Ikävä Lidlin vegehyllyä? Näin vegehyllyn tuotteet löytää nykyisin
Lidl purki tammikuussa myymälöistään vegehyllyt ja sijoitti tuotteet muille hyllyille, jotta useampi asiakas kohtaisi kasvipohjaisia tuotteita kauppareissullaan ja innostuisi kokeilemaan niitä. Muutosta pidettiin tervetulleena, jotta vegetuotteet eivät olisi eristettynä muista tuotteista. Osalle asiakkaista kuitenkin vegehylly oli mieluisa, sillä siitä löysi helposti omat lempituotteet. Vegehyllyjen ikävöijille on nyt hyviä uutisia: entisen vegehyllyn tuotteilla on vihreät hintakyltit, joten ne tunnistaa helposti jo kauempaa.

Lidlin teettämän tutkimuksen mukaan 29 prosenttia kuluttajista aikoo lisätä kasviproteiinien syöntiä tänä vuonna. Heistä 87 prosenttia syö tällä hetkellä lihaa arjessaan. Vegehyllyn purkamisella halutaan helpottaa etenkin näiden asiakkaiden valintoja kauppareissulla.
Vegehyllyjen purku myymälöistä herätti huomiota, ovathan vegehyllyt olleet olennainen osa Lidlin kylmähyllystöä. Muutosta on pidetty tervetulleena – miksi vegaaniset tuotteet pitäisi erotella muista tuotteista?
– Vegetuotteisiin liittyy vieläkin kahtiajakautumista ja myös ennakkoluuloja. Me emme halua korostaa tätä kahtiajakoa, vaan arkipäiväistää kasvipohjaisia tuotteita. Kasvipohjaiset tuotteet ovat aivan tavallisia tuotteita, osa ei vain välttämättä ole tottunut käyttämään niitä arjessaan. Kasvipohjaiset tuotteet eivät kuulu vain vegaani- tai kasvisruokavalioon, vaan jokaiseen ruokavalioon. Haluamme kannustaa myös uusia asiakasryhmiä kasvipohjaisten tuotteiden pariin. Vegehyllyn herkästi vanhasta tottumuksesta ohittaa, mutta kun kasvispyörykät löytyvät tuttujen lihapyöryköiden vierestä, on ne helppo napata ostoskoriin kauppareissun yhteydessä, kertoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Tuotesijoittelun muutos on otettu hyvin vastaan. Osa on kuitenkin kaivannut vegehyllyjä. Vegehyllyt olivat pidettyjä etenkin niiden keskuudessa, jotka käyttävät arjessaan paljon kasvipohjaisia tuotteita, ja heidän oli helppo löytää tuotteet tutusta paikasta. Näitä asiakkaita ajatellen ovat aiemmin vegehyllyllä olleet tuotteet saaneet uudet, vihreät hintakyltit.
– Iloisia uutisia! Vegehyllystä tuotteet poimimaan tottunut asiakas bongaa uusien kylttien avulla tuotteet jo kaukaa. Vanha tuttu tofu löytyy helposti uudesta hyllypaikasta vihreän kyltin avulla. Nyt tuotteet ovat kaikille hyvin tarjolla: sekä uudet että vanhat asiakkaat löytävät ne helposti, Kvissberg iloitsee.
Lidl toimii kasvipohjaisten tuotteiden eteen – myynti kasvoi 30 prosenttia
Uudet kansalliset ravitsemussuositukset suosittelevat pääosin kasvipohjaista ruokavaliota. Tähän myös Lidl kannustaa. Lidlin tavoitteena on muun muassa tuplata kasviproteiinien osuus myynnistä 10 prosentista 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.
Lidl on tehnyt aktiivisesti toimia kasvipohjaisten tuotteiden myynnin kasvattamiseksi. Huhtikuussa kaikkien Vemondo-tuotteiden hintoja laskettiin. Lidl on pitänyt kasvipohjaisia tuotteita aktiivisesti esillä markkinoinnissaan ja tarjonnut Lidl Plus -etuohjelmassa hyviä tarjouksia tuotteisiin. Toimet ovat tuottaneet tulosta: vuonna 2024 kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden kappalemyynti kasvoi noin 30 prosenttia verrattuna vuoteen 2023. Vegehyllyjen purku liittyy tavoitteeseen lisätä kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl etsii tuotesuunnittelijaa paistopisteelle – myyntiin Lidleihin ympäri maan22.4.2025 10:25:00 EEST | Tiedote
Lidl etsii suunnittelijaa paistotuotteelle. Kuka tahansa voi osallistua mukaan kilpailuun, jossa pääsee suunnittelemaan unelmiensa paistopistetuotteen. Voittajatuote tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin ympäri Suomen. Voittajan valitsee ammattilaisraati, joka koostuu kotimaisen valmistajan ja Lidlin asiantuntijoista. Kilpailu on auki Lidlin verkkosivuilla 4.5. saakka.
Pääsiäinen on perinteiden ruokajuhla: hittimaku pistaasi kivunnut perinteisten makujen rinnalle17.4.2025 11:32:35 EEST | Tiedote
Pääsiäinen on merkittävä ruokajuhla, johon suomalaisilla on perinteensä. Suklaa on tärkein herkku, ja sitä syö suomalaisista pääsiäisenä yli 85 prosenttia. Mämmi jakaa mielipiteitä, ja se kuuluu reilun puolen pääsiäispöytään. Perinneherkkujen rinnalle on viime vuosina noussut hittimauksi pistaasi. Suomalaiset viettävät pääsiäistä pääasiassa kotona. Noin puolet nauttivat pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa, kun taas toinen puolisko ei vietä pääsiäisenä erityisemmin ruokajuhlaa.
Takaisinveto: suklaassa salmonellariski4.4.2025 19:36:48 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Way To Go -merkin maitosuklaata maussa mantelikaramelli & merisuola. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden parasta ennen -päiväys on 19.2.2026. Takaisinveto tehdään, koska kyseisen erän tuotteissa on salmonellariski.
Takaisinveto: Feta-kanasalaatin auringonkukansiemenissä salmonellariski4.4.2025 16:16:56 EEST | Tiedote
Ruokavirasto on ilmoittanut eri toimijoiden takaisinvedoista, joissa auringonkukansiemeniä tai niitä sisältäviä tuotteita on otettu pois myynnistä. Tuotteissa ainesosana käytettyjen auringonkukansiementen raaka-aine-erästä on todettu salmonellaa muualla EU:ssa. Lidl vetää takaisin eriä Chef Select feta-kanasalaattia, joissa on käytetty raaka-aineena samaa auringonkukansiemenien erää. Takaisinveto koskee salaatteja, joiden viimeinen käyttöpäivä on 4.4.–10.4.2025.
Takaisinveto: Riisipuuro saattaa sisältää gluteenia31.3.2025 16:13:25 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä eriä Kartanon riisipuuroa. Erät saattavat sisältää gluteenia yli sallitun rajan, jonka mukaan tuotetta saa markkinoida gluteenittomana. Tuote voi näin ollen olla vaarallinen keliaakikoille tai gluteeniyliherkille. Muille tuote on turvallinen. Takaisinveto koskee eriä, joissa viimeinen käyttöpäivä on aikavälillä 31.3.–23.4.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme