Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua tai jättää soittopyynnön OmaKelassa
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
OmaKelassa voi soittaa tunnistautuneena Kelan puhelinpalveluun tai jättää soittopyynnön. Puhelinpalveluun voi jatkossakin soittaa ilman tunnistautumista, mutta etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia. OmaKelassa on myös koekäytössä chatti, jossa voi kysyä neuvoa asiakaspalvelusta.
Kelan puhelinpalveluun voi nyt tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa asiointia, kun Kelan asiantuntija näkee asiakastiedot heti vastatessaan puheluun. Kelaan voi soittaa myös ilman tunnistautumista, jolloin asiakas tunnistetaan puhelussa muulla tavoin.
Puhelinpalveluun tunnistaudutaan tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Jos asiakas on kirjautunut älypuhelimella, palvelunumeroon voi soittaa suoraan OmaKelassa olevista numerolinkeistä, jolloin koodia ei tarvitse näppäillä erikseen. Vaihtoehtoisesti asiakas voi soittaa Kelan palvelunumeroon ja näppäillä OmaKelasta saamansa koodin puhelussa saamiensa ohjeiden mukaan.
– Suurin osa asiakkaistamme haluaa hoitaa Kela-asiat itsenäisesti OmaKelassa. Jatkossa OmaKelassa asioidessa voi myös tunnistautua ja soittaa puhelinpalveluumme, jos on esimerkiksi kysyttävää päätöksestä tai laajemmin eri tuista, kertoo palvelujohtaja Antti Jussila Kelasta.
Vuonna 2024 Kelan puhelinpalvelussa vastattiin 2,2 miljoonaa puheluun. OmaKelassa asioitiin viime vuonna yli 43 miljoonaa kertaa, ja 83 % hakemuksista tehtiin verkossa.
Puhelinpalveluun voi jättää soittopyynnön
OmaKelassa voi jättää soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle. Kelan asiantuntija soittaa asiakkaalle puolen tunnin kuluessa valitusta ajasta.
Aiemmin asiakas on voinut varata ajan Kelan puhelinpalveluun erillisestä ajanvarausjärjestelmästä, mutta nyt soittopyynnön voi jättää OmaKelan kautta.
– OmaKelan Apua asiointiin -kohdasta löytyy eri tapoja olla yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakas voi myös jättää soittopyynnön ja asioida haluamanaan ajankohtana. Puhelinpalvelussa voimme hoitaa kaikki asiakkaan Kela-asiat useimmiten kerralla kuntoon, Jussila sanoo.
Kelan kumppanit esimerkiksi työllisyyspalveluista tai hyvinvointialueilta voivat edelleen varata asiakkaalle tarvittaessa ajan Kelan puhelinpalveluun.
Asiakaspalvelumme neuvoo myös chatissä
OmaKelassa on koekäytössä chatti, jossa asioidaan tunnistautuneena. Chatissä voi kysyä neuvoa Kelan asiantuntijalta OmaKelassa asiointiin.
Asiakaspalvelumme neuvoo chatissä arkisin klo 12–15.30. Kokeilun aikana palvelua tarjotaan vain suomeksi. Keräämme asiakkailta palautetta palvelun kehittämiseksi.
Neuvoa Kela-asioihin voi kysyä myös chattirobotilta, joka palvelee kela.fi-sivuilla kaikkina vuorokauden aikoina. Chattirobotilta saa nopeasti ja helposti apua tukien hakemisen kaikissa vaiheissa suomeksi ja ruotsiksi. Chattirobotti avustaa myös OmaKelassa vanhempainpäivärahaa tai toimeentulotukea hakevia.
Lue lisää
Soita Kelaan
Jätä soittopyyntö
Kumppanit voivat varata Kelaan puhelinajan asiakkaalle
Yhteyshenkilöt
Antti Jussilapalvelujohtaja, asiakkaan lähipalvelutKela
Puh:040 834 5703etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Bluffmeddelanden i FPA:s namn – nytt bedrägeriförsök ber mottagaren ändra sina sjukförsäkringsuppgifter17.3.2025 13:57:48 EET | Pressmeddelande
För närvarande cirkulerar många bluffmeddelanden i FPA:s namn. Mottagaren kan till exempel ombes ändra sina sjukförsäkringsuppgifter. Meddelandena leder mottagaren till en webbplats där brottslingar fiskar efter bank- och personuppgifter. FPA skickar inte länkar per sms eller e-post till sina kunder.
Huijausviestejä liikkeellä Kelan nimissä – uusi huijaus pyytää muuttamaan sairausvakuutustietoja17.3.2025 13:57:48 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään esimerkiksi muuttamaan omia sairausvakuutustietoja. Viestit ohjaavat sivustolle, jolla rikolliset kalastelevat pankki- ja henkilötietoja. Kela ei lähetä asiakkailleen linkkejä tekstiviestitse tai sähköpostitse.
Uttalande från FPA, Hyvil, Skatteförvaltningen samt städerna Esbo och Uleåborg: Datarörlighet bidrar till bättre tjänster och ökad effektivitet inom den offentliga sektorn13.3.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Vårens val är rätt tillfälle att ta itu med ett allmänt erkänt problem som påverkar hur smidigt offentliga tjänster fungerar.
Kelan, Hyvilin ja Verohallinnon sekä Espoon ja Oulun kaupunkien julkilausuma: Tiedon liikkuvuus parantaa palveluja ja tehostaa julkista sektoria13.3.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kevään vaalit ovat oikea hetki tarttua laajasti tunnustettuun ongelmaan, joka vaikuttaa ihmisten asiointiin ja palvelujen sujumiseen.
FPA har fått fler ansökningar om grundläggande utkomststöd än tidigare – Var fjärde sökande uppfyller inte villkoren för att få stöd12.3.2025 11:55:03 EET | Pressmeddelande
Den vanligaste orsaken till att en ansökan om utkomststöd avslås är att den sökande har så höga inkomster att villkoren för att få stödet inte uppfylls. En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme