Kekäle kääntää muotikauppaa kulutuskulttuurista pitämisen aikakauteen
Perinteikäs vaateketju kirkasti roolinsa muotialan murroksessa – Kekäle tähtää toiminnallaan vaatteiden käyttöasteen kasvuun.
Vastuullisuus on liittynyt viime vuodet erottamattomasti vaatekeskusteluun. Niin myös kotimaisessa Kekäle-vaateketjussa, joka on käynnistänyt näyttävän kampanjan harkitsemattomien vaateostojen hillitsemiseksi.
- Peilasimme mahdollisuuttamme vaikuttaa vahvuuksiimme ja oivalsimme nopeasti oman paikkamme vaatteen elinkaarella – meidän tehtävämme on varmistaa, että myytyä vaatetta myös pidetään, Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo.
Käyttöasteella on merkitystä. Vaatteen ilmastovaikutuksen on laskettu vähenevän jopa puolella, jos sitä käytetään tuplasti pidempään. Asian painoarvoa lisää arvio, että samassa ajassa kun pikamuoti on kaksinkertaistanut vaatteiden myynnin, ovat vaatteiden keskimääräiset käyttökerrat pudonneet noin puoleen. Pitämättömän vaatteen kohdalla valmistukseen, kuljetukseen ja myyntiin sekä markkinointiin kuluneet resurssit on käytetty hukkaan.
Käyttöiän kasvattamisen kannalta on tärkeää, että valittu vaate sopii tarpeeseen ja on laadultaan kestävä. Kaiken ydin Joonas Kekäleen mukaan on kuitenkin ihmisen ja vaatteen välinen suhde.
- Olemme uskoneet 50-luvun lopulta lähtien siihen, että tyylikkyys tulee ihmisestä sisältäpäin. Meille pukeutuminen ei tarkoita tietyn merkkisiä vaatteita tai muodin mukana muuttumista, vaan sitä, että tuntee olonsa hyväksi omana itsenään.
- Jotta vaatetta todella pitää, siitä täytyy pitää. Vaate, jossa tunnet olosi hyväksi ja itsevarmaksi, päätyy yleensä päälle yhä uudelleen.
Kaappi täynnä vaatteita, muttei mitään päällepantavaa
Pitämättä jääneet vaatteet turhauttavat laajemminkin. Kun Kekäle kysyi asiakkailtaan mihin he ovat tyytymättömiä vaatekaapissaan, yleisin vastaus oli: vaatteisiin, joita en käytä.
- Se oli meille merkki lisätä vauhtia valitsemallamme tiellä, Joonas Kekäle toteaa.
#PIDÄNSINUA-teeman alla kulkeva kampanja on tuotu näkyvästi esiin niin painetuissa lehdissä, radiossa, sosiaalisessa mediassa kuin myymälöissäkin. Puheiden rinnalle on haluttu tuoda myös konkreettisia tekoja. Viimeisin esimerkki Kekäleen palveluskaalan askelista eteenpäin on juuri lanseerattu Lempivaatevalmentajan Pidän Sinua -takuu. Etukäteen varattava maksuton tapaaminen Kekäleen Lempivaatevalmentajan kanssa tähtää asiakkaan oman tyylin löytämiseen, ilman ostopakkoa. Mahdollisiin Lempivaatevalmentajan kanssa yhdessä löydettyihin uusiin vaatteisiin annetaan kahden viikon Pidän Sinua -takuu: jos mieli muuttuu takuuaikana vaatteita pitäessä, voi ne palauttaa ja saada rahansa takaisin.
- Myönnämme takuun, sillä olemme vakuuttuneita siitä, että ammattitaitoisten Lempivaatevalmentajiemme kanssa valitut vaatteet päätyvät ahkeraan käyttöön.
- Tunnistamme kuitenkin olevamme vielä kaukana valmiista. Nämä ovat vasta ensiaskelia, mutta mikä tärkeintä, ne vievät oikeaan suuntaan.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote
Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.
Kekäle vastaa vaatealan pikakulutuskulttuuriin: “Koulutamme lähivuosien aikana satoja myyjiä varmistamaan harkitut valinnat vaatekaupoilla”10.2.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Kekäle on kouluttanut tähän mennessä yli sata vaatemyyjää, joiden tehtävänä on varmistaa järkivalinnat vaatekaupoilla. Tavoitteena on myydä pitkäkestoisia lempivaatteita suomalaisille asiakkaille.
Millainen on hyvä kohtaaminen? Uusi radio-ohjelma esittelee arvostavan kohtaamisen anatomiaa3.9.2024 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomalainen vaateliike Kekäle mahdollistaa uuden Kohtaamisen anatomia -radio-ohjelman, jossa vieraat Pekka Haavistosta Palefaceen avaavat merkityksellisen kohtaamisen kaavaa. Sillä, miten ihmiset kohtaavat itsensä ja toisensa, on henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen merkitys.
Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkaa kampanjaa tärkeän asian puolesta29.4.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Vaateliike Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.
Tutkimus: 67 % puhuu peilikuvalleen julmasti ja arvostellen – vaatekauppa Kekäle ja MIELI ry haluavat herättää suomalaisnaiset miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu10.4.2024 08:50:00 EEST | Tiedote
Vaatekauppa Kekäleen teettämän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista naisista puhuu itsestään halveksuvasti tai vihamielisesti. Valtaosa vastaajista haluaisi lopettaa itsensä ja muiden arvostelut ulkonäöstä. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että usein itsekriittinen puhe on perua väheksyvistä kommenteista, joita lapsena on kuultu. Avoimista vastauksista käy ilmi, että valitettavan usein oman äidin väheksyvä puhe kuuluu korvissa vielä aikuisenakin. Yhteistyössä MIELI ry:n kanssa Kekäle kannustaakin kaikkia suomalaisia puuttumaan itsekriittiseen puheeseen. ”Tämä kampanja sai alkunsa myymälöistämme ja sovituskoppien luona käydyistä kohtaamisista. On hätkähdyttävää kuulla, kuinka rumaa kieltä käytämme itsestämme. Väistämättäkin se vaikuttaa käyttäytymiseemme ja aikaamme, jota leimaavat vihapuhe ja mielenterveysongelmat. Kuluttamalla emme voi muuksi muuttua, mutta itsemyötätunnon avulla voimme. Haluamme herättää mahdollisimman monen naisen miettimään, kuinka itsestään ja itsel
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme