Työnantaja laiminlöi toistuvasti työaikakirjanpitovelvollisuutensa, työsuojeluviranomainen tuomitsi 12 000 euron uhkasakon – päätös pysyi hallinto-oikeudessa
Turun hallinto-oikeus antoi 5.3.2025 päätöksensä asiassa, joka koski valitusta työsuojeluviranomaisen tekemästä päätöksestä tuomita 12 000 euron uhkasakko. Työnantaja oli toistuvasti laiminlyönyt työntekijöidensä työaikakirjanpidon ja asia päätyi lopulta uhkasakon tuomitsemiseen. Työnantaja valitti hallinto-oikeuteen ja paljoksui uhkasakon määrää ja pyysi hallinto-oikeutta joko kumoamaan tai kohtuullistamaan määrättyä uhkasakkoa. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen.
Työsuojeluviranomainen oli suorittanut lukuisia työsuojelutarkastuksia valittajan yrityksen kahteen eri toimipisteeseen Turussa. Tarkastuksilla ilmeni, ettei työnantaja ollut pitänyt työaikalain edellyttämällä tavalla työaikakirjanpitoa, eikä laatinut työvuoroluetteloa. Työsuojeluviranomainen valvoo lukuisten muiden lakien ohella työaikalain noudattamista.
Työsuojelutarkastaja antoi valittajalle kehotuksen työaikakirjanpidosta sekä työvuoroluettelosta. Valittaja ei kehotuksista huolimatta saattanut asiaa kuntoon ja asia eteni vuonna 2023 uhkasakkopäätökseen kolmen laiminlyödyn velvoitteen osalta. Jokaisen velvoitteen uhkasakoksi asetettiin 3000 euroa. Joulukuussa 2023 työsuojeluviranomainen tuomitsi 9 000 euron uhkasakon maksettavaksi ja asetti samalla uudet velvoitteet, sillä valittaja ei edelleenkään saattanut asiaa kuntoon.
Työsuojeluviranomainen suoritti alkuvuodesta 2024 uuden tarkastuksen valvoakseen aikaisemmin asetettuja velvoitteita. Työnantaja oli alkanut pitämään työvuoroluetteloa työpaikallaan ja tämän osalta työsuojeluviranomainen kuittasi velvoitteen hoidetuksi. Edelleenkään valittaja ei ollut alkanut pitämään työaikakirjanpitoa. Velvoite työaikakirjanpidon osalta oli edelleen laiminlyöty ja työsuojeluviranomainen päätyi tuomitsemaan vuonna 2024 kahden toimipisteen osalta työaikakirjanpidon laiminlyönnin osalta uuden, nyt yhteensä 12 000 euron uhkasakon. Valittaja jätti kuitenkin toistuvasti noutamatta työsuojeluviranomaisen lähettämät kirjeet. Virka-apua pyydettiin lopulta haastemiehiltä, jotka saivat toimitettua kirjeet valittajalle. Tästä huolimatta valittaja ei toimittanut vastinetta työsuojeluviranomaiselle asian missään vaiheessa.
Valittaja vetosi ymmärtämättömyyteen ja taloudelliseen tilanteeseen
Valittaja totesi valituksessaan hallinto-oikeudelle, että valittajan edustajat toimittivat pyydetyt asiakirjat siten kuin valittaja ne ymmärsi. Valittajan mukaan tarkastuksen aikana valittajan edustajilta ei ollut varmistettu sitä, että he ymmärsivät annetut ohjeet. Valittaja totesi lisäksi, ettei yrityksen taloudellinen tilanne ole sellainen, että uhkasakkojen maksaminen olisi mahdollista.
Työaikalain mukaan työnantajan on kirjattava tehdyt työtunnit ja niistä suoritetut korvaukset työntekijöittäin. Jokaiselle työpaikalle on myös laadittava työvuoroluettelo. Työnantajan on pyydettäessä toimitettava muun ohella työsuojeluviranomaiselle jäljennös työaikakirjanpidosta. Työsuojeluviranomainen voi myös asettaa velvoitteen tehosteeksi uhkasakon, kuten tässä tapauksessa toimittiin. Työsuojeluviranomainen varasi valittajalle useaan eri otteeseen tilaisuuden tulla kuulluksi ennen kuin uhkasakko asetettiin. Valittajalta pyydettiin näkemystä myös uhkasakon määrästä ja asetetuista määräajoista.
Työsuojelutarkastajat olivat lukuisia kertoja aina vuodesta 2017 asti käyneet valittajan edustajan ja hänen perheenjäsentensä kanssa kasvotusten, sähköpostitse ja puhelimitse keskusteluja velvoitteista, eikä tarkastuksien aikana ilmennyt epäselvyyttä annettuja ohjeita koskien. Valittaja oli eri tarkastajien kanssa käynyt läpi kyseistä asiaa ja valittajalle oli toimitettu myös vastuualueen juristin yhteystiedot. Työsuojeluviranomainen kävi myös valittajan kirjanpitoyrityksen kanssa keskustelua siitä, miten valittaja voi saattaa asiat työpaikallaan kuntoon ja keskeyttää uhkasakon asettaminen. Valittajalle toimitettiin jopa kirjallisia mallipohjia työaikakirjanpidon pitämisestä. Valittaja toimitti vasta valituksessaan hallinto-oikeudelle pyydetyt asiakirjat.
Uhkasakon alentamiskynnys verraten korkea
Hallinto-oikeus totesi, että uhkasakon alentamiskynnys on korkea ja velvoitteen osittainen täyttäminen ei automaattisesti alenna sakkoa. Oikeus huomioi valittajan pitkäaikaiset laiminlyönnit ja aiemmat alemmat sakot, eikä pitänyt nykyisiä sakkoja liian korkeina. Valittaja ei esittänyt pätevää syytä tai selvitystä heikosta maksukyvystään, joten työsuojeluviranomaisen päätöstä ei ollut syytä muuttaa.
”Työsuojeluviranomaisen tehtävänä on valvoa, että työpaikat olisivat mahdollisimman turvallisia, terveellisiä sekä työelämää koskevien säännösten mukaisia. Tämä koskee myös lain asettamia velvoitteita, kuten tässä kyseisessä tapauksessa työnantajan velvollisuutta pitää työaikakirjanpitoa ja laatia työpaikalle työvuoroluettelo. Työsuojeluviranomainen voi valvontatoimenpiteiden tehosteeksi asettaa uhkasakon ja edellä mainitussa tapauksessa työsuojeluviranomainen tuomitsi ison uhkasakon työaikalain velvoitteiden laiminlyönnistä. Uhkasakon tarkoituksenahan on viimekädessä saada asianomainen noudattamaan asetettua velvoitetta, ja toiveena olisi, että velvoitettu taho alkaa noudattamaan velvoitetta ennen kuin uhkasakko asetetaan. Jos tämäkään ei tehoa voidaan uhkasakkoprosessia jatkaa, sekä saattaa asia poliisille mahdollista esitutkintaa varten.” muistuttaa työsuojelujuristi Natalie Eklund.
Turun hallinto-oikeus, päätös H369/2025, 5.3.2025, ei lainvoimainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juristi Natalie Eklund, puh. 0295 018 188, etunimi.sukunimi(at)avi.fi
Lounais-Suomen aluehallintovirasto, työsuojelun vastuualue
Työsuojeluhallinto
Työsuojelu − tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.
Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu Tyosuojelu.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Regionförvaltningsverken hade ett framgångsrikt år 2024 trots ekonomiska utmaningar och den pågående regionförvaltningsreformen6.3.2025 08:26:28 EET | Pressmeddelande
Året 2024 var rätt framgångsrikt för regionförvaltningsverken: målen uppnåddes för det mesta på god nivå. Åtstramningsåtgärderna som statsförvaltningen krävde och regionförvaltningsreformen innebar mycket jobb, men ekonomin förblev i balans. Även personalens välbefinnande är på en god nivå.
Aluehallintovirastoilla onnistunut vuosi 2024 taloustilanteen ja aluehallinnon uudistushankkeen keskellä6.3.2025 08:22:03 EET | Tiedote
Aluehallintovirastojen vuosi 2024 oli varsin onnistunut: virastot saavuttivat tavoitteensa enimmäkseen hyvällä tasolla. Valtionhallinnon edellyttämät säästötoimet ja aluehallinnon uudistushanke työllistivät, mutta talous pysyi tasapainossa. Myös henkilöstön hyvinvointi on hyvällä tasolla.
2,1 miljoner euro har beviljats för projekt som främjar en fysiskt aktiv livsstil5.3.2025 10:21:29 EET | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverken har fattat beslut om vilka som ska få statsunderstöd för att främja en fysiskt aktiv livsstil. Med hjälp av de beviljade understöden kommer hundra projekt runt om i Finland att ännu mer effektivt kunna uppmuntra finländare i alla åldrar att motionera och vara fysiskt aktiva.
Liikunnallisen elämäntavan hankkeisiin myönnetty 2,1 miljoonaa euroa5.3.2025 09:58:39 EET | Tiedote
Aluehallintovirastot ovat tehneet päätökset liikunnallisen elämäntavan valtionavustuksen saajista. Myönnettyjen avustusten turvin sata hanketta ympäri Suomen pääsee entistä tehokkaammin kannustamaan kaiken ikäisiä suomalaisia liikunnan ja fyysisen aktiivisuuden pariin.
Miehen ihmiskauppasyytteet Turussa hylättiin – pakkotyötä ei voitu näyttää toteen3.3.2025 11:56:46 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa käsiteltiin tammikuussa 2025 kolmen päivän ajan tapausta, jossa kaksi alaikäistä nuorta päätyivät vuonna 2011 työskentelemään Liedossa sijaitsevalle autohallille, jossa heille opetettiin autojen purkamista. Tapahtumien aikaan nuoret olivat 14- ja 16-vuotiaita. Syyttäjän mukaan mies oli palkannut alaikäiset pimeästi purkamaan autoja ja palkaksi oli sovittu 20 euroa päivässä. Nuoret joutuivat hankkimaan syötävänsä muun muassa ruokakauppojen roska-astioista. Syyttäjä vaati miehelle ehdollista vankeusrangaistusta sekä oheisseuraamuksena yhdyskuntapalvelua. Syytteeseen joutunut mies kiisti syyllistyneensä rikokseen. Koska pakkotyötarkoitus ei tullut näytetyksi, hylkäsi käräjäoikeus syytteet ihmiskaupasta. Käräjäoikeus antoi ratkaisunsa asiassa 28.2.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme