FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.

Koettu oikeudentunne ja oikeusvarmuus ovat koetuksella, sillä nopeasti muuttuva maailma haastaa niin kuluttajien kuin palveluntarjoajien uskoa siihen, miten uudentyyppiset ongelmatilanteet ratkaistaan.
”FINEn tarjoama puolueeton neuvonta ja riidanratkaisu ovat tärkeitä oikeusvarmuuden ylläpitämisessä. Esimerkiksi verkkohuijaukset ja tekniikan kehitys ovat tuoneet ennakoimattomia ilmiöitä, joiden ratkaisemiseen tarvitaan vahvaa asiantuntemusta ja selkeitä toimintaperiaatteita”, FINEn toimitusjohtaja Anu Koskenvuo sanoo.
”Tapaukset, joita hoidamme, ovat usein monimutkaisia eikä niihin löydy suoraan aiempaa oikeuskäytäntöä. Tilanteissa korostuu kuitenkin luottamus siihen, että asiat ratkaistaan oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteita, kuten riidanratkaisijoiden riippumattomuuden ja puolueettomuuden sekä molempien osapuolten kuulemisen periaatetta noudattaen. Tämä lisää yleistä oikeusvarmuutta ja toiminnan yhteiskunnallista merkitystä”, Koskenvuo jatkaa.
Ytimessä neuvonta ja riidanratkaisu
FINEn perustehtävä on auttaa asiakkaita pankki-, vakuutus- ja sijoitusasioiden ongelmatilanteissa. Noin 90 prosenttia kaikista yhteydenotoista ratkesi jo neuvonnassa ilman, että asia eteni riidanratkaisuun. Kymmenessä prosentissa yhteydenotoista käsittely jatkui FINEn lautakunnissa tai toimiston riidanratkaisumenettelyssä.
Riita-asioiden käsittely päättyy asiakkaan tai palveluntarjoajan hyväksi annettuun ratkaisusuositukseen, sovintoon osapuolten välillä, asian jättämiseen käsittelemättä tai käsittelyn keskeyttämiseen. Sovinnon syntyminen osapuolten välillä merkitsee riita-asioissa sitä, että palveluntarjoaja maksaa asiakkaalle korvausta vapaaehtoisesti. Asiakkaan hyväksi tehdyt ratkaisusuositukset vaihtelivat vähäisen lisäkorvauksen suosittamisesta lopputuloksen täydelliseen muuttumiseen asti.
FINEn antamien suositusten noudattamisprosentti oli 99 prosenttia. Noin 40 prosenttia annetuista ratkaisuista oli asiakkaalle myönteisiä tai ne päättyivät sovintoon ja 60 prosenttia vastaavasti palveluntarjoajan kannan mukaisia.
Vuosikertomuksesta lyhyesti
Vuosikertomus peilaa FINEn käytännön kokemuksia viime vuodelta. Sen artikkeleissa käsitellään finanssiasioissa esiin nousseita ilmiöitä ja ajankohtaisia kysymyksiä lautakuntien ja jaostojen toiminnassa. Mukana on myös tarkempaa tilastotietoa muun muassa yhteydenottojen määristä ja niiden syistä sekä yhtiökohtaisia tilastoja riita-asioista.
Lue koko vuosikertomus FINEn verkkosivuilta (www.fine.fi) täältä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Elina AntilaViestintäpäällikköFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 9 6850 1246Puh:+358 40 548 3838elina.antila@fine.fiAnu KoskenvuoToimitusjohtajaFINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Puh:+358 50 309 6055anu.koskenvuo@fine.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–15, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Vakuutukset elämän eri vaiheissa – hyvä tietää4.7.2023 11:39:49 EEST | Artikkeli
Elämän varrella eri vakuutukset korostuvat – nuoren vakuutustarpeet ja tiedot vakuutuksista ovat todennäköisesti erilaiset kuin perheellisen. Omaisuuden ja iän karttuminen sekä muutokset elämäntilanteessa vaikuttavat vakuutusturvaan. Tutustu tietopakettiimme ja lue lisää oppaistamme.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme