Jyväskylän yliopisto

Jyväskylän ja Tampereen yliopistot tekevät yhteistyötä opiskelijoiden mielen hyvinvoinnin vahvistamiseksi

Jaa
Hyvä mielenterveys on opiskelijan toimintakykyä ja elämänlaatua tukeva voimavara. Jyväskylän ja Tampereen yliopistot ovat tiivistäneet yhteistyötään tarjotakseen opiskelijoilleen matalan kynnyksen mielen hyvinvoinnin palveluja.

Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen (KOTT) tuoreen raportin mukaan joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii ahdistuksen ja masennuksen oireista. Opiskelijoiden psyykkinen oireilu on kasvanut huomattavasti erityisesti koronapandemian myötä, ja se on selvästi muuta aikuisväestöä yleisempää opiskelijoiden keskuudessa.

Sekä Jyväskylän että Tampereen yliopistossa on tarve tarjota opiskelijoille oikea-aikaisia ja vaikuttavia palveluita arkiympäristössä. Keskeinen matalan kynnyksen palvelu on Opiskelijan Kompassi (OK), joka on verkkopohjainen hyvinvointi- ja elämäntaito-ohjelma. Ohjelman avulla opiskelija pystyy parantamaan mielen hyvinvointia ja harjoittelemaan hyvinvointiin liittyviä taitoja. Opiskelijan Kompassin käytettävyyteen ja vaikuttavuuteen liittyvät tutkimustulokset osoittavat ohjelman lisäävän mm. opiskelijoiden hyvinvointia, itseluottamusta ja psykologista joustavuutta sekä taitoja käsitellä stressiä ja ahdistusta. 

Opiskelijan kompassia on kehitetty Jyväskylän yliopistossa jo vuodesta 2011. Jyväskylän yliopiston hyvien kokemusten perusteella Tampereen yliopisto (TAU) osti Opiskelijan Kompassin käyttöoikeudet keväällä 2020. Opiskelijan Kompassin käyttöönotto on lisännyt JYU:n ja TAU:n yhteistyötä. Jatkossa tavoitteena on tehdä myös opiskelijoiden hyvinvointia tukevaa tutkimusta yliopistojen kesken.

Opiskelijan Kompassissa huomioidaan opiskelijan yksilölliset tarpeet

Opiskelijan Kompassin kehittäjän, projektitutkija Panajiota Räsäsen mukaan opiskelijoiden tarpeet hyvinvoinnin vahvistamiseksi ovat hyvin yksilöllisiä.

”Siinä missä itsenäinen verkko-ohjelman käyttö on yhdelle riittävä tuki, tarvitsee toinen kannustavaa yksilöllistä ohjausta hyvinvointivalmentajalta. Kolmas kaipaa erityisesti vertaistukea opiskelutovereilta, ja neljäs kohdennetumpaa tukea ammattilaiselta”, Räsänen kertoo.

Opiskelijan Kompassia on mahdollista käyttää itsenäisesti (self-help), ohjatusti hyvinvointivalmentajan tuella tai tehostetussa psykologin ohjauksessa. Kansainväliset opiskelijat voivat myös käyttää ohjelmaa englanniksi, saksaksi tai italiaksi. Tampereella Opiskelijan Kompassia on mahdollista käyttää itsenäisenä verkko-ohjelmana tai osana Opiskelijan hyvinvointi ja elämäntaidot -opintojaksoa. Kokemukset opintojaksosta ovat olleet positiivisia; lähes 90 prosenttia opintojakson suorittaneista suosittelee ohjelmaa vertaisopiskelijoilleen.

Opiskelijan Kompassi -yhteistyötä ovat luotsanneet projektitutkija Panajiota Räsänen, erityisasiantuntija Riikka Reitzer, asiantuntija Rikupekka Oksanen sekä professori Raimo Lappalainen Jyväskylän yliopistosta ja opintopsykologi Sonja Pelkonen, yliopisto-opettaja Mervi Vänskä, yliopistolehtori Elina Vierikko ja erityisasiantuntija Suvi-Päivikki Ikonen Tampereen yliopistosta.


Lisätietoja:

Panajiota Räsänen, panajiota.rasanen@jyu.fi

Sonja Pelkonen, sonja.pelkonen@tuni.fi

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote

Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.

Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote

Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.

Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote

KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.

Läheinen ihminen voi vahvistaa tai horjuttaa sijoitetun nuoren selviytymiskykyä19.11.2024 12:10:00 EET | Tiedote

Sijoitettuna olleiden nuorten aikuisten selviytyminen on vaihtelevaa, ja läheisillä ihmissuhteilla on ratkaiseva merkitys heidän resilienssinsä kehittymisessä. Jyväskylän yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus tarkastelee perhesijoitettuna olleiden nuorten aikuisten resilienssiä heidän läheisten ihmissuhteiden ja niihin liittyvien jännitteiden, selviytymiskeinojen ja toimijuuden näkökulmasta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye