Kunder kan nu identifiera sig för FPA:s telefontjänst eller lämna begäran om uppringning i MittFPA
I MittFPA kan man identifiera sig för att ringa FPA:s telefontjänst eller begära uppringning. Man kan fortfarande ringa telefontjänsten utan att identifiera sig, men att identifiera sig på förhand gör samtalet snabbare och tryggare. I MittFPA testas också en chatt där man kan få råd av kundrådgivare.
Kunder kan nu identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen gör samtalet snabbare, eftersom kundrådgivaren ser kundens uppgifter genast när hen svarar. Det går också att ringa till FPA utan att identifiera sig och då identifieras kunden på annat sätt under samtalet.
Man identifierar sig för telefontjänsten genom att beställa en engångskod i MittFPA. Om kunden är inloggad med sin smarttelefon kan hen ringa servicenumret direkt genom att trycka på telefonnumret i MittFPA och då behöver koden inte anges separat. Alternativt kan kunden ringa FPA:s servicenummer och under samtalet knappa in den kod hen fått i MittFPA.
– Majoriteten av våra kunder vill sköta sina FPA-ärenden självständigt i MittFPA. I fortsättningen kan man identifiera sig och ringa vår telefontjänst via MittFPA om man till exempel har frågor om ett beslut eller vill fråga mera ingående om olika förmåner, berättar Antti Jussila, servicedirektör vid FPA.
År 2024 svarade FPA:s telefontjänst på 2,2 miljoner samtal. Förra året var antalet inloggningar i MittFPA över 43 miljoner och 83 % av alla förmånsansökningar gjordes på webben.
Lämna en begäran om att bli uppringd
I MittFPA kan man lämna en begäran om att bli uppringd på svenska, finska eller engelska. Begäran kan göras för innevarande eller nästa arbetsdag. FPA:s kundrådgivare ringer kunden inom en halvtimme från den tid som har valts.
Tidigare har kunden kunnat boka en tid till FPA:s telefontjänst via ett separat tidsbokningssystem, men nu kan man lämna en begäran om att bli uppringd i MittFPA.
– Olika sätt att kontakta vår kundtjänst hittas i MittFPA under Hjälp med att sköta ärenden. Kunden kan också lämna en begäran om att bli uppringd och sköta sitt ärende vid önskad tidpunkt. Via telefontjänsten kan vi i de flesta fall sköta kundens alla FPA-ärenden på en gång, säger Jussila.
FPA:s samarbetspartner, till exempel från sysselsättningstjänsterna eller välfärdsområdena, kan fortfarande vid behov boka tider åt sina kunder till FPA:s telefonservice.
Kundtjänsten hjälper också i chatten
I MittFPA testas en chatt där kunden ska identifiera sig innan användning. I chatten kan man be en kundrådgivare om råd om hur man använder MittFPA.
Vår kundtjänst hjälper i chatten vardagar kl. 12–15.30. Under testningen erbjuds service endast på finska. Vi samlar in respons från kunderna för att förbättra tjänsten.
Råd i FPA-ärenden fås också av vår chattbott som är tillgänglig 24 timmar om dygnet på webbplatsen fpa.fi. Av chattbotten får man snabbt och enkelt hjälp i alla skeden av ansökan om förmåner på finska och svenska. I MittFPA hjälper chattbotten också de som ansöker om föräldradagpenning eller utkomststöd.
Läs mer
Ring FPA
Begär uppringning
Samarbetspartner kan boka telefontider till FPA för sina kunder
Kontakter
Antti Jussilaservicedirektör, närservice till kunderFPA
Tel:040 834 5703fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Bluffmeddelanden i FPA:s namn – nytt bedrägeriförsök ber mottagaren ändra sina sjukförsäkringsuppgifter17.3.2025 13:57:48 EET | Pressmeddelande
För närvarande cirkulerar många bluffmeddelanden i FPA:s namn. Mottagaren kan till exempel ombes ändra sina sjukförsäkringsuppgifter. Meddelandena leder mottagaren till en webbplats där brottslingar fiskar efter bank- och personuppgifter. FPA skickar inte länkar per sms eller e-post till sina kunder.
Huijausviestejä liikkeellä Kelan nimissä – uusi huijaus pyytää muuttamaan sairausvakuutustietoja17.3.2025 13:57:48 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään esimerkiksi muuttamaan omia sairausvakuutustietoja. Viestit ohjaavat sivustolle, jolla rikolliset kalastelevat pankki- ja henkilötietoja. Kela ei lähetä asiakkailleen linkkejä tekstiviestitse tai sähköpostitse.
Uttalande från FPA, Hyvil, Skatteförvaltningen samt städerna Esbo och Uleåborg: Datarörlighet bidrar till bättre tjänster och ökad effektivitet inom den offentliga sektorn13.3.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Vårens val är rätt tillfälle att ta itu med ett allmänt erkänt problem som påverkar hur smidigt offentliga tjänster fungerar.
Kelan, Hyvilin ja Verohallinnon sekä Espoon ja Oulun kaupunkien julkilausuma: Tiedon liikkuvuus parantaa palveluja ja tehostaa julkista sektoria13.3.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kevään vaalit ovat oikea hetki tarttua laajasti tunnustettuun ongelmaan, joka vaikuttaa ihmisten asiointiin ja palvelujen sujumiseen.
FPA har fått fler ansökningar om grundläggande utkomststöd än tidigare – Var fjärde sökande uppfyller inte villkoren för att få stöd12.3.2025 11:55:03 EET | Pressmeddelande
Den vanligaste orsaken till att en ansökan om utkomststöd avslås är att den sökande har så höga inkomster att villkoren för att få stödet inte uppfylls. En annan vanlig orsak är att kunden trots begäran inte har lämnat in de bilagor, t.ex. kontoutdrag, som behövs för ansökan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum