Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita
Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle ruoalle. Hyvää Suomesta -alkuperämerkittyjen elintarvikkeiden osuus ruokakorin arvosta on 32 %, aivan kuten edellisenä vuonna.

Hyvää Suomesta -merkki näkyy laajasti lähes kaikissa tuoteryhmissä, mutta erityisen vahva asema sillä on tuoreissa elintarvikkeissa. Suurimmat osuudet löytyvät siipikarjatuotteista, juotavista maitotaloustuotteista (ml. kasvijuomat) sekä munista – näissä kotimaisuus hipoo jo sataa prosenttia.
Eniten kasvua on nähty mm. leivonnais- ja taikinapakasteissa (+5 % yksikköä), munatuotteissa ja olut- ja siiderikategoriassa.

Kotimaisuutta jokaiseen ostoskoriin
Hyvää Suomesta -merkki kertoo tuotteesta, joka on valmistettu Suomessa ja jonka raaka-aineet ovat pääosin kotimaisia. Tällä hetkellä merkittyjä tuotteita löytyy kauppojen valikoimista jo noin 13 000 – vaihtoehtoja siis riittää kaikenlaisiin ruokavalioihin ja budjetteihin.
– On hienoa, että suomalainen ruoka säilyttää asemansa ja kuluttajat tekevät arjessa valintoja kotimaisuuden puolesta. Vaikka ostoskorin sisältö elää, Hyvää Suomesta -merkki pitää pintansa kuluttajan päätöksenteossa, sanoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.
Lähde: NielsenIQ:n Homescan-kuluttajapaneeliaineisto vuosilta 2023–2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni-Mari SyväniemiToiminnanjohtaRuokatieto Yhdistys ry
Puh:050 511 8909anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fiKuvat


Hyvää Suomesta
Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat helposti taatusti kotimaisen ruoan, joka on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista. Merkki ansaitaan täyttämällä tiukat kriteerit ja sen käyttöä valvotaan. Noin 13 000 tuotteen valikoimasta löytyy tuotteita kaikkiin ruokavalioihin ja kaikille kukkaroille. Merkkiä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ruokatieto Yhdistys ry
Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu ajassa – uutta kasvispainotteisuus, ruokasuositukset ja harmitukset28.2.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Kalevalan päivänä 28.2. juhlitaan myös suomalaista ruokakulttuuria. Ruokatiedon teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille oma ruokakulttuuri on tänä päivänä perinteitä ja muutosta, raaka-aineita läheltä sekä erilaisia ruokavalioihin liittyviä asioita. Vastaajien mielikuvat nykypäivän suomalaisesta ruokakulttuurista ja ruokakulttuurista yleensä ovat lähentyneet.
Valtionhallinnon uudistukset tukevat ruokaviennin nopeaa kasvua6.2.2025 07:50:28 EET | Tiedote
Ruokatieto on tyytyväinen ulkoministeriön ilmoittamaan uudistukseen, joka koskee Business Finlandin ulkomaantoimintojen integrointia ulkoasianhallintoon. Tulevan uudistuksen yhteydessä Suomella on mahdollisuus kunnianhimoiseen vienninedistämisen kehittämiseen. Tulevaisuudessa järjestelmän tulee tehokkaimmalla ja asiakaslähtöisimmällä tavalla tukea kansainvälistyviä yrityksiä ja olla kilpailukykyinen suhteessa verrokkimaihin.
Timosen raportissa oikeita keinoja ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi28.1.2025 12:42:24 EET | Tiedote
Ruokatieto on tyytyväinen maa- ja metsätalousministeriön asettaman selvityshenkilön, OTT, työelämäprofessori, Pekka Timosen elintarvikeviennin kasvurakenteita arvioivan raportin johtopäätöksiin. Raportissa on tunnistettu vientipalveluiden merkitys kasvutavoitteen saavuttamiseksi, nostettu esiin palveluihin liittyvät haasteet ja esitetty ratkaisuja palveluiden tuottamiseksi.
Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut20.12.2024 13:11:34 EET | Tiedote
Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle on tärkeää joulukinkun kotimaisuus. Marraskuussa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia ja kotimaisuuden tärkeyttä.
Ruokaviennin kasvujohtajaksi Ruokatieto Yhdistykseen on valittu ETM Jukka Vainionpää3.12.2024 16:54:02 EET | Tiedote
Ruokatieto Yhdistys ry on valinnut elintarviketieteiden maisteri Jukka Vainionpään ruokaviennin kasvujohtajaksi vahvistamaan elintarvikeviennin kasvua yhteistyössä koko vientiekosysteemin kanssa. Uusi kasvujohtaja näkee suomalaisilla elintarvikkeilla paljon vientipotentiaalia, jonka hyödyntäminen vaatii uudenlaisia toimia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme