BearingPoint Finland Oy

Kysely maksukäyttäytymisestä: Joka kolmas eurooppalainen käyttäisi digitaalista euroa

Jaa

Kuluttajien tietoisuus digitaalisesta keskuspankkirahasta (Central Bank Digital Currency, CBDC) on kasvussa. Yksi kolmesta eurooppalaisesta uskoo käyttävänsä digitaalista euroa tulevaisuudessa, jos se on maksuvälineenä käytettävissä. Suomessa epätietoisten kuluttajien osuus on vielä melko suuri. Samaan aikaan Suomi on tutkituista maista ainoa, jossa käteistä käyttävien kuluttajien osuus on kasvanut edelliseen vuoteen verrattuna.

Konsulttiyhtiö BearingPointin yhdeksässä Euroopan maassa toteuttama maksutapatutkimus avaa kuluttajien tämänhetkistä suhtautumista käteiseen sekä digitaaliseen keskuspankkirahaan, kuten digitaaliseen euroon.

Euroopanlaajuisesti tarkasteltuna käteinen on edelleen yleisesti suosittu maksuväline monissa maissa, mutta sen käyttö on tasaisesti vähenemässä koko mantereella. Pohjoismaissa käteisen suosio maksuvälineenä on alhaisempaa kuin muissa tutkituissa maissa. Tutkimukseen vastanneista kuluttajista Ruotsissa 28 %, Tanskassa 35 % ja Suomessa 46 % listaa käteisen viiden eniten käyttämänsä maksuvälineen joukkoon. Huomattavaa on, että Suomi on tutkituista maista ainoa, jossa käteisen suosio on hivenen kasvanut edellisvuodesta. Kysely paljastaa, että käteisen käytön tiheys on laskenut lähes kaikissa kyselyyn osallistuneissa maissa. Suomessa käteistä käytetään yleisimmin 2-3 kertaa kuukaudessa tai harvemmin.

"Käteisen käyttö on edelleen suosittua monissa Euroopan maissa, vaikka käteisen käyttötiheys onkin vähentynyt edelliseen vuoteen verrattuna. Käteisen suosion lievä kasvu Suomessa on hieman yllättävä tulos. Se saattaa heijastaa kuluttajien varautumista nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa, mikä korostaa keskuspankkirahan roolia etenkin epävarmoina aikoina“, sanoo Jani Ristimäki, finanssitoimialan konsultoinnista BearingPointilla Suomessa vastaava johtaja.

Tietoisuus digitaalisesta keskuspankkirahasta kasvussa

Tietoisuus digitaalisesta eurosta on kyselyvastausten perusteella suhteellisen laajaa – vain kolmannes vastaajista ei ole koskaan kuullut siitä. Yleisesti digitaalisen keskuspankkirahan (CBDC) kohdalla tilanne on hieman erilainen euroalueen ulkopuolisissa maissa Ruotsissa, Tanskassa ja Sveitsissä. Näissä maissa neljä kymmenestä vastaajasta ei tunne CBDC:itä. Vastaajat näkevät digitaalisen keskuspankkirahan ensisijaisesti täydentävän muita jo olemassa olevia maksutapoja.

Joka kolmas vastaaja käyttäisi digitaalista euroa

Kyselyn perusteella yksi kolmesta vastaajasta tutkituissa euromaissa käyttäisi digitaalista euroa, ja yksi viidestä olisi valmis käyttämään sitä jopa useita kertoja viikossa. Sen sijaan euroalueen ulkopuolisissa maissa, kuten Ruotsissa ja Tanskassa, vain yksi neljästä vastaajasta käyttäisi keskuspankin digitaalista valuuttaa, ja alle yksi kymmenestä käyttäisi sitä useita kertoja viikossa. Kysely osoittaa, että maissa, joissa käteisen käyttö on yleistä, digitaalista euroa käytettäisiin myös todennäköisesti useammin. Suomessa yli puolet vastaajista (51 %) ei osaa vielä sanoa, kuinka usein he käyttäisivät digitaalista euroa.

Verkkokauppa pysyy suosituimpana digitaalisen keskuspankkirahan käyttötapauksena

Verkkokauppa nousee tämänkin vuoden tutkimuksessa esiin suosituimpana digitaalisen keskuspankkirahan käyttötapauksena (kaikkien maiden keskiarvo 37 %). Näin myös Suomessa, missä 40 % vastaajista käyttäisi digitaalista euroa verkko-ostosten maksamiseen.

Toiseksi tärkeimpänä käyttötapauksena mainitaan myymäläostokset, joihin digitaalista euroa käyttäisi keskimäärin 28 % kaikista vastaajista ja suomalaisista 33 %. Digitaalisen euron käyttö ystävien välisiin maksuihin olisi yleisintä Irlannissa (36 %) ja Suomessa (34 %).

Suomalaisista vastaajista 35 % uskoo, ettei tule käyttämään digitaalista keskuspankkirahaa lainkaan. Osuus on hieman alhaisempi kuin muissa tutkimukseen osallistuneissa euromaissa keskimäärin (39 %) ja selvästi alhaisempi kuin Ruotsissa (53 %) ja Tanskassa (50 %).

Luottamus pankkeihin digitaalisen euron maksutietojen käsittelijänä on kymmenen kertaa suurempi kuin luottamus teknologiayrityksiin

Vastaajista 55 %:lla on korkea luottamus pankkisektoriin – pankkeihin ja keskuspankkeihin – digitaalisen euron maksutietojen keräämisessä ja tallentamisessa, kun taas teknologiayrityksiin, kuten Appleen, Googleen ja Amazoniin, luottaa vain 5 %.

"Kysely osoittaa, että yhä useammat eurooppalaiset ovat kiinnostuneita digitaalisesta eurosta. Odotukset sen käytöstä ovat muuttumassa konkreettisemmiksi ja vaihtelevat maittain. Digitaalisen keskuspankkirahan osalta pankkisektori voisi hyödyntää tätä tilaisuutta varmistaakseen asemaansa loppuasiakkaiden keskuudessa myös tulevaisuudessa," kertoo Katja Mäkelä, BearingPointin finanssitoimialasta vastaava osakas.

_______________

Tietoa kyselystä

Esitetyt tiedot perustuvat online-kyselyyn, johon osallistui yhteensä 10 222 henkilöä Itävallasta (1 025), Sveitsistä (1 026), Saksasta (2 019), Tanskasta (1 037), Suomesta (1 026), Ranskasta (1 028), Irlannista (1 028), Alankomaista (1 027) ja Ruotsista (1 006) aikavälillä 19.11–1.12.2024. Tulokset ovat painotettuja, ja ne edustavat 18 vuotta täyttänyttä väestöä.

Kyselyn suunnitteli BearingPoint, ja sen toteutti markkinatutkimuslaitos YouGov mainituissa yhdeksässä maassa. BearingPointin maksamisen asiantuntijat ovat analysoineet kyselyn tulokset. BearingPoint on teettänyt vastaavan kyselyn vuodesta 2019 lähtien. Tällä kertaa tutkimuksen otantaa laajennettiin myös Ruotsiin ja Tanskaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

BearingPoint

BearingPoint on itsenäinen liikkeenjohdon ja teknologian konsulttiyritys, jossa yhdistyvät eurooppalaiset juuret ja maailmanlaajuinen verkosto. Yritys toimii kansainvälisesti kolmessa liiketoimintayksikössä: Consulting, Products ja Capital. Consulting kattaa asiantuntijapalvelut useilla liiketoiminta-alueilla. Products tarjoaa IP-pohjaisia palveluita liiketoiminnan tärkeimpiin prosesseihin. Capital palvelee asiakkaita yrityskauppojen ja yritysjärjestelyiden kentällä. 

BearingPointin asiakkaina on monia maailman johtavia organisaatioita sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. BearingPointilla on globaali konsulttiverkosto, johon kuuluu yli 13 000 asiantuntijaa ja joka auttaa asiakkaita yli 70 maassa saavuttamaan mittavaa ja kestävää menestystä.
 
www.bearingpoint.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta BearingPoint Finland Oy

Eurooppalaiset pankit paransivat tehokkuuttaan vuonna 2023 turbulenteista ajoista huolimatta – pohjoismaiset pankit ovat huippusuorittajia19.12.2024 11:02:49 EET | Tiedote

Eurooppalaiset pankit pystyivät BearingPointin tuoreen tutkimuksen mukaan parantamaan kustannustehokkuuttaan myös vuonna 2023. Pankit kohtaavat kuitenkin tulevaisuuden kannalta merkittäviä haasteita ja päätöksiä, ja vuosi 2025 tuo mukanaan muun muassa uusia sääntelyhaasteita, jotka ovat jo nyt nähtävissä. Vaikka pankkitoiminnan ydin pysyy muuttumattomana, tulevat pankkipalveluiden tuottamisen ja käyttämisen tavat muuttumaan digitaalisen teknologian ja tekoälyn yleistyessä.

Tutkimus: Pohjoismaiset yritykset kansainvälisiä verrokkeja varovaisempia tekoälyn käyttöönotossa14.11.2024 08:57:45 EET | Tiedote

Konsulttiyhtiö BearingPointin kansainvälisesti toteuttama tutkimus paljastaa, että pohjoismaiset yritysjohtajat keskittyvät tekoälyratkaisujen käyttöönotossa toteutukseen liittyviin haasteisiin ja eettisiin näkökohtiin kansainvälisiä verrokkeja enemmän. Esimerkiksi muualla Euroopassa tekoälyn käyttöönottostrategioissa painotetaan enemmän muutoksesta saatavia hyötyjä.

Selvitys: Yritykset painivat laajasti kielteisen perintönsä kanssa14.10.2024 08:45:07 EEST | Tiedote

Moni yritys painii legacy-haasteiden eli organisaatioon ajan saatossa kertyneen perinnön ja siitä aiheutuvien ongelmien kanssa, kertoo konsulttiyhtiö BearingPointin tuore selvitys. Haastava taloustilanne sekä viimeaikaiset suuret harppaukset tekoälyn kehityksessä vaativat yrityksiltä kykyä mukautua uudenlaiseen toimintaympäristöön nopeasti. Organisaatioon ajan kuluessa kasautunut perintö koetaan monin paikoin jarruna muutokselle. Yrityksillä on perinnön hallinnassa opittavaa sotilasorganisaatioilta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye