Vanhempien työikäisten kuolonkolarit ovat vähentyneet merkittävästi ─ moottoriajoneuvojen yhteenajoja ennätysvähän vuonna 2024

Jaa

Vuonna 2024 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi kaikkiaan 194 henkeä. Vanhempien työikäisten kuolonkolareita oli seitsemän edellisvuotta vähemmän. Moottoriajoneuvojen välisiä kuolemaan johtaneita yhteenajoja oli viime vuonna 59 kappaletta, mikä on vähiten koko 2000-luvulla.

Autoja ajamassa lumisella maantiellä talvisessa maisemassa.
Janus Orlov

Ennakkoraportin mukaan vuonna 2024 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi kaikkiaan 194 henkilöä. Onnettomuuksia oli yksi vähemmän kuin edeltävänä vuonna, kun taas kuolleiden määrä oli täysin sama.

45–64-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamia kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia oli vuonna 2024 yhteensä 32 eli seitsemän vähemmän kuin vuonna 2023. Vähenemä johtuu etenkin kohtaamisonnettomuuksien vähentymisestä kahdeksalla onnettomuudella.

− Tässä ikäluokassa on havaittavissa merkittävä myönteinen trendi. Verrattaessa vuosien 2010–2014 ja vuosien 2020–2024 onnettomuusmäärien keskiarvoja ovat vanhempien työikäisten aiheuttamat kuolemaan johtaneet moottoriajoneuvo-onnettomuudet vähentyneet kolmanneksella (33 %), OTIn erityisasiantuntija Salla Salenius tähdentää.

Nuorempien työikäisten eli 25–44-vuotiaiden aiheuttamien onnettomuuksien määrä kasvoi hieman vuonna 2024. Onnettomuusmäärä 35 oli kuitenkin yhä selvästi pienempi kuin vuosina 2020–2022.

Yli 64-vuotiaiden kuljettajien aiheuttamia kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui viime vuonna yhteensä 41. Määrä on ollut käytännössä sama viimeiset neljä vuotta.

Alle 25-vuotiaiden kuljettajien osalta vuosi 2024 oli onnettomuusmäärältään tyypillinen. Kuolemaan johtaneita moottoriajoneuvo-onnettomuuksia oli kaikkiaan 32 onnettomuuksien jakautuessa tasaisesti eri kuukausille.

Lasten ja nuorten näkökulmasta vuosi 2024 oli tieliikenteessä edellisvuotta heikompi. Alle 25-vuotiaita jalankulkijoita menehtyi seitsemän, polkupyöräilijöitä kolme ja kevyellä sähköajoneuvolla liikkuneita kaksi.

− Kansallisen liikenneturvallisuusstrategiamme mukaisesti työtä on yhä jatkettava, jottei kenenkään tarvitse menehtyä tai vammautua vakavasti liikenteessä, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.

Yhteenajot vähentyneet merkittävästi

Moottoriajoneuvoille tapahtuneista onnettomuuksista viime vuonna yli puolet eli 81 onnettomuutta oli yksittäisonnettomuuksia. Yhteenajoja oli kaikkiaan 59. Vuonna 2023 yhteenajojen määrä vastaavasti oli 64, kun se vielä vuonna 2020 oli 89.

-Vaikka onnettomuusmäärissä ei tapahtunut suuria muutoksia, on merkillepantavaa, että vuosi 2024 oli toinen vuosi putkeen, kun moottoriajoneuvojen välisiä yhteenajoja oli selvästi yksittäisonnettomuuksia vähemmän, Salenius sanoo.

Tutkittavia jalankulkijan tai polkupyöräilijän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli viime vuonna kaikkiaan 39. Onnettomuuksissa kuoli 18 jalankulkijaa ja 21 polkupyöräilijää. Tieliikenteessä kuoli lisäksi neljä kevyellä sähköajoneuvolla liikkunutta henkilöä sekä yksi hevosajoneuvolla liikkunut henkilö.

Alueittain tarkasteltuna suurimmat onnettomuusmäärien muutokset tapahtuivat Etelä-Savossa ja Kymenlaaksossa. Kummassakin oli vuonna 2024 viisi onnettomuutta ja viisi kuollutta edellisvuotta enemmän.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ennakkotiedoilla tarkoitetaan lautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tarkemmat tiedot onnettomuuksien kulusta ja taustoista selviävät onnettomuustutkintojen valmistuttua ja ne julkaistaan vuodenvaihteessa 2025-2026.


Lisätietoa:

Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

erityisasiantuntija Salla Salenius, p. 040 922 0804
liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
etunimi.sukunimi(at)oti.fi
viestinnän asiantuntija Leena Piirto, p. 0457 8208 344
viestintä, p. 040 450 4700, viestinta(at)vakuutuskeskus.fi

OTI_ennakkoraportti 2024
OTI ennakkoraportti 2024, alueelliset luvut tutkijalautakunnittain




Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa

Tutkijalautakunnat ottavat tutkittaviksi pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa mukana ollut henkilö on kuollut kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tutkintaan otetaan myös onnettomuudet, joissa kuolema on aiheutunut sairauskohtauksesta. Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastossa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 päivän kuluessa onnettomuudesta, mutta sairauskohtaukseen kuolleet eivät sisälly lukuihin.



Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi OTI kokoaa tilaston liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

Avainsanat

Kuvat

Autoja ajamassa lumisella maantiellä talvisessa maisemassa.
Janus Orlov
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Viime vuoden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien taustat on nyt tutkittu – Rattijuopumukset laskussa, hälyttävän moni laiminlöi turvavyön19.12.2024 06:06:00 EET | Tiedote

OTI-vuosiraportti 2023 kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä sekä keinoja niiden ehkäisemiseksi. Vuonna 2023 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 184 kuolonkolaria, joissa kuoli 194 henkilöä. Päihtyneiden kuljettajien aiheuttamat onnettomuudet vähenivät 12 prosenttia edelliseen vuoteen nähden. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet samaa tahtia moottoriliikenteen kanssa, vaan onnettomuusmäärä kasvoi edellisvuodesta.

Liikennevahinkopiikit ajoittuvat lumipyryihin – Viime vuonna pahimpana päivänä kolisi joka toinen minuutti28.11.2024 06:10:00 EET | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) saa vakuutusyhtiöiltä vuosittain tiedot korvatuista liikennevahingoista. Vuoden 2023 liikennevahinkotilasto on nyt julkaistu. Liikennevakuutuksesta korvattiin 89 702 vahinkoa vuonna 2023. Liikennevahinkojen määrä pysyi lähes ennallaan edelliseen vuoteen nähden, laskua oli vain 0,3 prosenttia. Vahinkomäärien äkillinen kasvu yksittäisinä päivinä liittyy yleensä huonoihin sää- ja keliolosuhteisiin.

Traktorimönkijäonnettomuudet: Kuolemantapauksista yli puolessa kuski päihtynyt, lievemmissä kolareissa alaikäisten kuljettajien määrä nousussa14.11.2024 06:08:00 EET | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on koonnut tietoa traktorimönkijäonnettomuuksista kymmenen vuoden ajalta. Vuosina 2013–2022 tapahtui 4 582 liikennevahinkoa ja 19 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa oli osallisena traktorimönkijä. Kuolemaan johtaneissa tapauksissa kuoli usein päihtynyt työikäinen, kun taas liikennevakuutuksesta korvatuissa vahingoissa suurin ja eniten osuuttaan kasvattanut ikäryhmä olivat 15–17-vuotiaat kuljettajat.

Tutkintatietoa ”nokkakolareista”: Kolmannes tapahtuu liukkailla keleillä, ajoneuvon hallinnan voi menettää kunnollinenkin kuljettaja3.10.2024 07:35:00 EEST | Tiedote

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on tehnyt teemaraportin, jossa on tarkasteltu vuosina 2018–2022 maanteillä tapahtuneita kuolemaan johtaneita kohtaamisonnettomuuksia. Kohtaamisonnettomuuksilla tarkoitetaan vastakkaisista ajosuunnista tulleiden ajoneuvojen törmäyksiä, onnettomuudet ovat tyypillisesti niin sanottuja ”nokkakolareita”. Onnettomuuksista reilu kolmannes tapahtui lumisella tai jäisellä kelillä. Raportin tiedot perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin.

Elokuun loppuun mennessä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta – Jalan, pyörällä ja sähköajoneuvoilla kulkeneita lapsia ja nuoria menehtynyt edellisvuotta enemmän26.9.2024 07:33:00 EEST | Tiedote

Tammi‒elokuun välillä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli ennakkotietojen mukaan tutkittavaksi yhteensä 121 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 127 henkilöä. Onnettomuuksien kokonaismäärä on lähes sama kuin viime vuonna vastaavalla ajanjaksolla. Henkilöauto-onnettomuuksien määrä on jatkanut vähenemistään. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden menehtymiseen johtaneita onnettomuuksia tapahtui lähes vastaava määrä kuin edellisvuotena, mutta kuolleiden ikäryhmissä tapahtui muutosta. Vuosi 2024 on tähän mennessä ollut lasten ja nuorten osalta edellistä synkempi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye