Eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet YK:n valtavan ostokoneiston
YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.

YK julkaisee myyntitietoa siitä, miten 25–30 miljardin dollarin arvoista markkinaa on hyödynnetty. "Läpimurtoja on tapahtunut, ja etenkin eteläsuomalaiset yritykset ovat löytäneet kanavan ja onnistuneet toimittamaan palveluitaan YK:n eri organisaatioille”, sanoo Marjukka Holopainen-Rainio Business Finlandista.
– Jokaisella yrityksellä on oma tarinansa siitä, kuinka he aloittivat yhteistyön ja myymisen YK:lle. Yritysten myynnin säännöllisyys ja summat vaihtelevat. Joku onnistuu joka vuosi kovasta kilpailusta huolimatta, ja toisella on välivuosia. Suomesta on myyty eniten lääketieteellisiä laitteita, kuljetus- ja varastointipalveluita ja IT-laitteita, YK-hankintojen asiantuntija Marjukka Holopainen-Rainio sanoo.
Hänen mukaansa myyntimenestyksen avaimia ovat yrityksen selkeä YK-strategia, kestävän kehityksen mukainen tarjoama, kansainvälinen kokemus, niche-tuote tai –palvelu sekä riittävät resurssit ja referenssit. Jos referenssejä löytyy myös kehittyviltä markkinoilta, se on lisäplussa. Suomalaisten mainetta innovatiivisena ja luotettavana toimittajana ei kannata vähätellä.
– YK:n hankintaportaalin, United Nations Global Marketplace (UNGM), mukaan vuosina 2015–2023 myynnin kokonaisarvot ovat vaihdelleet noin yhdestä miljoonasta dollarista yli 13 miljoonaan dollariin. Suurin osa yrityksistä, jotka sijoittuvat kymmenen parhaiten myyvän joukkoon, on kuitenkin saavuttanut myynnin arvoja, jotka sijoittuvat yhden ja kuuden miljoonan dollarin välille.
Kolme suurinta kategoriaa, joissa Suomi on menestynyt parhaiten 2015–2023 ovat lääketieteelliset laitteet ja tarvikkeet (USD 19 miljoonaa), kuljetus-, varastointi- ja postipalvelut (USD 6,7 miljoonaa) sekä IT- ja viestintälaitteet (USD 5,6 miljoonaa).
Suomen kymmenen eniten YK:lle myynyttä yritystä löytyvät Etelä-Suomen alueelta
– Vuosien 2015–2023 kymmenen kärki osoittaa, että YK ostaa laajasti tuotteita eri sektoreilta ja melkeinpä minkä tahansa alan yritys voi olla YK:n yhteistyökumppani. YK:lta on leikattu rahoitusta, ja sen vuoksi yritysten olisi hyvä miettiä, kuinka heidän ratkaisunsa voisivat auttaa YK:n eri organisaatioita säästämään kustannuksia, Holopainen-Rainio vinkkaa.
-
Hollolainen ammattikylmälaitteita valmistava Porkka Finland Oy on Suomen menestynein myyjä YK:lle (USD 13,6 miljoonaa).
-
Kirkkonummelainen pakkausalan yritys Pa-Hu Oy (USD 6,7 miljoonaa).
-
Helsinkiläinen Naps Solar Systems Oy, joka tunnettiin myöhemmin nimellä Naps Solar Oy, on lopettanut toimintansa Suomessa. Yritys myi vuosina 2015–2023 YK:lle tuotteita ja palveluita yhteensä 6,1 miljoonan dollarin arvosta.
-
Vantaalainen tilauslentoyhtiö Jetflite Oy, joka kuuluu suomalaiseen Wihuri Group monialakonserniin (USD 5,2 miljoonaa).
-
Helsinkiläinen Finnish Overseas Consultants Oy (USD 2,7 miljoonaa), toimialana kestävän rakennetun ympäristön konsultointi.
-
Vantaalainen mittausteknologiayritys Vaisala Oyj (USD 2,4 miljoonaa).
-
Helsinkiläinen ohjelmistoyritys Siili Solutions Oyj (USD 2,3 miljoonaa).
-
Helsinkiläinen ballistisia suojavaatteita ja varusteita valmistava Verseidag Ballistics Protection Oy, nykyinen Sioen Ballistics Oy (USD 1,8 miljoonaa).
-
Helsinkiläinen kylmäaineiden kierrättäjä Eco Scandic Oy (USD 1,8 miljoonaa).
-
Helsinkiläinen tilintarkastus- ja lakipalveluja tarjoava KPMG Oy Ab (USD 1,4 miljoonaa).
Suomelle kolme tärkeintä ostajaa olivat YK:n lastenrahasto: UNICEF (USD 23,7 miljoonaa), YK:n kehitysohjelma: UNDP (USD 8,7 miljoonaa) ja YK:n sihteeristö: UN Secretariat (USD 6,8 miljoonaa).
Yhteyshenkilöt
Marjukka Holopainen-Rainio
YK-hankinta-asiantuntija, Business Finland
marjukka.holopainen-rainio@businessfinland.fi
+358 50 571 0038
Maria Arruda
Head of Communications
maria.arruda@businessfinland.fi
+358 400 933 913
Kuvat
Linkit
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Företag i södra Finland har upptäckt FN:s enorma köpmaskin24.4.2025 08:03:00 EEST | Pressmeddelande
FN publicerar försäljningsinformation om hur marknaden som är värd 25–30 miljarder dollar har utnyttjats. ”Det har skett genombrott, och särskilt företag i södra Finland har hittat en kanal och lyckats leverera sina tjänster till olika FN-organisationer”, säger Marjukka Holopainen-Rainio från Business Finland.
Ulkomaiset matkailijat varaavat kesälomansa Suomeen nyt15.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa. Varauskäyttäymisessä on kuitenkin merkittäviä eroja maiden välillä.
Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi talvella 1,2 miljardiin euroon9.4.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Suomessa vieraili talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,24 miljoonaa ulkomaista matkailijaa 88 maasta. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät Suomeen 1,23 miljardia euroa eli 15 prosenttia edellistalvea enemmän.
Business Finland tarttuu kiertotalouden pullonkaulaan – kuluttajabrändit aliedustettuina myönnetyssä rahoituksessa6.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Julkaisuvapaa Suomen ylikulutuspäivänä 6.4.2025 Kiertotalouden osuus kaikesta Business Finlandin rahoittamasta innovaatiotoiminnasta vuosina 2023–2024 oli 15 prosentin luokkaa. Näinä vuosina kiertotalouden ratkaisuille on myönnetty rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Kuluttajabrändien osuus tästä oli vain muutama prosentti. “Tässä on selkeä pullonkaula”, kommentoi kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija Anne Rahikainen Business Finlandista.
Suomalaisesta ruoasta rakennetaan matkailuvaltti3.4.2025 08:12:00 EEST | Tiedote
Suomen ruokamaakuvaa kehitetään lähivuosina määrätietoisesti osana matkailumarkkinointia. Tavoitteena on tehdä suomalaisesta ruoasta ja ruokakulttuurista tunnetumpi osa Suomi-kuvaa maailmalla ja nostaa Suomi houkuttelevaksi ruokamatkailumaaksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme