Alkon elokuun myyntitiedote – litramyynti laski 6,1 prosenttia

Punaviineissä myynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 3,0 prosenttia. Roseeviinejä myytiin 8,6 prosenttia, valkoviinejä 9,3 prosenttia ja kuohuviinejä 13,7 prosenttia vähemmän. Myös väkevien tuoteryhmässä kysyntä laski yleisesti, mutta myynti kasvoi tietyissä viskeissä sekä likööreissä. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
”Kuluttajat siirtyivät säiden viilennyttyä syksyisempiin valintoihin, kuten punaviiniin, jonka myynnin lasku edellisvuoteen verrattuna oli varsin maltillista. Kuluttajat ostivat erityisesti makutyypiltään rotevia ja voimakkaita punaviinejä. Alkoholittomien trendi näkyi edelleen ostoskäyttäytymisessä”, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
Alkon verkkokaupan kasvu jatkui elokuussa.
”Tilauksia oli 24 prosenttia enemmän verrattuna vuoteen 2020 ja verkkokaupan liikevaihto nousi 21 prosenttia. Kasvu on hieman tasaantunut vuoden alun tilanteesta. Tilaamisen joustavuus ja yli 11 000 tuotteen valikoima ovat verkossa asioinnin tärkeimmät kriteerit. Myös Alko-mobiilisovelluksen käyttö jatkaa kasvuaan ja elokuussa ylitettiin 150 000 latauksen rajapyykki”, Pennanen jatkaa.
Pitkään jatkunut poikkeustilanne on siirtänyt kuluttajien asiointia Alkoon, kun esimerkiksi ravintolat ovat olleet kiinni. Yhteiskunnan avautuminen pikkuhiljaa näkyy odotetunlaisesti Alkon myynnissä.
”Koronarajoituksien vaiheittainen purkaminen näkyy myynnin laskuna viime vuoden vastaavaan aikaan verrattaessa. Ravintoloiden avautuminen ja muiden poikkeustoimien purkaminen vaikuttavat luonnollisesti myyntiimme”, sanoo Kari Pennanen.
Tammi-elokuussa Alkon myynti oli 58,7 miljoonaa litraa, vajaat kaksi prosenttia vähemmän verrattuna viime vuoteen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
viestintäpäällikkö Varpu Göös
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme