
Uusi tutkimus: Työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso romahtanut suomalaisessa työelämässä
Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa tarkasteltiin kolmatta kertaa suomalaisten organisaatioiden työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamista sekä kestävän kasvun rakennustekijöitä. 355 vastaajan aineisto osoittaa työntekijä- ja asiakaskokemuksen tason heikentyneen merkittävästi. Samaan aikaan tutkimuksesta ilmenee, että positiivisesti erottuvat yritykset, joilla on selkeä strategia, tahtoa panostaa hyvinvointiin ja kasvuun sekä myönteinen tapa suhtautua kehittämistyöhön.

Markkinointi- ja viestintätoimisto Aava & Bangin toteuttamassa, kestävän kasvun johtamista tutkivassa Kestävän kasvun nykytilatutkimuksessa nousi esiin, että työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen taso on suomalaisissa organisaatioissa heikentynyt merkittävästi aiempien vuosien tutkimuksiin verrattaessa. Yli 350:n vastaajan aineisto osoittaa resurssien niukkuuden vaarantavan asiakaskokemuksen laadun ja strategian epäselvyyden haastavan organisaatioiden kasvutavoitteita. Siinä, missä kaksi vuotta sitten yli 70 % yrityksistä raportoi liikevaihdon kasvua, vastaava luku oli nyt pudonnut hieman yli 40 prosenttiin.
– Toisaalta tutkimuksessa nousee esiin myös alihyödynnettyjä voimavaroja, kuten kaupallisen yhteistyön kehittäminen, datan käyttäminen, tekoälyn hyödyntäminen ja systemaattinen brändin kehittäminen, tutkimuksen toteuttamisesta vastannut Vilja Laaksonen kertoo.
Samaan aikaan tulokset kertovat, että parhaiten menestyviä yrityksiä yhdistää osaaminen työntekijä- ja asiakaskokemuksen johtamisesta. Nämä yritykset ovat valmiita tekemään jatkuvia panostuksia kasvun ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja heitä yhdisti myös myönteinen ja ratkaisukeskeinen suhtautuminen kehittämiseen.
– Kestävää kasvua rakennettaessa on tärkeää tunnistaa, että muutos ei ole haaste, joka organisaation tulisi ratkaista. Se on hyvin johdettuna mahdollisuus luoda kestävämpiä toimintamalleja ja vahvistaa kulttuuria, täsmentää Laaksonen.
Kestävän kasvun keskiössä on selkeys, kannattavuus, tasapaino sekä ihmisläheisyys.
Tutkimuksen taustalla on ajatus siitä, että kestävässä kasvussa pidetään huolta sekä ihmisistä että tuloksesta. Tulokset osoittivat jo kolmatta kertaa hyvän työntekijäkokemuksen ja hyvän asiakaskokemuksen olevan yhteydessä toisiinsa. Työn arvostuksen kokemuksella oli vahvin yhteys työntekijän halukkuuteen suositella omaa työpaikkaansa muille ja se selitti yksittäisistä väittämistä kaikista parhaiten sekä eNPS- että NPS-tulosta.
– Kestävän kasvun positiivinen kierre syntyy, kun työntekijät pitävät huolta asiakkaista ja asiakkaiden hyvinvointi taas huolehtii organisaation menestyksestä. Vahvan työntekijökokemuksen taustalla taas on selkeä strategia, yhteiset arvot sekä jaetut tavoitteet, toteaa Laaksonen.
Vaikka tulokset peräänkuuluttavat strategian selkeyttä, toiminnan jatkuvuutta ja systemaattista johtamista, osoittavat ne sitoutuneen organisaation olevan myös muutoskyvykäs.
– Huomisen työelämä vaatii johdolta myönteistä suhtautumista muutokseen, selkeää strategiaviestintää ja kykyä juurruttaa strategia osaksi arkea. Työhönsä sitoutunut ja tavoitteensa tunteva työntekijä antaa hyvän kiertää, mikä näkyy lopulta myös parempana asiakaskokemuksena, kiteytää Laaksonen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Vilja LaaksonenToimitusjohtajaAava & Bang Oy
Puh:050 347 2299vilja.laaksonen@bang.fiLaura MoilanenMarkkinointijohtajaAava & Bang
Puh:040 516 9649laura.moilanen@bang.fibang.fiKuvat


Liitteet
Linkit
Aava & Bang lyhyesti
- Aava & Bang on markkinointi- ja viestintätoimisto, joka yhdistää syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen. Rakennamme sisältä vahvoja brändejä, erottuvaa B2B-markkinointia ja Suomen parasta työyhteisöviestintää.
- Yrityksellä on toimistot Jyväskylässä, Helsingissä ja Tampereella.
- Palvelut keskittyvät brändi- ja digimarkkinointiin, työnantajamielikuvaan ja rekrytointikampanjoihin sekä yrityskulttuuriin ja työpäiväkokemukseen.
- Yhdistyi markkinointitoimisto Bermudan kanssa tammikuussa 2023
- Henkilöstö: 70
- Liikevaihto: noin 5,5 milj.
Kestävän kasvun nykytilatutkimus lyhyesti
-
Kestävän kasvun nykytilatutkimus on ensimmäinen asiakas- ja työntekijäkokemusta vuosittain kartoittava tutkimus Suomessa. Tutkimus julkaistaan kolmatta kertaa torstaina 30.1.2025.
-
112-sivuinen tutkimusraportti on ladattavissa maksutta osoitteessa bang.fi/kestavakasvu
-
Tutkimuksen vastausaika oli avoinna 19.8.–30.9.2023 ja 355 vastaajan joukko koostui asiantuntijoista sekä päättäjistä.
-
Tutkimuksen toteuttamisesta vastaa Aava & Bang Oy ja Aava & Bangin toimitusjohtaja, tutkija sekä vuorovaikutukseen erikoistunut viestinnän tohtori (FT), Vilja Laaksonen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aava & Bang Oy
Aava & Bang sai tunnustusta yhtenä Euroopan parhaista työpaikoista22.9.2023 08:24:51 EEST | Tiedote
Systemaattinen ja pitkäjänteinen työ vahvan yrityskulttuurin rakentamiseksi näkyy Aava & Bangin menestyksessä Great Place to Work® Euroopan parhaat työpaikat 2023 -vertailussa. Yritys sijoittui 30:nneksi tänään julkaistussa listauksessa.
Markkinointitoimistot Aava & Bang Oy ja Markkinointitoimisto Bermuda Oy yhdistyvät15.12.2022 00:00:00 EET | Tiedote
Markkinointitoimistot Aava & Bang Oy ja Markkinointitoimisto Bermuda Oy yhdistyvät 3.1.2023 Aava & Bangin nimen alle. Yhdistymisen myötä yrityksen liikevaihto on noin 6 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 80 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista Helsingissä, Jyväskylässä ja Tampereella.
Uusi vuosittain toteutettava tutkimus yhdistää työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen nykytilan kartoituksen – tulokset julkaistaan tammikuussa 2023.28.8.2022 00:00:00 EEST | Tiedote
Tulevaisuudessa yrityksen kasvua ei voi johtaa erikseen organisaation sisällä ja sen ulkopuolella. Maanantaina 29.8.2022 julkaistava Kestävän kasvumarkkinoinnin nykytilatutkimus yhdistää työntekijä- ja asiakaskokemuksen nykytilan mittaamisen sekä tulevaisuuden kehittämisen haasteet kestävän kasvun näkökulmasta. Tieto valjastetaan myös tulevaisuuden työelämän käyttöön, sillä jokaisesta vastauksesta lahjoitetaan opetuspuheenvuoro yhdelle nuorelle.
Julkaisuvapaa 27.4.2022 kello 18: Great Place to Work® -kestomenestyjä tietää, että vahva yrityskulttuuri näkyy brändinä, joka houkuttelee työntekijöitä ja johon myös asiakkaat haluavat kiinnittyä27.4.2022 18:00:00 EEST | Tiedote
Yhdessä rakennettu strategia, lähijohtamiseen panostaminen sekä psykologisesti turvallisen yrityskulttuurin rakentaminen siivitti kestävään kasvumarkkinointiin erikoistuneen Aava & Bang Oy:n jälleen Suomen Parhaat työpaikat™ -kilpailun finaaliin sekä noin 20 % prosentin kasvuun.
Uusi toimitusjohtaja luotsaamaan yhtä Suomen parhaista työpaikoista27.10.2021 00:00:00 EEST | Tiedote
Aava & Bang on saanut tunnustusta yhtenä Suomen parhaista työpaikoista ja työnantajabrändeistä. Nyt uuteen strategiaan haetaan voimaa uuden toimitusjohtajan ja uudistetun johtoryhmän kautta. Uudeksi toimitusjohtajaksi on valittu 1.1.2022 alkaen Aava & Bang Oy:n liiketoimintajohtaja ja viestinnän tohtori Vilja Laaksonen.