Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun
Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Hiilijalanjäljen määrittelyssä on huomioitu oman toiminnan päästölähteet, ostoenergian päästöt markkinaperusteisesti sekä kauppakeskuksen arvoketjun olennaiset päästökategoriat, kuten ostetut palvelut ja tuotteet. Tunnusluku kuvaa kauppakeskuksen vuotuisia päästöjä suhteessa bruttoalaan.
Myös kauppakeskuksen kävijöiden liikkumisen päästöistä saadaan jatkossa vertailutietoa, jossa huomioidaan kauppakeskuksen kävijämäärä ja asiakkaiden saapumisessa käytetty liikkumisväline ja näiden päästökertoimet sekä asiointimatkan pituus.
”Tällä hetkellä kauppakeskusten hiilijalanjäljestä ei ole yhdenmukaista ja läpinäkyvää tietoa, jonka myötä meiltä on myös puuttunut kattava tilannekuva koko toimialan päästöistä. Näemme, että hiilijalanjäljen yhteiset määrittelyt -hanke on merkityksellinen askel koko toimialalle, ja se mahdollistaa myös vaikuttavien päästövähennystoimien tunnistamisen”, toteaa Suomen Kauppakeskusyhdistyksen varapuheenjohtaja Jukka Vakula.
Laskenta huomioi koko kauppakeskuskiinteistön toiminnan
Kauppakeskuksissa omistus- ja hallintamuodot ovat vaihtelevia, joka haastaa päästölaskennan toteuttamista. Tämän vuoksi hankkeessa päädyttiin tarkastelemaan päästöjä koko kauppakeskuksen toiminnan osalta riippumatta omistusosuuksista tai sopimus- ja hallintavastuista.
”Määrittely on yksi askel hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Koko toimialan tavoitteena on vertailukelpoisuuden lisääminen, ja tämän taas uskotaan auttavan kauppakeskuksia hiilijalanjäljen pienentämisessä”, jatkaa Vakula.
Suomen Kauppakeskusyhdistys toteutti Kauppakeskusten hiilijalanjäljen yhteiset määrittelyt -hankkeen loppuvuodesta 2024. Työn on suorittanut Granlund Oy. Kauppakeskuksen hiilijalanjäljen arviointi perustuu GHG Protocol -menetelmään. Hankkeen pohjana käytettiin kolmen esimerkkikauppakeskuksen tietoja. Tulevaisuudessa tarkoituksena on julkaista kauppakeskusten hiilijalanjäljen tunnusluvut Kauppakeskusyhdistyksen vuosijulkaisussa. Hankkeen raportin voi tilata osoitteesta mikko.ostring@rakli.fi.
Lisätietoa:
Jukka Vakula, Vantaan Valo, toimitusjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistyksen varapuheenjohtaja, puh. 040 761 7287
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933
Tytti Bruce-Hyrkäs, Vastuullisuusliiketoiminnan kehitysjohtaja, Granlund Oy, puh. 050 0655 020
Avainsanat
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.
Kauppakeskusten kävijämäärä tasaisessa kasvussa14.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten kävijämäärien tasainen kasvu jatkui, ja kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla, jossa kävijöitä oli heinä-syyskuussa 3,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla.
Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 5,1 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä30.8.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa 5,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynti kasvoi nimellisesti 0,7 prosenttia, mutta inflaatiokorjattuna supistui 0,8 prosenttia. Rullaavalla 12 kuukauden tarkastelujaksolla kauppakeskusten myynti kasvoi 3,2 prosenttia ja kävijämäärä 5,4 prosenttia.
Kauppakeskusten myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä3.6.2024 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti 3,6 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Reaalisesti myynti kasvoi 0,8 prosenttia. Kävijämäärä kasvoi 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2023 ensimmäiseen neljännekseen. Huhtikuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana nimellinen kokonaismyynti oli 4,5 prosenttia edeltävää 12 kuukauden tarkastelujaksoa korkeampi.
Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 6,8 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä25.8.2023 05:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa vajaat seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä nimellisesti 4,6 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvuvauhti hiipui selkeästi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin vuoden 2022 alun koronarajoitukset vielä painoivat vertailulukuja. Toisen vuosineljänneksen kokonaismyynnin kasvu jäi reilut kaksi prosenttiyksikköä inflaatiota matalammaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme