Mehiläinen Länsi-Pohjan vuosi 2024: Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys säilyivät korkeina muutoksista huolimatta
Vuosi 2024 toi merkittäviä muutoksia Mehiläinen Länsi-Pohjalle, kun Länsi-Pohjan keskussairaalan toimintoja siirrettiin Lapin hyvinvointialueelle. Muutoksista huolimatta asiakas- ja henkilöstötyytyväisyys säilyivät korkeina, ja palvelut pystyttiin tuottamaan korkealla laadulla ja kustannustehokkaasti läpi vuoden.

Vuosi 2024 oli Mehiläinen Länsi-Pohjalle muutosten aikaa, sillä sote-lainsäädännön vuoksi Länsi-Pohjan keskussairaalan päivystävien erikoisalojen lääkäreiden ja akuuttiklinikan toiminta siirrettiin Lapin hyvinvointialueen vastuulle. Lisäksi Lapin hyvinvointialue päätti Kemin keskussairaalaan liittyvistä muutoksista, joiden myötä esimerkiksi synnytystoiminta Mehiläinen Länsi-Pohjassa loppui.
– Muutosten keskellä tavoitteenamme oli varmistaa palveluiden laatu, jatkuvuus sekä henkilöstön hyvinvointi. Olen ylpeä siitä, kuinka koko henkilöstömme sitoutui hoitamaan työnsä mahdollisimman hyvin, vaikka elimmekin epävarmoja aikoja. Sitoutuminen näkyi myös tuloksissa: asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluaste säilyi korkealla tasolla, henkilöstötutkimuksessa saavutettiin ennätystulos ja myös hoidon saatavuus oli hyvällä tasolla, Mehiläinen Länsi-Pohjan terveyspalveluiden johtaja Paavo Uusimaa kertoo.
Jatkuvaa kehittämistä ja tehokasta työtä
Vuonna 2024 Mehiläinen Länsi-Pohjan toiminnan tehokkuus parani entisestään. Palvelusopimuksen kiinteä hinta tilaajalle nousi selvästi maltillisemmin kuin palkkataso ja hyvinvointialueiden kustannukset yleisesti.
– Laadun ja kustannustehokkuuden avaintekijöitä ovat olleet yksikkörajojen ylittävä yhteistyö, jatkuva fiksumpien toimintamallien kehittäminen sekä ennakkoluuloton kokeilu. Perusterveydenhuollossa toteutimme myös muutoksen kohti alueellista perus- ja suun terveydenhuollon toimintamallia. Uuden toimintamallin ansiosta hammassärkyä poteva tai haavan saanut potilas voidaan ohjata nopeasti hoitoon yksikköön, jossa on vapaita aikoja, sen sijaan että potilas jäisi odottamaan pääsyä omalle terveysasemalle, Uusimaa jatkaa.
Mehiläinen Länsi-Pohjan avainluvut 2024:
- Perusterveydenhuollossa oli 144 000 käyntiä ja erikoissairaanhoidossa oli 87 000 käyntiä. Suun terveydenhuollossa puolestaan oli 27 000 hammashoitolakäyntiä.
- Asiakastyytyväisyyttä mittaava nettosuositteluaste (NPS) säilyi korkealla tasolla. NPS oli perusterveydenhuollossa 80 ja erikoissairaanhoidossa 87.
- Hoitotakuu toteutui hyvin ja yli 98 % asiakkaista hoidettiin alle 6 kuukaudessa. Tulos on erinomainen vertailtuna kansalliseen julkisen erikoissairaanhoidon tilanteeseen.
- Perusterveydenhuollon hoidon saatavuus oli myös hyvä, ja pääsy kiireettömään hoitoon lääkärille tapahtui T3-ajalla mitattuna keskimäärin 4 päivän sisällä.
- Erikoissairaanhoidon päivystyksen asiakkaiden odotusaika oli keskimäärin 64 minuuttia.
- Digiklinikalla oli 20 000 keskustelua ja 81 % tapauksista saatiin ratkaistua keskustelussa.
- PROM-vaikuttavuusmittarilla arvioituna 74 % potilaista pärjäsi paremmin tai paljon paremmin sairautensa kanssa käynnin jälkeen.
- Henkilöstötutkimuksen kokonaisarvosana nousi ennätystasolle 4,0/5.
Lue lisää vuosikertomuksesta: Mehiläinen Länsi-Pohjan vuosi 2024
Lisätietoja:
- Paavo Uusimaa, terveyspalveluiden johtaja, Mehiläinen Länsi-Pohja
- Haastattelupyynnöt Mehiläisen viestinnän kautta: Noora Hostikka, +358505666101, noora.hostikka@mehilainen.fi
Avainsanat
Mehiläinen Länsi-Pohja
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy vastaa Meri-Lapin alueella julkisen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluista. Yrityksen palveluiden piirissä on noin 60 000 asukasta. Ratkaisulla halutaan turvata paikallisten palveluiden saatavuus, kustannustehokkuus ja laatu sekä vastata yhä paremmin asukkaiden tarpeisiin. Toiminta Meri-Lapin alueella jatkuu uuden sote-lainsäädännön vaatimukset täyttävällä muutetulla sopimuksella. Ulkoistuksen kesto on 15 vuotta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mehiläinen
Mehiläiseltä merkittävä investointi Helsinkiin – avaa täyden palvelun lääkärikeskuksen syksyllä Itäkeskukseen13.3.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Mehiläinen laajentaa toimintaansa pääkaupunkiseudulla ja avaa uuden toimipisteen Helsingin Itäkeskukseen syksyllä 2025. Kauppakeskus Itikseen avautuva täyden palvelun lääkärikeskus tarjoaa asiakkaille kattavat yleis- ja erikoislääkäripalvelut, työelämäpalvelut, kuvantamis- ja laboratoriopalvelut sekä laajat suunterveyden palvelut. Uusi lääkärikeskus tulee työllistämään lähes 100 terveydenhuollon ammattilaista.
Mehiläinen vastaa kasvavaan kysyntään – laajentaa tilojaan Jyväskylässä4.3.2025 12:48:09 EET | Tiedote
Jyväskylän Mehiläinen laajentaa kevään aikana tilojaan uusilla vastaanottohuoneilla. Remontilla halutaan vastata alueen kasvavaan kysyntään ja tukea nopeaa hoitoon pääsyä entisestään. Tällä hetkellä vastaanotoilla näkyvät erityisesti hengitystieinfektiot ja mielenterveysoireet.
Mehiläinen avaa uuden toimipisteen Kajaanissa syksyllä 20253.3.2025 09:35:00 EET | Tiedote
Mehiläinen laajentaa toimintaansa Kajaanissa avaamalla uuden modernin toimipisteen syyskuun alkupuolella. Kauppakeskus Prisman yhteyteen rakennettava toimipiste tarjoaa monipuoliset palvelut sekä työterveys- että yksityisasiakkaille. Merkittävän investoinnin myötä Mehiläinen pyrkii vastaamaan alueen kasvavaan terveyspalveluiden kysyntään.
Mehiläinen avasi kuvantamisen yksikön Tammisaaressa – palvelee myös Hangon ja Karjaan asiakkaita20.2.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Mehiläinen tarjoaa jatkossa kattavasti kuvantamisen palveluita Tammisaaren yksikössä. Natiiviröntgentutkimukset ovat alkaneet helmikuussa, ja Mehiläisen magneettirekka aloittaa toimintansa maaliskuun alussa. Länsi-Uudenmaan alueen vastaavana lääkärinä aloitti helmikuussa Fredrik Forsström.
Mehiläisen vastuullisuusraportti 2024: Vastuullisuustyössä edetty päämäärätietoisesti14.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Mehiläinen edisti vastuullisuustyötään vuoden 2024 aikana kattavasti toiminnan eri osa-alueilla. Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS nousi yksityisissä terveyspalveluissa ennätystasolle 91. Liikevaihtoon suhteutetut kokonaispäästöt laskivat yhdeksän prosenttia vuodesta 2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme