Kekäle lukitsi vastuullisuuteen sitoutumisen yhtiöjärjestykseensä – tavoitteena ei ole pelkkä voiton maksimointi, vaan positiivinen vaikuttavuus yhteiskunnalle ja ympäristölle
Kotimainen vaatealan perheyritys Kekäle on muuttanut Suomessa ensimmäisten joukossa yhtiöjärjestystään kansainvälisen B Corp -vastuullisuusyhteisön mukaiseksi.
B Corp -liikkeen alulle panema ja Castren & Snelmanin asiantuntijoiden muotoilema lisäys on ollut mahdollista lisätä yhtiöjärjestykseen Suomessa syksystä 2023 saakka. Tuolloin PRH totesi, että lisäys on lakiteknisesti mahdollinen.
Tavallisesti osakeyhtiölaki määrittelee toiminnan tarkoitukseksi voiton tuottamisen osakkeenomistajille. Osana B Corp -sertifiointiprosessia suomalaisen osakeyhtiön on nyt lisättävä yhtiöjärjestykseensä lauseke, jossa yritys kertoo tavoittelevansa muutakin kuin taloudellista kasvua: tarkemmin positiivista vaikutusta yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Laajempana ilmiönä kyse on Yhdysvalloissa ja Keski-Euroopassa laajasti tunnetusta B Corp -liikkeestä ja sidosryhmäkapitalismista, jotka haastavat perinteisen osakkeenomistajan edun maksimoinnin. Kyseessä on liiketoimintamalli, jossa yrityksen päätöksenteossa otetaan huomioon kaikki sidosryhmät, kuten työntekijät, asiakkaat, yhteisöt ja ympäristö. Mallissa korostetaan vastuullista liiketoimintaa ja pitkän aikavälin kestävyyttä.
B Corp vaatii sertifioitavan yrityksen sitoutumaan laillisesti edistämään kaikkien sidosryhmien etua. Sitoutumista kutsutaan ”mission lockiksi.” Muutoksella pyritään suojelemaan yrityksen laajempaa missiota myös mahdollisten rahoituskierrosten ja johtamisen muutosten läpi niin, että yrityksen olemassaolon tarkoitus ei muutu edes listautumisannissa.
Kekäle sai arvostetun ja vaativan B Corp -vastuullisuussertifikaatin joulukuussa 2023. Maailmanlaajuisesti sertifioituja yrityksiä on noin 8000, ja niistä tunnetuimpia ovat esimerkiksi Patagonia sekä Ben & Jerry’s. Sertifioituna B Corp -yrityksenä Kekäle raportoi vaikutuksistaan ja edistymisestään vuosittain ja valmistautuu sertifioimaan liiketoimintansa tiukan protokollan läpi aina kolmen vuoden välein.
”Jos vaateala haluaa olla vastuullinen, vaatteita on myytävä vähemmän ja kuluttamisen on muututtava. Olemme jo useamman vuoden haastaneet alan toimintamalleja pidetyimpien vaatteiden filosofiallamme. Positiivisen vaikuttavuuden tavoitteen kirjaaminen yhtiöjärjestykseen lukitsi missiomme edistämisen osaksi liiketoimintamme ydintä ja samalla jokapäiväisiä työtehtäviämme,” Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle kertoo
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote
Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.
Kekäle vastaa vaatealan pikakulutuskulttuuriin: “Koulutamme lähivuosien aikana satoja myyjiä varmistamaan harkitut valinnat vaatekaupoilla”10.2.2025 08:50:00 EET | Tiedote
Kekäle on kouluttanut tähän mennessä yli sata vaatemyyjää, joiden tehtävänä on varmistaa järkivalinnat vaatekaupoilla. Tavoitteena on myydä pitkäkestoisia lempivaatteita suomalaisille asiakkaille.
Millainen on hyvä kohtaaminen? Uusi radio-ohjelma esittelee arvostavan kohtaamisen anatomiaa3.9.2024 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomalainen vaateliike Kekäle mahdollistaa uuden Kohtaamisen anatomia -radio-ohjelman, jossa vieraat Pekka Haavistosta Palefaceen avaavat merkityksellisen kohtaamisen kaavaa. Sillä, miten ihmiset kohtaavat itsensä ja toisensa, on henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen merkitys.
Kekäle vetää pois kohua aiheuttaneet mainokset - jatkaa kampanjaa tärkeän asian puolesta29.4.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Vaateliike Kekäleen Rakkauspuhe-kampanja on herättänyt voimakkaita tunteita sosiaalisessa mediassa. Kampanjan viesti koettiin osittain kehorauhaa rikkovaksi. Mainokseen oli kirjailtu kullalla kehoa arvosteleva lause. Kyseessä oli suora itsekriittinen lainaus kyselyn vastauksista, jossa 750 suomalaista naista kertoi, miten rumasti he itselleen ja itsestään puhuvat. Kampanjan mainokset on nyt vedetty pois.
Tutkimus: 67 % puhuu peilikuvalleen julmasti ja arvostellen – vaatekauppa Kekäle ja MIELI ry haluavat herättää suomalaisnaiset miettimään, kuinka itsestään ja itselleen puhuu10.4.2024 08:50:00 EEST | Tiedote
Vaatekauppa Kekäleen teettämän valtakunnallisen tutkimuksen mukaan 67 % suomalaisista naisista puhuu itsestään halveksuvasti tai vihamielisesti. Valtaosa vastaajista haluaisi lopettaa itsensä ja muiden arvostelut ulkonäöstä. Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että usein itsekriittinen puhe on perua väheksyvistä kommenteista, joita lapsena on kuultu. Avoimista vastauksista käy ilmi, että valitettavan usein oman äidin väheksyvä puhe kuuluu korvissa vielä aikuisenakin. Yhteistyössä MIELI ry:n kanssa Kekäle kannustaakin kaikkia suomalaisia puuttumaan itsekriittiseen puheeseen. ”Tämä kampanja sai alkunsa myymälöistämme ja sovituskoppien luona käydyistä kohtaamisista. On hätkähdyttävää kuulla, kuinka rumaa kieltä käytämme itsestämme. Väistämättäkin se vaikuttaa käyttäytymiseemme ja aikaamme, jota leimaavat vihapuhe ja mielenterveysongelmat. Kuluttamalla emme voi muuksi muuttua, mutta itsemyötätunnon avulla voimme. Haluamme herättää mahdollisimman monen naisen miettimään, kuinka itsestään ja itsel
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme