja johon myös asiakkaat haluavat kiinnittyä27.4.2022 18:00:00 EEST | Tiedote

Yhdessä rakennettu strategia, lähijohtamiseen panostaminen sekä psykologisesti turvallisen yrityskulttuurin rakentaminen siivitti kestävään kasvumarkkinointiin erikoistuneen Aava & Bang Oy:n jälleen Suomen Parhaat työpaikat™ -kilpailun finaaliin sekä noin 20 % prosentin kasvuun.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye