Skumppakuulat, sima ja pingviinipallo – Näistä rakentuu suomalaisten vappu
Vapun kepeään juhlintaan kuuluvat vuodesta toiseen erottamattomasti niin hyvä ruoka kuin ilmapallot, serpentiini ja erilaiset asusteet. Suomalaiset valitsevat tänäkin vuonna vappupöytään perinteisiä makuja kuten munkkeja, tippaleipiä, simaa, nakkeja ja perunasalaattia. Ilmapallokaupoilla kiinnostavat puolestaan pingviini ja kuohuviinipullo.

”Vappusäätä voi arvuutella, mutta vapun herkkukaupoilla ennuste on varma: kysyntä painottuu vuodesta toiseen munkkeihin, munkkipalloihin ja tippaleipiin. Viime vuonna S-ryhmän kaupoissa myytiin vapun aikaan noin 2 miljoonaa munkkia. Perinteisten herkkujen rinnalla kannattaa kokeilla kuitenkin myös uusia makuja kuten S-ryhmän paistopisteen herkullista sesonkituotetta ”Crudot” croissantdonitsia. Niiden lisäksi ennustamme myös Fazerin skumppakuulien olevan tänä vuonna vappukansan mieleen,” sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Hans Backström.
Backströmin mukaan myöskään vapun juomatarjoiluista ei ole epäselvyyttä.
”Sima pitää pintansa vapun juhlajuomana. Perinteiset simat ovat ylivoimaisesti myydyimpiä, mutta esimerkiksi myös inkivääri- ja vadelmasima kiinnostavat asiakkaita. Viime vuoden vappuviikolla simaa myytiin S-ryhmän kaupoissa noin puoli miljoona litraa. Tänä vuonna uskomme, että myös kuohuviini ja muut rypäletuotteet tulevat olemaan suosittu valinta vappumenua täydentämään.”
Grillaus-, piknik- ja kukkasesongin aikaa
Vappu käynnistää monella toden teolla grillaus- ja pikniksesongin. Säiden salliessa piknikille varataan kertakäyttö- tai hiiligrilli. Viime vuonna vappusään helliessä, kertakäyttögrillien kysyntä kasvoi S-ryhmän kaupoissa lähes nelinkertaiseksi ja hiilien myynti tuplaantui. Tänä vuonna Prismojen grillivalikoima on laajempi kuin koskaan. Myös kertakäyttöastioissa on havaittavissa vappuviikolla selkeää kysynnän kasvua ja piknikille hankitaan erityisesti lautasia, kahvikuppeja, aterimia sekä kuohuviinilaseja. S-ryhmän kertakäyttötuotteiden valikoima on täysin uusiutuvista tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettu.
Vaikka vappua seuraava äitienpäiväviikko on kukissa vuoden suurin yksittäinen myyntiviikko, kuuluvat kukat vahvasti myös muihin kevään juhliin.
”Monet viimeistelevät vappukattauksen kukilla tai ostavat kimpun viemiseksi vappubrunssille. Tänä vuonna kukkavalikoimamme täydentyy sopivasti vapun alla kauniilla Mielinauha-leikkokukkakimpulla. Ostamalla tämän värikkään keväisen kimpun, voi samalla tukea suomalaista mielenterveystyötä: lahjoitamme jokaisesta myydystä kimpusta 20 senttiä Mieli ry:n Mielinauha-kampanjaan”, Backström kertoo.
Ei vappua ilman ilmapalloja ja ylioppilaslakkeja
Ilmapallot ovat vankkumaton osa suomalaisten vapun juhlintaan. S-ryhmän myyntitilastojen valossa erityisen suosittuja ovat erilaiset foliopallot.
”Foliopalloja myydään S-ryhmän kaupoista vapuksi vuosittain satoja tuhansia kappaleita. Perinteisten foliopallojen rinnalle ovat nousseet kävelevät pallot ja erilaiset muotopallot, jotka ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina. Myös pienet minitikkupallot ovat jatkuvasti suositumpia” kertoo S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja Niko Pesonen.
”Tänä vuonna ennustamme perheen pienimpien suosikeiksi erityisesti palloja, joissa on Ryhmä Hau tai Euroopassa suosioon nousseen iloisen pingviinin, Mister Polaretan kuvitus. Lapsien ohella palloista iloitsevat kuitenkin myös aikuiset. Yksi isompien juhlijoiden suosikeista on jo useamman vuoden ollut kuohuviinipullon muotoinen foliopallo.”
Pallojen ohella monen vappuun kuuluu oleellisesti myös rento, hauska tai perinteinen asustautuminen.
”Peruukit, hupilasit, kasvojalokivet ja kasvovärisetit ovat vapun alla suosittuja. Moni pukee vappuna myös ylioppilaslakin ja vaikka perinteisesti päähän asettuu se oma, vuodet ja muistot pintaansa kerännyt lakki, nähdään joka vuosi vappuviikolla uusien ylioppilaslakkien myynnissä piikki”, Pesonen taustoittaa.
S-ryhmän myymälät palvelevat vappuaattona 30.4. pääosin normaalein aukioloajoin ja vapun päivänä 1.5. sunnuntaiaukioloin, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Oman myymälän aukioloajat sekä ruoan verkkokaupan vapaat toimitusajat voi tarkistaa ruoan verkkokaupasta S-kaupat.fi tai S-kaupat-applikaatiosta.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Hans Backström
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1520
hans.backstrom@sok.fi
Niko Pesonen
S-ryhmän käyttötavarakaupan myyntijohtaja
puh. 010 768 1395
niko.c.pesonen@sok.fi
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä edistää kestävästi kasvatetun kalan käyttöä - omien merkkien tuore ja jalostetut lohituotteet ASC-sertifioituja24.4.2025 11:46:18 EEST | Tiedote
S-ryhmän kalahyllyllä yhä useampi tuote on nykyään vastuullisuussertifioitu. ASC-sertifikaatti kertoo, että tuotteissa käytetty kala on vastuullisesti ja ympäristön kannalta kestävästi viljeltyä.
Prisma selvitti: leudon talven vaikutus pyöräkaupassa näkyi selvästi – sähköpyörien myynnissä 39 % pomppu24.4.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat tänä talvena aloittaneet pyöräilykauden viime vuotta aikaisemmin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Koko pyöräkauppa on kasvanut viime vuoteen verrattuna jo 10 prosenttia ja suunta on yhä nouseva. Samalla S-ryhmä selvitti asiakasomistajilleen tehdyssä kyselyssä, miten pyörät pidetään tällä hetkellä kunnossa ja kertoo mitkä asiat pyörästä pitää tarkistaa ennen ajoa.
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme