SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän tuulivoimainvestoinnit päätökseen – uusin Luvian tuulipuisto käytössä

Jaa

S-ryhmän uusin tuulivoimapuisto Eurajoen Luvialla on tällä erää viimeisin investointi S-ryhmän uusiutuvan energiantuotannon monivuotisessa suunnitelmassa. Kuluneen kymmenen vuoden aikana S-ryhmä on ollut yksi suurimmista kotimaisista tuulivoimatuotannon rakennuttajista ja investoinut lähes 600 miljoonaa euroa tuulivoimaan.

Kuluneen kymmenen vuoden aikana S-ryhmä on ollut yksi suurimmista kotimaisista tuulivoimatuotannon rakennuttajista ja investoinut lähes 600 miljoonaa euroa tuulivoimaan.
Kuluneen kymmenen vuoden aikana S-ryhmä on ollut yksi suurimmista kotimaisista tuulivoimatuotannon rakennuttajista ja investoinut lähes 600 miljoonaa euroa tuulivoimaan. Kuva: Timo Heikkala

Uusin Luvian tuulipuisto kattaa noin viidenneksen kaupparyhmän sähköntarpeesta. Puisto koostuu kolmestatoista 6,2 MW Vestaksen Enventus V162 -tuulivoimalasta. Luvian tuulipuiston valmistumisen jälkeen S-ryhmän oma uusiutuvan energian tuotanto vastaa laskennallisesti kaupparyhmän sähkönkulutusta.

”Olemme rakentaneet tuulivoimakapasiteettia Suomeen pitkäjänteisen suunnitelmamme mukaan. Juuri valmistunut Luvia on tuorein investointimme. Keskitymme nyt etsimään ratkaisuja energian varastointiin ja akkuihin, joita suunnittelemme sekä tuulipuistojemme yhteyteen että valittuihin kiinteistöihin. Energian varastoinnilla tasapainotettaisiin sääriippuvaista sähköntuotantoa, yhä reaaliaikaisempaa sähkömarkkinaa sekä kulutuksen piikkejä”, kertoo S-ryhmän energiajohtaja Maija Henell.

”Lisäksi osuuskaupat jatkavat investoimista paikallisiin toimipaikkojen yhteydessä toteutettaviin aurinkosähköhankkeisiin. Olemme jo nyt Suomen suurimpia aurinkosähkön tuottajia noin 120 000 aurinkopaneelilla, joita löytyy toimipisteistämme Hangosta Sallaan”, Henell jatkaa.

S-ryhmällä on Luvian valmistumisen jälkeen 75 tuulivoimalaa sekä noin 120 000 aurinkopaneelia eri toimipaikoissa. Luvialla selvitettiin myös mahdollisuutta teollisen mittakaavan aurinkosähkön tuotantoon, mutta tällä hetkellä hankkeen edellytykset eivät täyty.

Investoinnit uusiutuvaan energiaan ovat osa ilmastotavoitteita – päästötavoitteissa etuajassa

S-ryhmä asetti ilmastotavoitteet koko arvoketjulleen. Net zero -tavoite tarkoittaa oman toiminnan ja arvoketjun ilmastopäästöjen vähentämistä nettonollaan vuonna 2050. Kaupparyhmän välietapin tavoite oman toiminnan hiilinegatiivisuudesta tänä vuonna toteutuu määräajassa. Omasta toiminnasta tulevia ilmastopäästöjä on tarkoitus vähentää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoteen 2030. Tässä ollaan hyvässä tahdissa: oman toiminnan päästöjä on vähennetty jo yli 85 prosenttia.

Tämä on vaatinut tinkimätöntä työtä ja toimipaikoissa tehtyjä konkreettisia tekoja energiatehokkuuden parantamiseksi, lämmön talteenoton kehittämiseksi, kylmälaitteiden uusimiseksi ja valaistuksen optimoimiseksi. Investoinnit tuuli- ja aurinkosähköön ovat tärkeä osa oman toiminnan ilmastotavoitteita.


Lisätietoja:
Maija Henell, energiajohtaja, S-ryhmä, maija.henell(at)sok.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Kuluneen kymmenen vuoden aikana S-ryhmä on ollut yksi suurimmista kotimaisista tuulivoimatuotannon rakennuttajista ja investoinut lähes 600 miljoonaa euroa tuulivoimaan.
Kuluneen kymmenen vuoden aikana S-ryhmä on ollut yksi suurimmista kotimaisista tuulivoimatuotannon rakennuttajista ja investoinut lähes 600 miljoonaa euroa tuulivoimaan.
Kuva: Timo Heikkala
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Marttojen ja S-ryhmän Ässäkokki-kursseilta kotitaloustaitoja ja ruokailoa lapsille11.2.2025 08:05:00 EET | Tiedote

S-ryhmä ja Martat järjestävät tänä vuonna jälleen noin 100 suosittua Ässäkokki-kurssia eri puolilla Suomea, Halikosta Kolariin. Ruokakurssit antavat paitsi tärkeää ruokakasvatusta, ne ehkäisevät myös lasten ja nuorten yksinäisyyttä. Kursseilla keskitytään taloudelliseen, terveelliseen, maistuvaan ja mukavaan kotikokkailuun koululaisille sopivalla tavalla. Marttojen ja S-ryhmän yhteistä Ässäkokki-toimintaa on järjestetty jo vuodesta 2017 alkaen.

Suomalaisten matkustamisessa tapahtuu nyt selvä muutos – Prisman myynnissä nähty 8-kertainen myyntipiikki vain muutamassa kuukaudessa10.2.2025 10:04:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen vaikuttaa tulevana hiihtolomakautena matkustavan pelkillä käsimatkatavaroilla ja sitä kautta halvemmilla lipuilla, kertoo Prisman tuore myyntidata. Käsimatkatavaroiksi soveltuvien matkalaukkujen ja -kassien myynti on vain muutamassa kuukaudessa kahdeksankertaistunut. Ilmiöstä kertoo myös digitaalisten matkalaukkuvaakojen kysynnän räjähtäminen monisatakertaiseksi.

Terhi Kinnarin valmisruoka-ateriat ovat Suomalainen menestysresepti 2025 – ”Suomalaiset voivat rakastua kauraan muutenkin kuin puurossa”29.1.2025 21:00:00 EET | Tiedote

Suomalainen menestysresepti -kilpailun voitosta käytiin kova taisto kuuden elintarvikealan yrittäjän kesken. Voittajatuote käyttää rakastettua kotimaista raaka-ainetta ennakkoluulottomalla ja helposti lähestyttävällä tavalla. Voittajan ja finalistien kehittämät tuotteet ovat myynnissä S-ryhmän kaupoissa 30.1. alkaen.

S-ryhmä ja VTT selvittivät: miten kauppa voi tukea kestävistä valinnoista kiinnostuneita?17.1.2025 08:06:00 EET | Tiedote

VTT ja S-ryhmä selvittivät ruokakaupan mahdollisuuksia tukea kuluttajia muuttamaan ostokäyttäytymistään kestäväksi. Yhteistyössä toteutettu tuuppauskokeilu suunniteltiin lisäämään kasvipohjaisia ostoksia ja vähentämään niiden valintaan liittyviä esteitä. Tulokset osoittivat, että muun muassa tuotteiden sijoittelulla ja myymäläviesteillä voidaan vaikuttaa kuluttajien kestävämpien valintojen tekemiseen. Kokeilun aikana kasviproteiinien kokonaiskysynnässä havaittiin huomattavaa myynnin kasvua.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye