Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen: Alko keskittyy maailmanluokan palveluun kustannustehokkaasti

Jaa

Alkon myyntivolyymi laski lakimuutosten ja haastavan taloustilanteen seurauksena 7,4 prosenttia ja liikevaihto 6,7 prosenttia, tulos pysyi hyvällä tasolla. Kustannustehokkuudesta pidettiin huolta. Osinkoa ehdotetaan maksettavan valtiolle 30 miljoonaa euroa.

Keskeiset tunnusluvut ja tapahtumat    

  • Alkon litramyynti oli 71,2 (76,9) miljoonaa litraa, joka laski 7,4 prosenttia vuodesta 2023. 
  • Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 1 116,8 (1 160,8) miljoonaa euroa.   
  • Liiketoiminnan kustannukset pysyivät hallinnassa prosessien jatkuvalla parantamisella inflaatiopaineista huolimatta.
  • Liikevoitto oli 36,7 (42,7) miljoonaa euroa.
  • Yhtiön hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että valtiolle jaetaan osinkoa tilikaudelta 2024 30 (40) miljoonaa euroa.   

    • Alkon tuotteiden hintoihin vaikutti eniten vuodenvaihteen 2024 alkoholiveromuutos, joka nosti hintoja 5,1 prosenttia, sekä syksyn arvonlisäverotuksen muutos. Muutoin tuotteiden myyntihinnat nousivat vuoden aikana maltillisesti veron korotukset huomioiden, koko valikoiman osalta keskimäärin 5,8 prosenttia.
    • Alko oli maineeltaan Suomen 9. paras yritys T-Median Luottamus&Maine-tutkimuksessa.

    • Myymälöiden ikärajavalvonnan onnistumista mittaavien mystery shopping -käyntien onnistumisprosentti oli 98,0 (98,3) prosenttia.   
    • Toimenpiteet ilmastopäästöjen pienentämiseksi ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseksi jatkuivat niin oman toiminnan kuin koko arvoketjun osalta. Oman toiminnan sähköenergian päästöt pienenivät 66 prosenttia siirryttäessä päästöttömään sähköön.
    • Suomalaisista 71 (68) prosenttia pitää Verianin ja THL:n toteuttaman alkoholipoliittiset mielipiteet -kyselyn tulosten mukaan nykyisiä alkoholipoliittisia rajoituksia sopivina tai haluaisi tiukentaa niitä. Asenteet ovat tiukentuneet viimeisten vuosien aikana. Alkoa pidetään poliisin jälkeen toiseksi luotettavimpana yhteiskunnallisena toimijana.

      • Vuonna 2025 Alkon kautta tapahtuvan alkoholin litramyynnin ja sen myötä yhtiön liikevaihdon ja tuloksen ennakoidaan laskevan merkittävästi alkoholilakimuutoksen, veronkorotusten ja haastavana jatkuvan taloustilanteen vuoksi.

      Toimitusjohtaja Leena Laitinen:  

      Alko on kaikkien suomalaisten omistama, neljänneksi suurin vähittäiskaupan ketju. Olemme tänäkin vuonna uudistuneet ja vastanneet kuluttajien muuttuviin tarpeisiin. Kehitämme edelleen ystävällistä ja huippuammattitaitoista palveluamme koko kansan sommelierina, juomien asiantuntijana. Keskeiset painopisteet – vastuullinen alkoholinmyynti ja maailmanluokan palvelu – ovat säilyneet toimintamme painopisteenä läpi vuosikymmenten. Tehtävämme mukaisesti palvelemme sekä kuluttajia että yhteiskuntaa – suomalaisten hyvinvointi edistää kansantaloutemme kestävyyttä.

      Myymäläverkostomme Hangosta Nuorgamiin kattaa koko Suomen, ja yhdeksällä kymmenestä kuluttajasta palvelumme ovat kymmenen kilometrin säteellä. Kuuntelemme aktiivisesti asiakkaan ääntä ja varmistamme näin toiveiden ja trendien mukaiset juuri sopivat valikoimat. Seuraamme jatkuvasti markkinaa ja tuotteidemme hinnat ovat tutkitusti kilpailukykyiset muuhun alkoholin vähittäismyyntiin verrattuna.

      Myimme vuonna 2024 71,2 (76,9) miljoonaa litraa alkoholijuomia. Kesäkuussa voimaan tulleen alkoholilakimuutoksen myötä entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä laajennettiin ruokakauppoihin. Lakimuutoksen lisäksi myyntiimme on vaikuttanut muun muassa kuluttajien haasteellinen taloustilanne sekä viime vuoden alussa voimaan tulleet viinien ja väkevien alkoholiveron korotukset ja syksyllä voimaan tullut arvonlisäveron korotus.

      Muutosten vaikutus litramyyntiimme oli odotetun mukainen, ja kokonaislitramyynti laski 7,4 prosenttia. Alkoholijuomaverollinen liikevaihtomme oli 1 116,8 (1 160,8) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 36,7 (42,7) miljoonaa euroa. Liiketoiminnan kustannukset pidettiin hallinnassa prosessien jatkuvalla parantamisella inflaatiopaineista huolimatta.

      Meistä alkolaisista on ilahduttavaa, että asiakkaat antoivat valikoimallemme arvosanan 8,61 (kouluarvosanalla 4–10). Asiakkaiden tyytyväisyys verkkokauppaamme (NPS-suositteluindeksi* 82) ja asiakaspalvelukeskukseemme (NPS 84) on korkealla tasolla. Olemme jatkaneet digitaalisten palvelujen kehittämistä entistä sujuvammiksi toteuttamalla käytettävyyttä parantavia uudistuksia Alko-äppiin sekä verkkokauppaan. Testasimme Helsingin Arkadian myymälän tiloissa viinien maistelutilaisuuksia, jotka saivat asiakkailtamme kiitosta.

      Maailmanluokan palvelun varmistamiseksi ja kehittämiseksi panostimme edelleen henkilöstömme palvelu- ja tuoteosaamiseen. Yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja monimuotoisuus ovat meille keskeisiä arvoja. Erityisryhmien edustajia työskentelee useissa myymälöissämme.

      Myymälöissämme nuorten asiakkaiden ikäraja-asiointien mystery-tulos oli korkealla tasolla, 98,0 prosenttia. Toimme kampanjoissamme esille tinkimätöntä valikoima- ja laatutyötämme sekä ”Terveydeksi?”-kampanjassa alkoholin yhteyttä syöpäsairauksiin yhteistyössä Maailman terveysjärjestö WHO:n Euroopan osaston kanssa.

      Osallistuimme Tieteeseen perustuvat luontotavoitteet (SBT) -ohjelmaan, jonka tulosten avulla voimme kehittää koko arvoketjumme ympäristövastuullisuutta kokonaisvaltaisesti. Olemme valmistautuneet SBT-tavoitteiden varmentamiseen vuoden 2025 alussa kehittämällä päästölaskentaamme. Raportoimme vuodesta 2025 EU:n kestävyysraportointidirektiivin (CSRD) mukaisesti. Tilintarkastajiemme lausunnon mukaan olemme edistyneet kestävyysselvityksen edistämisessä hyvin.

      Kiitos kaikista palautteista ja keskusteluista, joita olen saanut käydä asiakkaiden, päättäjien ja alkolaisten kanssa. Jokainen kohtaaminen on tärkeä, sillä juuri vuoropuhelun kautta kehitymme entistäkin paremmaksi.

      *NPS nettosuositteluindeksi, kuinka suuri osa asiakkaista on valmis suosittelemaan palvelua  

      Avainsanat

      Yhteyshenkilöt

      Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

      Liitteet

      Linkit

      Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva yli 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 100 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2024 Alkon liikevaihto oli 1,1 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 47 miljoonaa.

      Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

      Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

      Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

      Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

      Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote

      Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.

      KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote

      On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.

      Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

      Tutustu uutishuoneeseemme
      World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye