Pääsiäinen muuttaa Kelan palvelujen ja maksujen aikatauluja
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi)
Pääsiäinen aikaistaa työttömyysajan ilmoituspäiviä ja työttömyystuen maksupäiviä. Huhtikuun toimeentulotuki ehtii tilille ennen pääsiäistä, jos hakemus ja liitteet on toimitettu Kelaan viimeistään 4.4.2025. Kiirastorstaina Kela palvelee asiakkaita klo 13:een asti, ja toimeentulotuen päivystys on avoinna klo 16:een.
Pääsiäinen aikaistaa työttömyysajan ilmoituspäiviä ja työttömyystuen maksupäiviä.
Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy 15.–16.4.2025
- ilmoituksen voi palauttaa 15.4.2025
- rahat ovat tilillä aikaisintaan 17.4.2025.
Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy 17.4.2025
- ilmoituksen voi palauttaa 16.4.2025
- rahat ovat tilillä aikaisintaan 22.4.2025.
Jos työttömyysajan ilmoituksen jakso päättyy 18.–20.4.2025
- ilmoituksen voi palauttaa 17.4.2025
- rahat ovat tilillä aikaisintaan 23.4.2025.
Ilmoitus kannattaa toimittaa OmaKelassa jo palautuspäivän aamuna, jotta se ehditään käsitellä mahdollisimman pian.
Pääsiäisen vaikutus toimeentulotuen hakemiseen
Huhtikuun toimeentulotukien viimeinen maksupäivä ennen pääsiäistä on torstaina 17.4.2025. Tuki ehtii tuolloin tilille, jos hakemus ja kaikki tarvittavat liitteet on toimitettu Kelaan viimeistään 4.4.2025.
Kiirastorstaina Kelalla on kiireellisen toimeentulotuen tarvitsijoille päivystys puhelinpalvelussa ja osassa palvelupisteitä klo 16:een asti. Kiireellinen tilanne voi olla esimerkiksi se, että asiakas tarvitsee akuutisti maksusitoumuksen lääkkeisiin tai elintarvikkeisiin.
Jos asiakas tarvitsee toimeentulotukea kiireellisesti Kelan aukioloaikojen ulkopuolella, hyvinvointialue voi harkintansa mukaan myöntää ehkäisevää toimeentulotukea. Akuutissa kriisitilanteessa pyhien aikaan asiakas voi olla yhteydessä hyvinvointialueensa sosiaalipäivystykseen.
Asiakaspalvelun aukioloajat pääsiäisenä
Kelan puhelinpalvelu on kiirastorstaina 17.4.2025 avoinna klo 9–13, mutta toimeentulotuen palvelunumeroon 020 692 207 voi kiireellisissä tilanteissa soittaa klo 16:een asti. Löydät Kelan palvelunumerot verkosta osoitteesta www.kela.fi/soita-kelaan.
Kelan puhelinpalveluun voi nyt tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa asiointia, kun Kelan asiantuntija näkee asiakastiedot heti vastatessaan puheluun. Kelaan voi soittaa myös ilman tunnistautumista, jolloin asiakas tunnistetaan puhelussa muulla tavoin.
Kiirastorstai vaikuttaa myös avoinna olevien palvelupisteiden aukioloon. Avoinna olevat palvelupisteet menevät kiinni viimeistään klo 13, mutta osa päivystää kiireellisen toimeentulotuen tarvitsijoita varten klo 16:een asti. Kiireellisen toimeentulotuen takia päivystävät seuraavat palvelupisteet:
- Helsinki/Kamppi
- Hämeenlinna
- Joensuu
- Jyväskylä
- Kajaani
- Kokkola
- Kotka
- Kuopio
- Lahti
- Lappeenranta
- Oulu
- Pori
- Rovaniemi
- Seinäjoki
- Tampere
- Turku
- Vaasa.
Tarkista palvelupisteiden osoitteet palvelupistehausta osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteen-haku.
Kelan puhelinpalvelu ja palvelupisteet ovat kiinni
- pitkäperjantaina 18.4.2025
- lankalauantaina 19.4.2025
- 1. pääsiäispäivänä 20.4.2025
- 2. pääsiäispäivänä 21.4.2025.
Kelan henkilöasiakkaille tarkoitetussa asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista kaikkina päivinä mihin vuorokauden aikaan tahansa. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Neuvoa Kela-asioihin voi kysyä myös chattirobotilta, joka palvelee kela.fi-sivuilla kaikkina vuorokauden aikoina. Chattirobotilta saa nopeasti ja helposti apua tukien hakemisen kaikissa vaiheissa suomeksi ja ruotsiksi. Chattirobotti avustaa myös OmaKelassa vanhempainpäivärahaa tai toimeentulotukea hakevia.
Pääsiäisen poikkeusajat yhteistyökumppaneille
Kiirastorstaina 17.4.2025 Kela palvelee yhteistyökumppaneitaan klo 13:een asti. Lääkärilinja on kuitenkin kiirastorstaina kiinni. Toimeentulotuen kumppaneita palvellaan kiirastorstaina klo 9-12 ja kiireellisen toimeentulotuen asiakastilanteissa klo 16 asti.
Kaikki palvelunumerot kumppaneille ovat kiinni 18.4.–21.4.2025.
Pääsiäisen poikkeusajat työnantajille
Kiirastorstaina Kelan palvelee työnantajia seuraavasti
- Työnantajalinja klo 9–13
- Työterveyshuollon korvaukset klo 9–12
- Kansainväliset tilanteet klo 10–13
- Tekninen tuki klo 7–13
Kaikki palvelunumerot työnantajille ovat kiinni 18.4–21.4.2025.
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Vammaisten tulkkauspalvelu tulkkaa jatkossa myös näyttötaulujen tekstejä28.3.2025 11:20:00 EET | Tiedote
Kela tarkentaa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun ohjetta vakuutusoikeuden ratkaisun perusteella. Jatkossa tulkkauspalvelua voi käyttää myös erilaisten näyttötaulujen tulkkaamiseen, jos asiakkaalla on siihen vamman vuoksi tarve.
Korjattu tiedote: Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla28.3.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä. Tiedotteeseen on korjattu Sastamalaa lähimmät Kelan palvelupisteet, jotka ovat Nokialla, Huittisissa ja Tampereella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme