Päivystyksissä varaudutaan uuden järjestelmän käyttöönottoon – töissä tavallista enemmän hoitajia ja lääkäreitä
Viikonloppuna on hyvinvointialueen uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän viimeinen käyttöönottovaihe. Uuteen järjestelmään siirrytään myös Vaasan keskussairaalan ja Malmin sairaalan päivystyksessä.

– Käyttöönotto näkyy potilaille toiminnan hitautena. Päivystyksissä voi olla jonoja. Vaikka meillä on töissä tavallista enemmän henkilökuntaa, se ei takaa, että hoitoon pääsisi nopeammin. Poikkeusjärjestelyt ja eri järjestelmien käyttäminen tekevät työskentelystä hitaampaa, ylilääkäri Teemu Pöytäkangas kertoo.
– Pystymme kyllä hoitaa kaikki potilaat, jotka tarvitsevat akuuttia hoitoa, mutta tilanne vaatii varmasti kärsivällisyyttä sekä potilailta että henkilöstöltä.
Soita päivystysapuun
Viikonloput ovat päivystyksissä aina arkipäiviä vilkkaampia, koska terveyskeskukset ovat kiinni. Pietarsaaren Malmin päivystyksen osastonhoitaja Siv Käld-Aspforsilla ja Vaasan päivystyksen osastonhoitaja Tarja Makkosella on potilaille yksi toive: soita päivystysavun numeroon 116 117 ennen kuin lähdet päivystykseen.
– Aina, kun miettii lähtöä päivystykseen, pitäisi ensin soittaa päivystysapuun, mutta erityisesti nyt se on tärkeää. Soitto voi ehkäistä turhan jonottamisen päivystyksessä, Käld-Aspfors kertoo.
Päivystysavun sairaanhoitaja tekee puhelimitse arvion tilanteestasi, antaa kotihoito-ohjeita tai tarvittaessa kehottaa lähtemään päivystykseen.
– Päivystysavun kautta voi tarvittaessa päästä myös etälääkärille, jos vaiva on sellainen, mikä voidaan etälääkärin vastaanotolla hoitaa. Etälääkärin vastaanottokäynti on edullisempi, kuin käynti päivystyksessä, Makkonen neuvoo.
Jos tulet päivystykseen viikonloppuna, ota mukaasi ajantasainen lääkityslistasi sekä lähiomaisen yhteystiedot. Lääkityslista helpottaa ja nopeuttaa ammattilaistemme työskentelyä poikkeustilanteessa. Löydät lisätietoa lääkityslistasta ja sen laatimisesta verkkosivuiltamme.
Siirtymä uudempaan versioon tutusta järjestelmästä
Pietarsaaressa, Luodossa, Pedersöressä, Uudessakaarlepyyssä ja Kruunupyyssä on ollut käytössä Lifecare-järjestelmän vanhempi versio.
– Toki uudessa, koko alueen yhteisessä järjestelmässä on eroja nykyiseen, mutta uskon, että siirtyminen sujuu henkilöstöltämme hyvin. Olemme jo kerran siirtyneet käyttämään tätä järjestelmää ja saaneet siitä kokemusta, Käld-Aspfors ennakoi.
Maaliskuun lopussa erikoissairaanhoidossa, Pietarsaaren, Luodon, Pedersören, Uudenkaarlepyyn ja Kruunupyyn perusterveydenhuollossa, sosiaalihuollon asumis-, päivä- ja työtoiminnan yksiköissä sekä kotihoidossa siirrytään käyttämään koko hyvinvointialueen yhteistä Lifecare- asiakas- ja potilastietojärjestelmää. Tämän jälkeen järjestelmä on yhteinen koko alueella.
Yhteyshenkilöt
Siv Käld-AspforsOsastonhoitaja
Puh:06 786 2220Puh:050 438 5887siv.kald-aspfors@ovph.fiTeemu PöytäkangasYlilääkäri
Puh:06 213 4351teemu.poytakangas@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat

Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
De yrkesutbildade personerna har nu ett gemensamt verktyg, men arbetet med att lära sig det nya verktyget fortsätter31.3.2025 16:20:59 EEST | Pressmeddelande
Enheterna i välfärdsområdet har under det senaste halvåret gått över till att använda ett gemensamt klient- och patientdatasystem.
Ammattilaisilla nyt yhteinen työväline, mutta uuden opettelu jatkuu31.3.2025 16:20:05 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen yksiköissä on siirrytty viimeisen puolen vuoden aikana käyttämään yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää.
Nu har hela området en gemensam, digital servicekanal31.3.2025 16:17:59 EEST | Pressmeddelande
Logga in dig på MittKanta och kontrollera informationen om Kanta-tjänsterna samt tillstånden för utlämnande av uppgifter.
Nyt koko alueella on yhteinen digitaalinen asiointikanava31.3.2025 16:17:25 EEST | Tiedote
Kirjaudu OmaKantaan ja tarkista Kanta-informointi sekä tietojen luovutusluvat.
Ny brandstation togs i bruk i Kronoby: ”Nu blir utryckningarna smidigare”28.3.2025 10:15:27 EET | Pressmeddelande
Räddningspersonalen i Kronoby flyttar in i nya, fräscha utrymmen. Den nya brandstationen är anpassad till nutida krav och har gott om plats för både personal och utrustning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme