Ensimmäinen alkoholiton Alko aukeaa Turussa ja lähtee kesäkiertueelle
Ensimmäisten Alkojen ainoa alkoholiton tuote 90 vuotta sitten oli paperipussi. Tänä päivänä Alkon monipuolisesta valikoimasta löytyy lähes 300 erilaista alkoholitonta juomaa, joiden parhaimmistoa tarjoillaan ensimmäistä kertaa tien päältä. Alkoholittoman kioskin kesäkiertue käynnistyy Turusta 10. kesäkuuta, jonka jälkeen liikkuvan Alkon voi bongata muun muassa Tampereelta, Helsingistä, Tahkolta ja Oulusta.
“Asiakkaat toivovat meiltä yhä enemmän myös alkoholittomia juomia. Onkin luonnollista, että palvelumme uusiutuu maailman muuttuessa. Alkoholittomien myynti Alkossa on nelinkertaistunut vuodesta 2012 ja viime vuonna myimme alkoholittomia lähes 17 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020”, kertoo palvelu- ja tuotekouluttaja Anri Lindström.
Alkoholittomat juomat tarjoavat makuelämyksiä ja korkeaa laatua
Suomalaiset kokeilevat ja nauttivat alkoholittomia juomia yhä rohkeammin. Alkoholittomien juomien valmistusmenetelmät kehittyvät jatkuvasti. Saatavilla on yhä enemmän laadukkaita ja makumaailmaltaan kiinnostavia tuotteita.
”Alkoholiton ei ole enää vain limun korvike. Alkoholittomia juomia voi yhdistää alkoholillisten tapaan mainiosti myös ruoan makumaailmoihin”, Lindström sanoo.
Lindströmin mukaan alkoholittomaan elämäntapaan uteliaisuudella suhtautuva sober curious -ajattelu lisääntyy.
”Alkoholittomat eivät myöskään ole pelkästään absolutistien juttu. Alkoholittomuuteen suhtaudutaan uteliaasti ja omia tottumuksia kyseenalaistetaan: miksi käytän alkoholia ja mikä rooli sillä on eri tilanteissa. Ja voisiko jossain tilanteessa valita myös alkoholittoman tuotteen. Tähän haluamme ihmisiä kioskillammekin rohkaista.”
Vastuullisuus 90-vuotiaan Alkon perustehtävä
Vaikka 90-vuotiaan Alkon ympärillä on maailma muuttunut, on Alkon perustehtävä – vastuullinen alkoholinmyynti – pysynyt samana.
”Haluamme Alkona uudistua ja vastata asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Onhan asiakastarpeiden kuunteleminen juuri sitä hyvää palvelua, josta meidät tunnetaan. Kiertue on osoitus siitä, että haluamme löytää uusia ja yllättäviäkin tapoja kehittää vastuullisempaa juomakulttuuria Suomessa”, Lindström summaa.
Alkoholiton kioski kiertää kahdeksalla paikkakunnalla läpi Suomen tunnettujen kesätapahtumien aikaan. Kioskista myydään nimensä mukaisesti alkoholittomia juomia.
”Kioskin valikoima on tarkoin valittu, ja tuotteita kioskissa on keskimäärin kymmenen. Mukana on itseoikeutetusti myös meidän Välivesi, joka saa kesän aikana rinnalleen uuden puolukkaisen version."
Kioskin kiertuepäivät ja -kaupungit ovat valikoituneet ajankohtiin, jolloin kaupungeissa tapahtuu muutenkin ja ihmiset ovat liikkeellä.
10.–12.6. Turku
17.–18.6. Tampere
20.–21.6. Kuopio
23.–24.6. Tahko, Nilsiä
2.7. Helsinki (Pride)
6.–8.7. Jyväskylä
13.–15.7. Pori
5.–6.8. Oulu
Kompensoimme kioskin kuljettamisesta syntyneet päästöt pienentääksemme kioskin aiheuttamaa ympäristökuormaa.
Tiedotetta päivitetty 8.6. klo 13.33: Poistettu kaupungeissa samaan aikaan järjestettävien kesätapahtumien nimet.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ja WHO yhteistyöhön: ”Lisää ymmärrystä alkoholin ja syövän yhteydestä”29.8.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Alkoholi on yksi merkittävimmistä elintapoihin liittyvistä syöpäriskeistä. Suomalaisista 60 prosenttia tunnistaa sen, että alkoholinkäyttö lisää syöpäriskiä ja 68 prosenttia pitää alkoholinkäyttöä haitallisena. Tämä käy ilmi Alkon ja WHO:n yhteistyönä tehdystä kyselystä, jossa kartoitettiin sitä, miten hyvin suomalaiset ymmärtävät alkoholin ja syövän yhteyden.
Alkon heinäkuun myyntitiedote – kesällä suositaan raikkautta ja helppoutta14.8.2024 07:36:00 EEST | Tiedote
Heinäkuun litramyynti laski 7,6 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun. Alkoholilain vaikutus Alkon litramyyntiin edelleen odotetulla tasolla.
Kaustisen Alko muuttaa uuteen liikekeskukseen30.7.2024 07:20:00 EEST | Tiedote
Kaustisen Alko muuttaa elokuussa uuteen liikekeskukseen, jossa aloittaa toimintansa myös S-Market. Samalla myymälä saa uuden ilmeen.
Alkon kesäsesongissa värillä, helppoudella ja keveydellä on väliä18.6.2024 07:25:00 EEST | Tiedote
Kesä vilkastuttaa erityisesti mökkipaikkakuntien Alkojen asiakasmääriä. Kesän suosikkeja ovat keveät ja raikkaat juomat, alkoholilla tai ilman. Roseeviinit ja roseekuohuviinit korostuvat kesän myynnissä.
Alkon toukokuun myyntitiedote – helteet houkuttivat raikkaisiin ja keveisiin valintoihin12.6.2024 07:36:00 EEST | Tiedote
Alkon toukokuun myynti nousi 1,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Keveys ja raikkaus korostui asiakkaiden valinnoissa kesän kynnyksellä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme