Kekäle saavutti kansainvälisen B Corp -vastuullisuussertifikaatin ensimmäisenä vaatealan yrityksenä Suomessa
Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on saavuttanut kansainvälisen B Corp –vastuullisuussertifikaatin alansa ensimmäisenä Suomessa.
B Corp on yksi arvostetuimmista ja vaikeimmin saatavista sertifioinneista. Sertifikaatin on saavuttanut 92 maassa 8 000 yritystä 162 eri alalta. Tunnetuimpia ovat esimerkiksi Patagonia, Tony’s Chocolonely ja Rituals.
Suomessa on sertifioitu viisi B Corp -yritystä tähän mennessä. Yhteisö kasvaa kovaa vauhtia, sillä sertifiointi tukee koko liiketoiminnan läpivalaisua kokonaisvaltaisesti sekä tarkastelee toimintaa mitattavissa olevan positiivisen vaikutuksen kautta.
”Saimme toivomamme joululahjan. Tämän eteen on tehty työtä jo vuosien ajan. Vaatimukset kiristyvät yrityksillä paitsi lainsäädännön, mutta myös B Corp -sertifioinnin osalta vuosi vuodelta. Kekäleen oma visio on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa, joten se on suurin kirittäjämme,” toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo.
B Corp -sertifiointia Suomessa tavoittelevan osakeyhtiön on lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa se kertoo yhtiön tavoittelevan muutakin kuin taloudellista kasvua. Eli yritys sitoutuu positiivisen vaikutuksen luomiseen sekä yhteiskunnan että ympäristön näkökulmista.
Kekäleen myymälöitä on 13 ympäri Suomea ja niissä tapahtuu yli 2 miljoonaa asiakaskohtaamista vuosittain. Miten B Corp -sertifioinnin viisi kategoriaa – ympäristö, yhteisö, työntekijät, asiakkaat sekä johto ja hallinto – näkyvät käytännön työssä?
”Osta vähemmän, pidä enemmän” on ollut vuodesta 2021 asti pääviestimme ja se ohjaa kyseenalaistamaan pikamuodin rantauttamaa ajatusta kulutuksen määrästä ja tahdista. Pidetyimpien vaatteiden filosofian tueksi olemme luoneet uusia palveluita, jotka kannustavat ja opastavat pitämään huolta ostetuista vaatteista. Esimerkiksi lempivaatevalmentaja auttaa löytämään pidetyimpiä vaatteita. Kekäle Second hand tarjoaa taas mahdollisuuden pitää tyyli kierrossa. Lisäksi kehitämme ohjeistoa yhdessä brändikumppaneidemme kanssa vaatteiden toimitusketjujen ympäristö- ja sosiaalisen vastuun sekä kestävien materiaalien käytön tukemiseksi.”
”Mittaamme ja parannamme jatkuvasti toimiamme jokaisella eri osa-alueella. Vastuulliset ja kestävät valinnat vaikuttavat positiivisesti ja laajasti moniin eri asioihin yrityksessä. Esimerkiksi 96,5 % työntekijöistämme pitää työstään henkilöstökyselymme perusteella. Tämä näkyy taas palvelussamme: EVI®-tunneindeksin mukaan pystyimme 2023 vuonna luomaan asiakkaillemme alamme parhaan tunnekokemuksen. Koemme vastuullisuustyön erittäin merkitykselliseksi ja uskomme, että se tuo meillä lähivuosina aidosti kilpailuetua,” Kekäle kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Kotimaisen vaatekaupan trenditutkimus: 64 % suhtautuu varauksella pikamuotiin ja sen tarjoajiin27.3.2025 09:36:21 EET | Tiedote
Ultrapikamuodin haittojen saama mediahuomio on todennäköisesti lisännyt varautuneisuutta Sheinin ja Temun kaltaisiin toimijoihin.
Kotimainen vaatekauppa Kekäle avaa myymälän Zaran tilalle Turun ydinkeskustaan – panostaa myymäläkohtaamisiin, vaikka vaatteiden verkkokauppa kasvaa12.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle avaa uuden myymälän Turun Hansakortteliin syksyllä 2025. Tiloissa on toiminut tähän asti espanjalainen pikamuotijätti Zara. Vaikka vaatteiden verkkokauppa kasvaa, kivijalkamyymälät ovat avainasemassa vaatealalla vastavirtaan kulkevan Kekäleen asiakaskokemuksessa.
Kekäle vaatettaa Helmarit kesän EM-kisoihin – “Haluamme olla mukana tukemassa maajoukkueen rohkeutta ja uskoa itseensä”8.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Kekäle ja Suomen naisten jalkapallomaajoukkue, Helmarit, yhdistävät voimansa Sveitsissä heinäkuussa pelattavassa EM-lopputurnauksessa.
Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote
Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.
Kekäle vastaa vaatealan pikakulutuskulttuuriin: “Koulutamme lähivuosien aikana satoja myyjiä varmistamaan harkitut valinnat vaatekaupoilla”10.2.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Kekäle on kouluttanut tähän mennessä yli sata vaatemyyjää, joiden tehtävänä on varmistaa järkivalinnat vaatekaupoilla. Tavoitteena on myydä pitkäkestoisia lempivaatteita suomalaisille asiakkaille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme