Koulutustutkijat kokosivat tietoa naapurimaissa hyväksi osoittautuneista toimista oppimistulosten parantamiseksi
Jyväskylän yliopistossa toimiva Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on julkaissut tutkimuskatsauksen, jossa tarkastellaan peruskoululaisten osaamisen muutoksia ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä sekä niiden pohjalta tehtyjä koulutuspoliittisia uudistuksia muissa Pohjoismaissa ja Virossa. Selvityksen keskeisenä tavoitteena on koota tietoa PISA-tulosten laskun syistä ja esitellä hyväksi osoittautuneita rakenteellisia ratkaisuja, pedagogisia menetelmiä sekä koulun toimintakulttuuriin ja johtamiseen liittyviä käytänteitä, joita näissä maissa on toteutettu oppimistulosten parantamiseksi.
![](/data/images/public/69817172/70897985/39e4cbc2-0a79-4d47-8a0d-2fb8dc4e021a-w_720.jpg)
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n toteuttama 15-vuotiaita koskeva PISA-tutkimus (Programme for International Student Assessment) tuottaa kolmen vuoden välein kansainvälistä vertailutietoa koulutuksen tilasta ja oppimistuloksista. PISA-tutkimuksen tulokset ovat herättäneet laajaa keskustelua, ja laskevat tulokset 2000-luvulla ovat monissa Pohjoismaissa johtaneet koulutuspolitiikan muutoksiin.
Raportissa oppimistulokset on rajattu käsittämään nimenomaan PISA-tuloksia, koska ne ovat ainoita kaikkia Pohjoismaita ja Viroa yhdistäviä oppimistuloksia.
– PISA-tulokset eivät kuitenkaan suoraan kerro koulutusjärjestelmän toimivuudesta tai sen kehityksestä, vaan oppilaiden senhetkisistä taidoista lukemisessa, matematiikassa tai luonnontieteissä. Siksi myös kansalliset oppimistulosten arvioinnit ja samojen oppilaiden pitkittäisseurannat ovat välttämättömiä, jotta suomalaista koulutusta voidaan kehittää pitkäjänteisen tiedonkeruun pohjalta, selvityksessä todetaan.
Raportissa jäsennetään koulutuspolitiikan yhteneväisyyksiä muissa Pohjoismaissa ja Virossa. Julkaisuun on koottu tietoa oppimistuloksiin yhteydessä olevista tekijöistä ja siitä, minkälaisia koulutuspoliittisia ratkaisuja 2010-luvun lopussa ja 2020-luvun alussa muissa Pohjoismaissa ja Virossa on tehty oppimistulosten vahvistamiseksi.
Selvitys toteutettiin pääasiassa tutkimuskirjallisuuteen ja politiikkadokumentteihin perustuvana metaselvityksenä, jota täydennettiin tutkijoiden ja ministeriötason päätöksentekijöiden kirjallisilla haastatteluilla. Julkaisu sisältää myös oppilas-, koulu- sekä valtakunnallisen tason kehittämissuositukset oppimistulosten parantamiseksi Suomessa (ks. verkkotiedote).
Poimintoja kehittämissuosituksista
Selvityksen koonneet väitöskirjatutkija Nestori Kilpi, apulaisprofessori Najat Ouakrim-Soivio sekä tutkimusprofessori Taina Saarinen esittävät seuraavia tutkimuskirjallisuudesta ja vertailumaiden politiikkadokumenteista esille nousseita toimenpidesuosituksia. Koko 30 toimenpidesuositusta sisältävä lista on luettavissa tiedotteen verkkoversiossa.
- Koulutuspaneelin perustaminen: Yhteistyöfoorumi, jossa tutkijat, virkamiehet ja poliitikot keskustelevat koulutuspolitiikasta, tutkimustiedon hyödyntämisestä ja tutkimustiedon jakamisesta kentälle.
- Opetettaville oppiaineille rakennettaisiin valtakunnallinen tehtäväpankki, josta koulut ja opettajat voisivat tilata eri oppiaineiden arviointiin riittävän erottelevia tehtäväsarjoja oppilaidensa osaamistason määrittelemiseksi. Tehtäväsarjat perustuisivat opetussuunnitelmassa määriteltyihin oppiaineen keskeisiin tavoitteisiin ja sisältöihin 6. vuosiluokan ja perusopetuksen päättyessä. Tehtäväsarjat arviointiohjeineen ohjaisivat opettajia yhdenmukaisempaan arviointikriteereiden käyttöön, minkä lisäksi ne konkretisoisivat oppilaille ja heidän huoltajilleen eri oppiaineissa edellytettävää osaamistasoa. Tehtäväsarjojen käyttö, samoin kuin oppilaiden saamat pisteet, olisivat vain opettajien itsensä käytössä, jotta niitä ei olisi mahdollista käyttää koulujen väliseen vertailuun tai rankinglistojen laatimiseen.
- Oppilaiden osaamista matematiikassa, äidinkielessä ja kirjallisuudessa sekä A1-kielessä arvioitaisiin kansallisesti 7. luokan keväällä tai 8. luokan syksyllä. Näin opettajat sekä oppilaat ja heidän huoltajansa saisivat hyvissä ajoin ennen perusopetuksen päättövaihetta käsityksen oppilaan sen hetken osaamistasosta, minkä lisäksi oppilaan edistymistä on mahdollisuus seurata em. perustaitoja edellyttävissä oppiaineissa.
Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen (KTL) toteuttama selvitys Oppimistuloskehitys ja koulutuspoliittiset toimet Pohjoismaissa ja Virossa 2010-luvulta 2020-luvun alkuun on laadittu yhteistyössä EDUCA – Koulutuksen tulevaisuus -lippulaivan kanssa, ja sen on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö.
Vuonna 1968 perustettu Koulutuksen tutkimuslaitos (KTL) on Jyväskylän yliopistossa toimiva kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä ja monialainen koulutuksen tutkimuksen, arvioinnin ja kehittämisen keskus. EDUCA -lippulaiva (Suomen Akatemia 2024–2028) edistää koulutuksen kehittämistä tutkimustiedon avulla ja tukee tietoperusteista johtamista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Najat Ouakrim-Soivio
Apulaisprofessori, Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto
najat.n.ouakrimsoivio@jyu.fi, puh. 050 596 6025
Marja-Kristiina Lerkkanen
Kasvatustieteen professori, Jyväskylän yliopisto, EDUCA-lippulaiva
marja-kristiina.lerkkanen@jyu.fi, puh. 040 805 3347
Iira Hartikainen
Viestinnän ja vuorovaikutuksen asiantuntija
EDUCA-lippulaiva, Jyväskylän yliopisto
iira.j.hartikainen@jyu.fi puh. 050 520 4652
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Yliopistoyhteisö herättää tyytymättömyyttä – työntekijöiden tulkintoja yliopistoyhteisöön kuulumisesta12.2.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Työyhteisön kehittäminen ja hyvinvointi on useassa yliopistossa ja niiden yksiköissä nostettu keskeiseksi toimintakulttuurin osaksi. Samanaikaisesti suomalaisten yliopistojen rahoitusmalli korostaa kilpailua sekä erilaisia suoriutumisen mittareita, jotka heijastuvat myös työyhteisön johtamiseen ja työn organisointiin. Lisäksi lähes kolme neljäsosaa opetus- ja tutkimushenkilöstöstä työskentelee määräaikaisissa työsuhteissa. Yliopiston työntekijän näkökulmasta akateeminen ura onkin usein raadollista rahoituksesta ja työpaikoista kilpailua.
Jyväskylän yliopisto mukaan EU:n Horisontti Eurooppa -ohjelman METEOR-kehittämishankkeeseen7.2.2025 16:50:01 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston vastuullisena johtajana EU:n rahoittamassa METEOR-hankkeessa toimii tutkimusprofessori Terhi Nokkala Koulutuksen tutkimuslaitoksesta (KTL). Hanketiimin kuuluvat myös tutkijatohtori Taru Siekkinen, professori Päivi Häkkinen ja tutkimusprofessori Taina Saarinen. Jyväskylän yliopiston osuus kolmevuotisen kehittämishankkeen budjetista on 290 000 euroa. Jyväskylän yliopisto on vastuussa työpaketista, jossa arvioidaan projektissa toteutettavan koulutuksen toimivuutta ja valmistellaan sen pohjalta politiikkasuosituksia niin kansallisille kuin kansainvälisille tahoille.
Väitös: Johtamisalgoritmit muovaavat työn pelikenttää uusiksi7.2.2025 12:09:51 EET | Tiedote
Algoritmijohtamisella tarkoitetaan digitaalisia ohjelmistoja, joita hyödynnetään johtamisen tehtävissä. Tutuimpia ja tutkituimpia ne ovat alustatalouden yrityksissä, joissa puhelinsovellukset ohjaavat automaattisesti jopa miljoonia ruokalähettejä, kuljettajia tai online-freelancereita. KTM Niilo Noponen havaitsi johtamisen väitöskirjassaan, että algoritmijohtaminen muuttaa työn tekemisen ja valvomisen tapoja, organisaatiorakenteita sekä työntekijän, yrityksen ja yhteiskunnan välisiä suhteita – niin alustafirmoissa kuin perinteisimmissäkin yrityksissä.
Kevään Tiedettä kaikille -tapahtumissa syvennytään luonto- ja ympäristöteemoihin7.2.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston Tiedettä kaikille –toiminta keräsi vuonna 2024 yli 100 000 kuulijaa ja kävijää. Uusia yleisöjä toi etenkin Yle Areena julkaisualustana –pilotti, joka jatkuu osana Ylen vakituista toimintaa nimellä Suorana suomalaisilta. Siinäkin JYU on mukana. Kevätkaudella 2025 Tiedettä kaikille –toiminnassa syvennytään etenkin luonto- ja ympäristöteemoihin. Tervetuloa kaikille avoimiin tiedetapahtumiin, työpajoihin, yleisötilaisuuksiin ja näyttelyihin!
SuperC-konsortion tavoitteena on löytää huoneenlämmössä toimiva suprajohtava materiaali5.2.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopisto on mukana kansainvälisessä SuperC-konsortiossa, jonka tavoitteena on toteuttaa huoneenlämmössä toimiva suprajohde. Työ voi onnistuessaan mahdollistaa nykyistä energiatehokkaamman tieto- ja viestintäteknologian. Konsortiossa on mukana maailman parasta osaamista suprajohteiden fysiikan, koneoppimisen ja materiaalitieteen alalta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme