Kalan suosio joulun ajan ruokana kasvaa – myös sushi maistuu joulusesongissa
Kalalla on vahva perinne ja asema suomalaisten jouluruokapöydässä. Joulukuu onkin suosituin kalanostokuukausi, sillä silloin kalaa ostetaan yli 50 prosenttia enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Itsenäisyyspäivän tienoilla kalan myynti tuplaantuu edellisen viikon vastaaviin myyntipäiviin verrattuna. Lohi on edelleen ehdoton kalapöydän suosikki, mutta myös erityisesti juhlakausien kalatuotteet, kuten mädit, kiinnostavat jatkuvasti enemmän. Uusimpina herkkuina maistuvat erilaiset kala- ja äyriäistahnat sekä -salaatit. Muita suosittuja joulun ajan kalalajeja ovat lipeäkala, silakka, savulohi sekä silli.
Alueellisia eroja löytyy suosituimpien kalalajien välillä. Esimerkiksi silakka on erityisesti satakuntalainen jouluherkku, jota alueella myydään viisinkertainen määrä S-ryhmän kokonaiskeskimäärään verrattuna. Lipeäkalalla puolestaan herkutellaan yli kolminkertainen määrä Pohjanmaalla ja lähes yhtä innokkaasti Ahvenanmaalla. Kainuussa ja Satakunnassa maistuu erityisesti kirjolohi. Uudellamaalla syödään hyvin tasaisesti eri kalalajeja. Sushi nähdään nousseen joulunajan ruoaksi koko maassa, mutta suosio korostuu Uudellamaalla ja Pirkanmaalla.
- Sushi on maistuvaa ja vaivatonta syötävää, mikä varmasti helpottaa joulunalusajan ruoanlaitossa. Uskon kyllä, että sushi on myös löytänyt osaksi monien joulun kalapöytää.Myös blinit, joiden kanssa herkutellaan erilaisia kalatuotteita kuten mätejä, näyttävät kasvattaneen joulunajan suosiotaan, kertoo S-ryhmän marketkaupan myyntipäällikkö Mikko Kovalainen.
Entä haastaako kala jo joulupöydän kuninkaan kinkun?
- Joulukinkku pitää edelleen suosionsa kilomäärissä katsottuna, sitä myydään joulukuussa puolitoistakertainen määrä tuoreen kalan myyntimäärään verrattuna. Joulukinkun osuus kaikesta joulukuun lihamyynnistä on 20 prosenttia. Toki siinä missä kalan suosion nähdään kasvaneen, havaitaan kinkussa myytyjen kilomäärien laskeneen. Tänäkin vuonna monissa perheissä ostetaan aiempaa pienempi kinkku, ja osa kysynnästä on siirtynyt valmiiksi kypsennettyihin vaihtoehtoihin sekä kalkkunaan, Kovalainen kertoo.
Joulukalan ostamista ei tarvitse jättää viimetinkaan, sillä tuore kala säilyy kalalajista riippuen hyvänä useamman päivän, kun sitä säilytetään 0–3 asteessa. Aina kun säilytyslämpötila nousee asteella, kalan säilyvyys lyhenee päivällä. Kotijääkaapin lämpötila on yleensä 5–6 astetta, jonne joulukalat kannattaa hakea kaupasta aikaisintaan kaksi päivää ennen syömistä. Tuoreen kalan voi myös pakastaa kotona, jolloin se säilyy hyvänä parista viikosta kuukauteen.
- Kala säilyy tuoreena yllättävänkin hyvin ja valmistettuna sen säilyvyys viileässä jatkuu muutaman päivän. Joulukalojen rippeet on myös helppo hyödyntää välipäivien maukkaisiin arkiruokiin, kuten pitsaan, lohikeittoon, janssoninkiusaukseen, pastakastikkeisiin tai vaikkapa kalaburgereihin, ehdottaa Kovalainen.
Vinkkejä välipäivien kalaresepteistä: yhteishyvä.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, p. 040 5277152, mikko.kovalainen(a)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Black Fridayn yllättävin hitti? Miehet ostavat alennusviikon aikana jättimäisen määrän mustia boksereita22.11.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Viihde-elektroniikasta pitkälti tunnetusta Black Fridaysta on tullut viime vuosina miehille mustien boksereiden päivä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Luvut ovat jopa häkellyttäviä, sillä viime vuosina Black Friday -viikolla mustien boksereiden myyntimäärä on kasvanut yli 200 prosenttia, ja niitä myydään keskimäärin 34 000 kappaletta. Tämä on yli kolminkertaisesti normaaliin viikkoon verrattuna. Trendin odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna.
Löytyvätkö nämä lahjat sinunkin toivelistaltasi – Sokoksen asiantuntijat ennustavat joulun hittituotteet21.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Tyylin tavaratalo Sokoksen asiantuntijat koostivat yhteen tämän joulun halutuimmat lahjat kauneuden, pukeutumisen ja kodin tuotteiden osalta. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa somen valloittaneita vartalotuoksuja, trendikkäällä eläinkuosilla varustetut korvaläpät, laadukkaita boksereita sekä Marimekon Unikko-kuvion 60-vuotista taivalta juhlistavan lautasen.
Puhuvia pehmoja, flanellia ja seerumeja – Näissä tuotteissa on hittipotentiaali joulun lahjakaupassa15.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Yli puolet S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostosten hintaan. Kun lahjaa valitaan, mietitään hinnan lisäksi erityisesti lahjan saajaa ja lahjan tarpeellisuutta. Tänä jouluna paketeista ennustetaan paljastuvan interaktiivisia leluja, trendikkäitä flanellihousuja ja suosittua kosmetiikkaa.
Uudistunut hotellilegenda avaa ovensa – Hotelli Vantaan hurmokselle ei näy loppua14.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Monen asiakkaan odotus palkitaan, kun lähes vuoden suljettuna ollut Original Sokos Hotel Vantaa avautuu tänään 14.11. Kokonaisvaltaisen uudistuksen ovat kokeneet niin hotellihuoneet, kokoustilat kuin ravintolamaailmakin. Hotellissa on kuhinaa läpi vuoden ja asiakaskäyntejä lähes 300 päivittäin. Uudistuksen myötä legendaarisen kohteen vetovoiman odotetaan houkuttavan myös uusia asiakkaita.
Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun29.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme