Edelläkävijyys vastuullisuusasioissa toi kaikille Pohjois-Karjalan Sokos Hotelleille kestävästä matkailusta kertovan Sustainable Travel Finland -tunnuksen

Kolin ja Bomban tapaisissa luonto- ja kulttuurikohteissa vastuullisen toiminnan merkitys kasvaa edelleen matkailijamäärien kehittyessä. ”Kolin ja Bomban hotellit sijaitsevat upeassa suomalaisessa kulttuuri- ja kansallismaisemassa, jylhän pohjoiskarjalaisen luonnon keskellä. Ne ovat uniikkeja kohteita, jotka houkuttelevat koko ajan yhä enemmän matkailijoita vieraikseen. Upea luontomaisema ja vahva kulttuuriperimä ovat nykypäivän luksusta, jota matkailijat osaavat arvostaa. Tällaisissa kohteissa vastuullisuusasiat ovat toiminnan ydintä uniikin ympäristön säilyttämiseksi myös jälkipolville”, matkailu- ja myyntijohtaja Tiina Kanninen Pohjois-Karjalan Osuuskaupasta kertoo.
”Esimerkiksi Break Sokos Hotel Kolille vuonna 2018 vaihdettu maalämpö on vähentänyt öljyn kulutusta 200 000 vuotuisesta litrasta noin 10 000 litraan. Viime vuonna hiihtokeskukseen hankittiin vähäpäästöinen rinnekone ja hotelliin ekologinen, vesipohjainen siivousmenetelmä. Työ jatkuu”, Break Sokos Hotel Kolin hotelli- ja ravintolapäällikkö Lauri Koukkunen sanoo.
Yhteistä tekemistä ympäristöä säästäen
Pohjois-Karjalan kaikissa Sokos Hotelleissa matkailijoille tarjotaan ekologisia oheispalveluita, kuten rekiretkiä ja talviverkkojen kokemista yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Bomballa operoivalla ohjelmapalveluyritys Villi Pohjolalla on pitkä kokemus vastuullisten, paikallista kulttuuria korostavien palveluiden tuottamisesta. Kolilla metsään ja rinteisiin pääsee suoraan hotellin pihasta. Joensuussa hyödynnetään oman kaupungin ammattilaisia, kuten karjalanpiirakan rypytyksen tai ampumahiihdon maailmanmestareita, elämysten tuottamisessa. Vieraita kannustetaan vähäpäästöiseen liikkumiseen.
Isot uudistukset tehdään vastuullisuus edellä
Joensuulainen Original Sokos Hotel Kimmel uudistetaan täysin vuoden 2021 aikana moderniksi elämyskohteeksi ja Itä-Suomen ykköstapahtumahotelliksi. Uudistus toteutetaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti, muun muassa vanhat huonekalut kierrättäen sekä pinnoittamalla tekstiilit ja huonenumerot uudelleen. ”Käytämme paikallista työvoimaa aina, kun se on mahdollista. Hotelli Kimmelin uudistushanke onkin merkittävä työllistäjä Joensuun alueella”, Original Sokos Hotel Kimmelin hotellipäällikkö Sari Otalahti kertoo. Myös henkilöstön taitoja kehitetään. ”Muotoilemme vastuullisuustyöskentelyn prosesseja edelleen ja koulutamme uusia tulevaisuuden vastuuhenkilöitä.”
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa PKO on edelläkävijä vastuullisuusasioissa monin tavoin. ”Meillä investoidaan uusiutuvaan energiaan, kierrätetään jätteitä tehokkaasti ja edistetään monin tavoin paikallisten tuottajien tuotteiden myyntiä, muutamia esimerkkejä mainitakseni. PKO on myös alueen suurin työllistäjä. Nyt kaikkien hotelliemme ripeällä tahdilla saamat kansainväliset vastuullisuustunnukset vahvistavat tätä edelläkävijyyttä”, matkailu- ja myyntijohtaja Kanninen toteaa ilahtuneena.
”Sustainable Travel Finland tarjoaa hyvän työkalupakin jatkuvaan kestävän kehityksen edistämiseen hotelleillemme. Uusia ideoita löytyy koko ajan.”
Visit Finlandin myöntämän Sustainable Travel Finland -merkin ja sitä tukevan kehittämisohjelman tavoitteena on edistää kestävää matkailua Suomessa, viestiä yhtenäisemmin Suomesta kestävän matkailun maana ja helpottaa matkailijoiden valintoja.
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa kehittää nyt matkailupalveluitaan vahvasti edistääkseen maakunnan matkailua ja matkailun kautta koko alueen elinvoimaisuutta. Joensuulaisen Original Sokos Hotel Kimmelin uudistustyöt alkoivat joulukuussa 2020 ja Bomban uuden järvenrantahotellin rakennustyöt alkavat maaliskuussa 2021.
Sokos Hotellit on valittu jo useana vuonna peräkkäin Suomen luotetuimmaksi, vastuullisimmaksi ja arvostetuimmaksi hotelliketjuksi. Lue lisää Sokos Hotellien ympäristötyöstä ja vastuullisuudesta:
https://www.sokoshotels.fi/fi/tietoa-meista/vastuullisuus-sokos-hotelleissa
Lisätietoja: Tiina Kanninen, matkailu- ja myyntijohtaja, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, tiina.kanninen@sok.fi, puh. 050 440 3385
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on asiakasomistajiensa omistama kuluttajaosuuskunta, joka tuottaa etuja ja palveluita omistajilleen 13 kunnan ja kaupungin alueella Pohjois-Karjalassa. PKO:lla on eri puolilla maakuntaa 128 toimipaikkaa, jotka työllistävät yli 1 400 henkilöä. PKO:lle on myönnetty Avainlippu-tunnus merkkinä suomalaisesta työstä ja osaamisesta. PKO:n perustehtävä on tuottaa palveluja ja etuja omistajilleen sekä edistää maakunnan elinvoimaisuutta. Osuuskaupan arvot ovat kilpailukyky ja yhteistä hyvää.
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa operoi alueellaan neljää laadukasta Sokos Hotellia tarjoten matkailijoille nykykarjalaista luksusta. Break Sokos Hotel Koli on kansallispuistossa, Kolin huippujen tuntumassa sijaitseva maisemahotelli. Kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bomba sijaitsee aidossa karjalaiskylässä Pielisen rannalla Nurmeksessa. Parhaillaan uudistuva Original Sokos Hotel Kimmel on elämystalo ja Itä-Suomen ykköstapahtumahotelli Joensuun Sirkkalan puiston laidalla, Pielisjoen rannalla. Original Sokos Hotel Vaakuna tarjoaa sydämellistä huolenpitoa ja monipuoliset ravintolapalvelut aivan Joensuun ytimessä.
Lisätietoja Sustainable Travel Finland-ohjelmasta: https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/matkailun-edistaminen/vastuullisuus/sustainable-travel-finland/
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tiina Kanninen, matkailu- ja myyntijohtaja, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, puh. 050 440 3385, tiina.kanninen@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on asiakasomistajiensa omistama kuluttajaosuuskunta, joka tuottaa etuja ja palveluita omistajilleen 13 kunnan ja kaupungin alueella Pohjois-Karjalassa. PKO:lla on eri puolilla maakuntaa 128 toimipaikkaa, jotka työllistävät yli 1400 henkilöä. PKO:lle on myönnetty Avainlippu-tunnus merkkinä suomalaisesta työstä ja osaamisesta. PKO:n perustehtävä on tuottaa palveluja ja etuja omistajilleen sekä edistää maakunnan elinvoimaisuutta. Osuuskaupan arvot ovat kilpailukyky ja yhteistä hyvää.
Sokos Hotels
Sokos Hotels on 50 hotellista koostuva suomalainen hotelliketju. Ketjun kolme eri hotellityyppiä tarjoavat yksilöllisen hotellikokemuksen jokaiselle. Original-hotellit tunnetaan sydämellisestä palvelustaan ja keskeisistä sijainneistaan, Break-hotellit tarjoavat rentouttavaa irtiottoa arjesta ja uniikkien Solo-hotellien korkea laatu näkyy niin palvelussa kuin hotellien puitteissakin.
Sokos Hotels on valittu Suomen vastuullisimmaksi ja luotetuimmaksi hotelliketjuksi useana vuonna peräkkäin. Ketjun hotelleja on Suomessa, Virossa ja Venäjällä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme