Klient- och patientsäkerhetscentrets budskap i välfärdsområdesvalet: En god klient- och patientsäkerhet minskar det mänskliga lidandet och kostnaderna
I kraven på förändring inom välfärdsområdena framhävs en effektiv och ansvarsfull användning av resurserna. Att förbättra klient- och patientsäkerheten är en central metod att höja kvaliteten, minska det mänskliga lidandet och sänka kostnaderna. Enligt undersökningar kan upp till hälften av alla vårdrelaterade fel förhindras genom att förutse och hantera riskerna.
Enligt Statens revisionsverk kostar korrigeringen av vårdfel och skador över en miljard euro per år i Finland. Tilläggskostnaderna för bristande säkerhet inom socialvården är svårare att bedöma.
Klienter och patienter har rätt till en säker vård och service
Var och en har rätt till säkra och ändamålsenliga tjänster. De patientsäkerhetsrättigheter som WHO publicerat omfattar bland annat en kompetent personal, trygga lokaler, tillgång till information och möjlighet att delta i beslutsfattandet.
Nya serviceformer, såsom distanstjänster och digitala tjänster, måste vara säkra och tillgängliga för alla. Med hjälp av respons från klienter och patienter kan man förbättra kvaliteten och höja förtroendet.
En tillräcklig mängd kompetent arbetskraft är en klient- och patientsäkerhetsfråga
Personalbristen och den stora personalomsättningen belastar vårdsektorn. Personalens kompetens och en god säkerhetspraxis är väsentliga för klient- och patientsäkerheten. Utbildning, introduktion och kompetensutveckling är viktigt. Ett gott ledarskap och ett fungerande chefsarbete stöder både välbefinnandet och säkerheten på arbetsplatsen.
Samarbetet mellan välfärdsområdena och de organisationer som utbildar social- och hälsovårdspersonal är av största vikt för kompetensutvecklingen. Då kan vi säkerställa att personalen får nödvändig utbildning under hela sin karriär. Satsningar på utbildning ger både ekonomisk och individuell nytta.
Kunskapsledning i nyckelposition
I välfärdsområdenas informationssystem samlas en stor mängd information om farliga situationer och vårdrelaterade biverkningar, men den utnyttjas inte i tillräckligt hög grad. Genom att följa lägesbilden kan man förutse risker och inrikta säkerhetsfrämjande åtgärder där de behövs bäst.
Klient- och patientsäkerhetscentret förmedlar information till beslutsfattarna om indikatorer med vilka man följer med säkerhetsläget och bedömer konsekvenserna av ändringar.
För att klient- och patientsäkerheten ska förbättras måste den kunskapsbaserade ledningen och personalens kompetens förstärkas. Då kan man undvika onödiga kostnader och effektivisera verksamheten samtidigt som klienternas och patienternas rätt till en säker vård och service tillgodoses.
Läs mer:
asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi/aluevaalit/
klientochpatientsakerhetscentret.fi/
Rapport från Statens revisionsverk 7/2021
SHM:s klient- och patientsäkerhetsstrategi 2022–2026
WHO: Patient Safety Charter 2024
Nyckelord
Kontakter
Tuija Ikonen, direktör, Klient- och patientsäkerhetscentret, tfn 040 579 5482, tuija.ikonen@ovph.fi
Hanna Toiviainen, programchef, Klient- och patientsäkerhetscentret, tfn 040 485 5493 040, hanna.toiviainen@ovph.fi
Följ Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret
Sakkunniga från OECD och Finland diskuterar sparåtgärdernas konsekvenser på No Harm-webbinariet 6.34.3.2025 13:08:19 EET | Pressmeddelande
Kan vi spara och ändå upprätthålla klient- och patientsäkerheten eller kommer skadorna och därmed också kostnaderna att öka?
Asiantuntijat OECD:stä ja Suomesta pureutuvat sote-säästöjen vaikutuksiin No Harm -webinaarissa 6.3.4.3.2025 13:01:23 EET | Tiedote
Voimmeko säästää ja silti ylläpitää asiakas- ja potilasturvallisuutta vai lisääntyvätkö haitat ja sen myötä haittakustannukset?
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen viesti aluevaaleihin: Hyvä asiakas- ja potilasturvallisuus vähentää inhimillistä kärsimystä ja kustannuksia30.1.2025 13:28:49 EET | Tiedote
Hyvinvointialueiden muutospaineissa korostuu voimavarojen tehokas ja vastuullinen käyttö. Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantaminen on keskeinen keino lisätä laatua, vähentää inhimillistä kärsimystä ja saavuttaa säästöjä. Tutkimusten mukaan jopa puolet hoitoon liittyvistä virheistä voidaan estää ennakoimalla ja riskejä hallitsemalla.
Tuija Ikonen tilldelades Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden4.12.2024 12:43:36 EET | Pressmeddelande
Republikens president Alexander Stubb har den 6 december 2024 tilldelat Tuija Ikonen Riddartecknet av I klass av Finlands Vita Ros orden. Ikonen är direktör för Klient- och patientsäkerhetscentret och professor i patientsäkerhet vid Åbo universitet.
Tuija Ikoselle Suomen Valkoisen Ruusun I luokan ritarimerkki4.12.2024 12:23:56 EET | Tiedote
Tasavallan presidentti Alexander Stubb on myöntänyt 6.12.2024 Suomen Valkoisen Ruusun I luokan ritarimerkin Tuija Ikoselle. Ikonen toimii Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen johtajana ja Turun yliopiston potilasturvallisuuden professorina.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum