Alkon myyntilitrat vuonna 2022: myynti laski kymmenisen prosenttia. Myyntilitrat palautuivat koronaa edeltävälle tasolle.

Vuonna 2022 Alkosta ostettiin 80,3 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 9,9 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Vuonna 2021 myynti oli noin 89 miljoonaa litraa.
”Verrokkivuoden 2021 myynneissä näkyy meillä koronan vaikutus. Viime vuonna koronapandemiaan liittyvien rajoitusten purkaminen palautti arviomme mukaan alkoholin myyntiä ravintola-anniskeluun ja matkailun lisäännyttyä myös alkoholin matkustajatuonti on lähtenyt kasvuun. Tämä näkyy meidän myynnissämme”, kertoo liiketoimintajohtaja Kari Pennanen.
”Verrattaessa vuoden 2022 myyntiä koronavuosia edeltävään niin sanottuun normaaliin vuoteen 2019, laskivat myyntilitrat 2,2 prosenttia”, jatkaa Pennanen.
Viinien myyntilitrat laskivat 11,2 prosenttia, väkevien 6,8 prosenttia ja panimotuotteiden 10,2 prosenttia. Alkoholittomien myynti oli viime vuoden tasoa. Punaviinien myynti laski 11,8 prosenttia, valkoviinien 9,7 prosenttia ja roseeviinien 15,1 prosenttia. Kuohuviinien kysyntä laski 11,2 prosenttia ja samppanjoiden 15,2 prosenttia. Tarkemmat tuoteryhmäkohtaiset erittelyt löytyvät myyntitilastoista (linkki myyntitilastoihin).
Pennasen mukaan taloustilanne – heikentynyt kuluttajien ostovoima ja yleinen hintojen nousu – ei näy Alkon viime vuoden myyntiluvuissa.
”Tuotteiden hintojen nousu on meillä Alkossa ollut hyvin maltillinen, noin 2,3 prosenttia. Asiakkaiden keskiostoissa ei ole juuri muutosta vuoteen 2021 verrattuna”, Pennanen sanoo.
Asiakaskäyntejä oli reilut 52 miljoonaa, joka on kuusi prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Alkon myynnin kautta kertyi yhteensä 884 (vuonna 2021 966) miljoonaa alkoholi- ja arvonlisäveroa.
Historiallinen käänne: valkoviinejä myytiin punaviinejä enemmän
Valkoviinien myynti ohitti punaviinit. Viinien myynnissä tapahtui historiallinen käänne vuonna 2022: valkoviinejä myytiin 20,7 miljoonaa litraa ja punaviinejä 20,4 miljoonaa litraa. Yksi syy valkoviinien suosioon löytyy jo pitkään vallinneesta keveyden ja raikkauden trendistä. Myös punaisen lihan kulutuksen väheneminen saattaa näkyä punaviinien kulutuksessa. Edellisen kerran suomalaiset nauttivat valkoviiniä punaviiniä enemmän yli 20 vuotta sitten, vuonna 2001.
Kevyet lasipullot. Asiakkaat tekevät yhä ympäristöystävällisempiä ostopäätöksiä. Lasipulloissa myydyistä viineistä 41 prosenttia myytiin kevyessä lasipullossa, kun osuus vuonna 2018 oli 13,2 prosenttia. Kevyt lasipullo suojaa viiniä yhtä hyvin kuin raskas, mutta sen hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi. Tuotteille, joita ei varastoida pitkään, sopivat lasin lisäksi myös muut pakkausmateriaalit.
Väistyykö lasipullo? Vuonna 2022 litramyynnistä 42 prosenttia kertyi lasipulloon pakatuista juomista. Viineissäkin muovipullot yleistyvät ja niiden osuus pakkauksista on jo 20 prosenttia, samoin kuin hanapakkausten. Kasvupotentiaalia on niin kartonkitölkeillä, viinipusseilla kuin metallitölkeillä, ja uusimpana tulokkaana paperipulloilla. Aika näyttää, jäävätkö lasipullot tulevaisuudessa vain varastoitavien viinien pakkausmuodoksi, kun kuluttajat haluavat tehdä yhä vastuullisempia valintoja.
Vihreät litrat. Alkon Vihreä valinta -merkintä kertoo juoman tuottajan sitoutumisesta ympäristötyöhön ja kestävään kehitykseen. Vuonna 2022 myydyistä litroista 52,3 prosenttia oli Vihreän valinnan tuotteita. Vihreä valinta -symbolin tuotteista valikoimassa on lukumääräisesti eniten vegaanisia juomia.
Myydyimmät tuotemerkit vuonna 2022
Alko julkaisee kerran vuodessa tammikuussa myydyimmät tuotemerkit -listauksen, joka löytyy myyntitilastoista (linkki myyntitilastoihin) Listauksessa ovat mukana yli 5,5-prosenttiset tuotteet eli ne, joille Alkolle on lainsäädännössä määritelty vähittäismyynnin yksinoikeus.
Vuonna 2022 Alkon kolme litramääräisesti eniten myydyintä tuotetta olivat viime vuoden tapaan väkevät viinat. Kahdenkymmenen eniten myyneen tuotteen joukossa oli kuusi väkevää, seitsemän valkoviiniä, viisi punaviiniä ja kaksi panimotuotetta.
Maakuntakohtainen litramyynnin kehitys Suomen kartalla tiedotteen liitteellä. Palvelujohtajamme antavat mielellään aluekohtaista lisätietoa.
- Pääkaupunkiseutu: palvelujohtaja Tatu Vanninen, p. 040 838 9694, tatu.vanninen@alko.fi
- Etelä-Suomi: palvelujohtaja Pirjo Hirvonen, p. 050 544 1664, pirjo.m.hirvonen@alko.fi
- Länsi-Suomi: palvelujohtaja Kimmo Mäkelä, p. 040 749 1184, kimmo.makela@alko.fi
- Lounais-Suomi: palvelujohtaja Juha Laanti, p. 040 730 4908, juha.laanti@alko.fi
- Itä-Suomi: palvelujohtaja Jari Hiekkataipale, p. 040 524 4594, jari.hiekkataipale@alko.fi
- Pohjois-Suomi: palvelujohtaja Kaija-Leena Kerkelä, p. 040 570 2498, kaija-leena.kerkela@alko.fi
Alkon yhdistetty vuosikertomus ja vastuullisuusraportointi sekä tilinpäätös julkaistaan huhtikuussa.
Myyntigraafit liitteenä
- Myynnin kehitys maakunnittain 2022 vs. 2021
- Myynti tuoteryhmittäin (väkevät, viinit, panimotuotteet, alkoholittomat) 2022–2018
- Punaviinien litramyynti maittain 2022
- Valkoviinien litramyynti maittain 2022
- Kuohuviinien litramyynti maittain 2022
- Roseeviinien litramyynti maittain 2022
- Alkoholittomien litramyynti 2022–2018 (myyntilitrat)
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme