Ruokatieto Yhdistys ry

Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita

Jaa

Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle ruoalle. Hyvää Suomesta -alkuperämerkittyjen elintarvikkeiden osuus ruokakorin arvosta on 32 %, aivan kuten edellisenä vuonna.

Kotimaisuus pitää pintansa suomalaisten ruokaostoksissa, ja Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on 32% kotiin ostetuista elintarvikkeista.
Kotimaisuus pitää pintansa suomalaisten ruokaostoksissa, ja Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on 32% kotiin ostetuista elintarvikkeista. Ruokatieto Yhdistys

Hyvää Suomesta -merkki näkyy laajasti lähes kaikissa tuoteryhmissä, mutta erityisen vahva asema sillä on tuoreissa elintarvikkeissa. Suurimmat osuudet löytyvät siipikarjatuotteista, juotavista maitotaloustuotteista (ml. kasvijuomat) sekä munista – näissä kotimaisuus hipoo jo sataa prosenttia.

Eniten kasvua on nähty mm. leivonnais- ja taikinapakasteissa (+5 % yksikköä), munatuotteissa ja olut- ja siiderikategoriassa.

Lähde: NielsenIQ Homescan, Koko Suomi, Hyvää Suomesta merkin elintarvikkeet, Osuus arvossa, 52 viikkoa päättyen 29.12.2024. (Copyright © NielsenIQ, Ref.no: 06088228, 18.3.2025)

Kotimaisuutta jokaiseen ostoskoriin

Hyvää Suomesta -merkki kertoo tuotteesta, joka on valmistettu Suomessa ja jonka raaka-aineet ovat pääosin kotimaisia. Tällä hetkellä merkittyjä tuotteita löytyy kauppojen valikoimista jo noin 13 000 – vaihtoehtoja siis riittää kaikenlaisiin ruokavalioihin ja budjetteihin.

– On hienoa, että suomalainen ruoka säilyttää asemansa ja kuluttajat tekevät arjessa valintoja kotimaisuuden puolesta. Vaikka ostoskorin sisältö elää, Hyvää Suomesta -merkki pitää pintansa kuluttajan päätöksenteossa, sanoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Lähde: NielsenIQ:n Homescan-kuluttajapaneeliaineisto vuosilta 2023–2024.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kotimaisuus pitää pintansa suomalaisten ruokaostoksissa, ja Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on 32% kotiin ostetuista elintarvikkeista.
Kotimaisuus pitää pintansa suomalaisten ruokaostoksissa, ja Hyvää Suomesta -merkittyjä tuotteita on 32% kotiin ostetuista elintarvikkeista.
Ruokatieto Yhdistys
Lataa
Lähde: NielsenIQ Homescan, Koko Suomi, Hyvää Suomesta merkin elintarvikkeet, Osuus arvossa, 52 viikkoa päättyen 29.12.2024. (Copyright © NielsenIQ, Ref.no: 06088228, 18.3.2025)
Lähde: NielsenIQ Homescan, Koko Suomi, Hyvää Suomesta merkin elintarvikkeet, Osuus arvossa, 52 viikkoa päättyen 29.12.2024. (Copyright © NielsenIQ, Ref.no: 06088228, 18.3.2025)
Lataa

Hyvää Suomesta

Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat helposti taatusti kotimaisen ruoan, joka on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista. Merkki ansaitaan täyttämällä tiukat kriteerit ja sen käyttöä valvotaan. Noin 13 000 tuotteen valikoimasta löytyy tuotteita kaikkiin ruokavalioihin ja kaikille kukkaroille. Merkkiä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ruokatieto Yhdistys ry

Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu ajassa – uutta kasvispainotteisuus, ruokasuositukset ja harmitukset28.2.2025 08:00:00 EET | Tiedote

Kalevalan päivänä 28.2. juhlitaan myös suomalaista ruokakulttuuria. Ruokatiedon teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille oma ruokakulttuuri on tänä päivänä perinteitä ja muutosta, raaka-aineita läheltä sekä erilaisia ruokavalioihin liittyviä asioita. Vastaajien mielikuvat nykypäivän suomalaisesta ruokakulttuurista ja ruokakulttuurista yleensä ovat lähentyneet.

Valtionhallinnon uudistukset tukevat ruokaviennin nopeaa kasvua6.2.2025 07:50:28 EET | Tiedote

Ruokatieto on tyytyväinen ulkoministeriön ilmoittamaan uudistukseen, joka koskee Business Finlandin ulkomaantoimintojen integrointia ulkoasianhallintoon. Tulevan uudistuksen yhteydessä Suomella on mahdollisuus kunnianhimoiseen vienninedistämisen kehittämiseen. Tulevaisuudessa järjestelmän tulee tehokkaimmalla ja asiakaslähtöisimmällä tavalla tukea kansainvälistyviä yrityksiä ja olla kilpailukykyinen suhteessa verrokkimaihin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye