Kekäle saavutti kansainvälisen B Corp -vastuullisuussertifikaatin ensimmäisenä vaatealan yrityksenä Suomessa

Jaa

Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on saavuttanut kansainvälisen B Corp –vastuullisuussertifikaatin alansa ensimmäisenä Suomessa.

B Corp on yksi arvostetuimmista ja vaikeimmin saatavista sertifioinneista. Sertifikaatin on saavuttanut 92 maassa 8 000 yritystä 162 eri alalta. Tunnetuimpia ovat esimerkiksi Patagonia, Tony’s Chocolonely ja Rituals.  

Suomessa on sertifioitu viisi B Corp -yritystä tähän mennessä. Yhteisö kasvaa kovaa vauhtia, sillä sertifiointi tukee koko liiketoiminnan läpivalaisua kokonaisvaltaisesti sekä tarkastelee toimintaa mitattavissa olevan positiivisen vaikutuksen kautta. 

”Saimme toivomamme joululahjan. Tämän eteen on tehty työtä jo vuosien ajan. Vaatimukset kiristyvät yrityksillä paitsi lainsäädännön, mutta myös B Corp -sertifioinnin osalta vuosi vuodelta. Kekäleen oma visio on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa, joten se on suurin kirittäjämme,” toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo. 

B Corp -sertifiointia Suomessa tavoittelevan osakeyhtiön on lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa se kertoo yhtiön tavoittelevan muutakin kuin taloudellista kasvua. Eli yritys sitoutuu positiivisen vaikutuksen luomiseen sekä yhteiskunnan että ympäristön näkökulmista. 

Kekäleen myymälöitä on 13 ympäri Suomea ja niissä tapahtuu yli 2 miljoonaa asiakaskohtaamista vuosittain. Miten B Corp -sertifioinnin viisi kategoriaa – ympäristö, yhteisö, työntekijät, asiakkaat sekä johto ja hallinto – näkyvät käytännön työssä? 

”Osta vähemmän, pidä enemmän” on ollut vuodesta 2021 asti pääviestimme ja se ohjaa kyseenalaistamaan pikamuodin rantauttamaa ajatusta kulutuksen määrästä ja tahdista. Pidetyimpien vaatteiden filosofian tueksi olemme luoneet uusia palveluita, jotka kannustavat ja opastavat pitämään huolta ostetuista vaatteista. Esimerkiksi lempivaatevalmentaja auttaa löytämään pidetyimpiä vaatteita. Kekäle Second hand tarjoaa taas mahdollisuuden pitää tyyli kierrossa. Lisäksi kehitämme ohjeistoa yhdessä brändikumppaneidemme kanssa vaatteiden toimitusketjujen ympäristö- ja sosiaalisen vastuun sekä kestävien materiaalien käytön tukemiseksi.” 

”Mittaamme ja parannamme jatkuvasti toimiamme jokaisella eri osa-alueella. Vastuulliset ja kestävät valinnat vaikuttavat positiivisesti ja laajasti moniin eri asioihin yrityksessä. Esimerkiksi 96,5 % työntekijöistämme pitää työstään henkilöstökyselymme perusteella. Tämä näkyy taas palvelussamme: EVI®-tunneindeksin mukaan pystyimme 2023 vuonna luomaan asiakkaillemme alamme parhaan tunnekokemuksen. Koemme vastuullisuustyön erittäin merkitykselliseksi ja uskomme, että se tuo meillä lähivuosina aidosti kilpailuetua,” Kekäle kertoo. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy

Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote

Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.

Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkaa kampanjaa tärkeän asian puolesta29.4.2024 14:02:00 EEST | Tiedote

Vaateliike Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.

Tutkimus: 67 % puhuu peilikuvalleen julmasti ja arvostellen – vaatekauppa Kekäle ja MIELI ry haluavat herättää suomalaisnaiset miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu10.4.2024 08:50:00 EEST | Tiedote

Vaatekauppa Kekäleen teettämän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista naisista puhuu itsestään halveksuvasti tai vihamielisesti. Valtaosa vastaajista haluaisi lopettaa itsensä ja muiden arvostelut ulkonäöstä. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että usein itsekriittinen puhe on perua väheksyvistä kommenteista, joita lapsena on kuultu. Avoimista vastauksista käy ilmi, että valitettavan usein oman äidin väheksyvä puhe kuuluu korvissa vielä aikuisenakin. Yhteistyössä MIELI ry:n kanssa Kekäle kannustaakin kaikkia suomalaisia puuttumaan itsekriittiseen puheeseen. ”Tämä kampanja sai alkunsa myymälöistämme ja sovituskoppien luona käydyistä kohtaamisista. On hätkähdyttävää kuulla, kuinka rumaa kieltä käytämme itsestämme. Väistämättäkin se vaikuttaa käyttäytymiseemme ja aikaamme, jota leimaavat vihapuhe ja mielenterveysongelmat. Kuluttamalla emme voi muuksi muuttua, mutta itsemyötätunnon avulla voimme. Haluamme herättää mahdollisimman monen naisen miettimään, kuinka itsestään ja itsel

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye