Alkon heinäkuun myyntitiedote – juomat vaihtoehtoisissa pakkauksissa kiinnostavat kesäasiakkaita
Alkon heinäkuun litramyynti laski edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 5,6 prosenttia. Kevyet, kestävät ja helposti kierrätettävät, kartongista ja muovista valmistetut juomapakkaukset nostavat kesällä myyntiään.

Alkon heinäkuun litramyynti laski 5,6 prosenttia verrattuna vuoden 2022 heinäkuuhun. Viinien myynti laski 5 prosenttia, väkevien 5,9 prosenttia, panimotuotteiden 8,6 prosenttia ja alkoholittomien 14,7 prosenttia. Valkoviinien myynti laski 4,4 prosenttia, punaviinien 2,9 prosenttia, roseeviinien 6,2 prosenttia ja kuohuviinien 10 prosenttia.
Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Onko pakkauksella väliä? On, jos miettii asiaa hiilijalanjäljen kautta.
Kevyet, kestävät ja helposti kierrätettävät, kartongista ja muovista valmistetut juomapakkaukset ovat käteviä kesärientoihin. Käytännöllisyyden lisäksi vaihtoehtoinen pakkaus on usein myös ilmastoystävällisempi valinta kuin painava lasipullo.
Ympäristön kannalta on väliä, millaisissa pakkauksissa juomat ostetaan. Juomien hiilijalanjäljestä iso osuus tulee pakkauksien valmistamisesta – mitä kevyempi ja kierrätettävämpi pakkaus, sitä pienemmät ilmastovaikutukset.
”Ostetusta viinistä 90 prosenttia nautitaan parin viikon sisällä ostopäivästä. Vain pitkään säilytettävät viinit kaipaavat suojakseen lasia ja siksipä vaihtoehtoiset pakkausmateriaalit ovat oikein passeli vaihtoehto viineille”, toteaa tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine Taina Vilkuna.
”Kiinnostus vaihtoehtoisiin pakkausmateriaaleihin kasvaa erityisesti kesällä. Kartonkitölkit ja muovipullot kulkevat kevyinä pakkauksina mukana menoissa. Ne ovat näppäriä ottaa mukaan vaikkapa piknikille tai mökille.”
Ilmastoystävällisiä pakkausvalintoja ovat myös viinipussi ja hanapakkaus. Kun avattua hanapakkausta säilyttää ohjeiden mukaisesti viileässä ja pimeässä, viini voi säilyä siinä useita viikkoja.
”Meidän myyntimme toki kesäkuukausina kasvaa muutoinkin, mutta myös vaihtoehtoisiin pakkauksiin tartutaan yhä useammin. Juomien myynti kevyissä lasipulloissa kasvaa kesäkuukausina noin 30 prosenttia, kartonkitölkkien 24 prosenttia, hanapakkauksien 43 prosenttia ja muovipullojen lähes 15 prosenttia.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2022 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 52 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Alkon tammikuun myyntitiedote – alkoholittomien litramyynti kasvoi yli 18 prosenttia12.2.2025 07:27:00 EET | Tiedote
Alkon tammikuun litramyynti oli 4,3 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 4,6 miljoonaa litraa. Nollaaminen ja tipattomuus kannusti asiakkaita valitsemaan ostoskoriinsa alkoholittomia.
Lahden Sokoksen Alko uudistuu6.2.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Lahden Sokoksen Alkon myymälä remontoidaan. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.2. saakka ja avataan jälleen 25.4. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme