Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen viesti aluevaaleihin: Hyvä asiakas- ja potilasturvallisuus vähentää inhimillistä kärsimystä ja kustannuksia

Jaa

Hyvinvointialueiden muutospaineissa korostuu voimavarojen tehokas ja vastuullinen käyttö. Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantaminen on keskeinen keino lisätä laatua, vähentää inhimillistä kärsimystä ja saavuttaa säästöjä. Tutkimusten mukaan jopa puolet hoitoon liittyvistä virheistä voidaan estää ennakoimalla ja riskejä hallitsemalla. 

Hoitovirheiden ja haittojen korjaaminen maksaa Suomelle vuosittain yli miljardi euroa Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan. Sosiaalihuollon turvallisuuden pettämisestä aiheutuvia lisäkustannuksia on vaikeampi arvioida.

Asiakkaalla ja potilaalla on oikeus turvalliseen palveluun ja hoitoon

Jokaisella on oikeus turvallisiin ja asianmukaisiin palveluihin. Maailman terveysjärjestön julkistamat potilasturvallisuusoikeudet sisältävät muun muassa pätevän henkilökunnan, turvalliset toimitilat, tiedonsaannin ja mahdollisuuden osallistua päätöksentekoon. 

Uusien palvelumuotojen, kuten etä- ja digitaalisten palvelujen, on oltava turvallisia ja saavutettavia kaikille. Asiakkaiden ja potilaiden antaman palautteen avulla voidaan parantaa laatua ja lisätä luottamusta.

Osaavan työvoiman riittävyys on asiakas- ja potilasturvallisuuskysymys

Henkilöstöpula ja suuri vaihtuvuus kuormittavat sote-alaa. Henkilöstön osaaminen ja hyvien turvallisuuskäytäntöjen noudattaminen ovat olennaisia asiakas- ja potilasturvallisuudelle. Koulutus, perehdytys ja osaamisen kehittäminen ovat tärkeitä. Hyvä johtaminen ja toimiva esimiestyö tukevat sekä työhyvinvointia että turvallisuutta. 

Hyvinvointialueiden ja sote-ammattihenkilöitä kouluttavien organisaatioiden yhteistyö on keskeistä osaamisen kehittämisessä. Näin voidaan varmistaa, että ammattilaiset saavat tarpeellisen koulutuksen koko työuransa ajan. Koulutukseen panostaminen tuottaa sekä taloudellisia että inhimillisiä hyötyjä. 

Tietojohtaminen avainasemassa  

Hyvinvointialueiden tietojärjestelmiin kertyy runsaasti tietoa vaaratapahtumista ja hoidon haittavaikutuksista, mutta tätä tietoa hyödynnetään riittämättömästi. Tilannekuvaa seuraamalla voidaan ennakoida riskejä ja kohdistaa turvallisuutta parantavia toimenpiteitä sinne, missä tarve on suurin.

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus jakaa tietoa päätöksenteon tueksi mittareista, joilla seurataan turvallisuuden tilaa ja arvioidaan muutosten vaikutuksia.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamiseksi tiedolla johtamista ja henkilöstön osaamista tulee vahvistaa. Näin vältetään turhia kuluja ja toiminta tehostuu sekä asiakkaiden ja potilaiden oikeudet turvalliseen palveluun ja hoitoon toteutuvat.

Lue lisää:

Asiakas- ja potilasturvallisuus esiin aluevaaleissa 2025
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen verkkosivut
Valtiontalouden tarkastusviraston raportti 7/2021
STM:n asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia 2022-2026 
WHO: Patient Safety Charter 2024 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tuija Ikonen, johtaja, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, p. 040 579 5482, tuija.ikonen@ovph.fi

Hanna Toiviainen, ohjelmapäällikkö, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, p. 040 485 5493, hanna.toiviainen@ovph.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret

Klient- och patientsäkerhetscentrets budskap i välfärdsområdesvalet: En god klient- och patientsäkerhet minskar det mänskliga lidandet och kostnaderna30.1.2025 13:49:02 EET | Pressmeddelande

I kraven på förändring inom välfärdsområdena framhävs en effektiv och ansvarsfull användning av resurserna. Att förbättra klient- och patientsäkerheten är en central metod att höja kvaliteten, minska det mänskliga lidandet och sänka kostnaderna. Enligt undersökningar kan upp till hälften av alla vårdrelaterade fel förhindras genom att förutse och hantera riskerna.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye