Ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä
Vuoden 2024 aikana liikenteessä jäi kiinni 3 550 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa. Kaikkia tapauksia ei tavoiteta nykyisen valvonnan keinoin. Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei pääsääntöisesti saa ajaa metriäkään, ei edes omalla pihalla.

Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo on käyttökiellossa, mutta silti osa päätyy takaisin liikenteeseen luvatta, ilman ilmoitusta uudelleenkäyttöönotosta. Liikennekäytöstä poistettujen ja liikenteessä kiinni jääneiden ajoneuvojen määrä nousi viime vuonna ennätyslukemiin, nousua edelliseen ennätykseen vuodelta 2022 on kolmisenkymmentä ajoneuvoa.
Noin kolmasosa liikennekäytöstä poistetuista ajoneuvoista on myös vakuuttamatta. Liikennevakuutus on lakisääteinen eli pakollinen lähes kaikille moottorikäyttöisille ajoneuvoille. Vakuutus antaa turvan kolaritilanteessa korvaamalla vastapuolelle ja sivullisille tapahtuneet henkilö- ja omaisuusvahingot sekä kuljettajan omat henkilövahingot.
-Liikennevakuutus kantaa valtaosan taloudellisista murheista, joita kolarista aiheutuu. Vahingon aiheuttajan ei tarvitse korvata muille aiheuttamiaan vahinkoja itse, vaan ne maksetaan liikennevakuutuksesta. Vakavissa vahingoissa omaisuus- ja henkilövahinkojen korvaukset voivat nousta jopa miljooniin, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen muistuttaa.
Lusmuilu käy kukkarolle
Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ajaminen voi tulla kalliiksi. Jos vakuutus on ollut keskeytettynä liikennekäytöstä poiston aikana, laskuttaa vakuutusyhtiö vakuutusmaksun korotettuna. Jos taas ajoneuvo on ollut kokonaan vakuuttamatta, perii Liikennevakuutuskeskus vakuuttamattomuusmaksun, joka on pahimmillaan jopa kolme kertaa vastaavan vakuutusmaksun suuruinen. Maksut peritään koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamatta, vaikka sillä olisi ajettu luvatta vain yhtenä päivänä.
-Vakuuttamattomuusmaksu määräytyy riskilaskelmien perusteella, eikä siihen vaikuta esimerkiksi henkilön omat bonukset. Maksun luonne on toimia sanktiona, ja takautuvat maksut voivatkin tulla erittäin kalliiksi, varsinkin jos vakuuttamattomuusaika on ollut pitkä, Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen muistuttaa.
Vakuuttamattomalla ajoneuvolla aiheutettuja kolareita tapahtuu vuosittain useita satoja, ja vahinkoja korvataan miljoonilla euroilla. Kun vakuuttamaton ajoneuvo kolaroi, korvaa Liikennevakuutuskeskus tilanteen muiden osapuolten henkilö- ja omaisuusvahingot. Nämä korvaukset katetaan osittain Liikennevakuutuskeskuksen perimillä vakuuttamattomuusmaksuilla. Liikennevakuutuskeskus toimii liikennevakuutusjärjestelmän turvaverkkona pitäen huolen siitä, että syyttömät saavat lakisääteiset korvaukset.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Janne JumppanenjohtajaLiikennevakuutuskeskus
Puh:040 450 4543janne.jumppanen@vakuutuskeskus.fiVesa KorhonenperintäpäällikköLiikennevakuutuskeskus
Puh:040 450 4568vesa.korhonen@vakuutuskeskus.fiKuvat


Liikennevakuutuskeskus lyhyesti
Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Vihreän kortin voi pian esittää digitaalisesti – helpotusta autoilijoille vuoden 2025 alusta11.12.2024 06:04:00 EET | Tiedote
Vuoden 2025 alusta alkaen eurooppalaisen liikennevakuutustodistuksen, eli vihreän kortin, voi esittää myös digitaalisesti esimerkiksi puhelimen näytöltä. Uudistus tuo joustavuutta kuljetusyrityksille sekä niille, jotka matkustavat omalla ajoneuvolla Suomen rajojen ulkopuolelle.
Liikennevakuutus moottorikelkalle heti talvikauden alusta alkaen4.11.2024 06:07:00 EET | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus on pakollinen kaikille moottorikelkoille niiden käyttöympäristöstä riippumatta. Tänä vuonna vakuuttamisvelvollisuus on laajentunut koskemaan myös monia muita moottorikäyttöisiä liikkumisvälineitä. Lumelle on kehitetty erilaisia sähköisiä ajopelejä, jotka tulee uuden liikennevakuutuslain myötä vakuuttaa. Onnettomuuden sattuessa vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajaminen voi johtaa vakaviin taloudellisiin seurauksiin.
Miten tulee toimia sähköpotkulautaonnettomuudessa?23.9.2024 06:04:00 EEST | Tiedote
Vuokrattavat sähköpotkulaudat tulivat liikennevakuuttamisvelvollisuuden piiriin kesäkuun alussa. Vakuutus takaa täysimääräiset korvaukset sivullisille, ja se korvaa myös lautailijan omat sairaanhoitokulut. Vahinkotilanteiden varalta on hyvä tietää, miten vahinkopaikalla toimitaan, ja mihin korvauksiin on oikeutettu.
Liikennevakuutuksen laiminlyönti voi tulla kalliiksi – sähköpotkulaudalle pahimmillaan moottoripyörän maksut30.8.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki velvoittaa vakuuttamaan lähes kaikki sähköiset liikkumisvälineet, joiden paino on yli 25 kg tai nopeus yli 25 km/h. Poliisin valvonnassa on jo jäänyt kiinni useita vakuuttamattomia kulkupelejä, joita odottaa vakuutuksen laiminlyöntimaksu. Tällaiselle ajoneuvolle määrättävä maksu voi pahimmillaan olla jopa tuhansia euroja.
Uusi liikennevakuutuslaki vastaa suomalaisten toiveisiin3.7.2024 06:32:00 EEST | Tiedote
Kesäkuun alusta voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on vuokrattavien sähköpotkulautojen osalta vastaus monen suomalaisen toiveeseen. Suomalaiset ovat olleet huolissaan onnettomuuksien aiheuttamasta kuormituksesta terveydenhuollolle, ja toivoneet ratkaisuksi lakisääteistä liikennevakuutusta sähköpotkulaudoille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme