Kesä on herkuttelun kulta-aikaa – tässä ovat myydyimmät uutuusherkut S-ryhmän kaupoissa
Suomalaiset testaavat uutuusherkkuja mielellään, eikä tämä kesä ole ollut poikkeus. Erityisesti suklaiset uutuustuotteet ovat käyneet kaupaksi jäätelö-, makeis- ja keksihyllyillä.
![](/data/images/public/68574024/69997303/75a2cdca-05ea-4d10-a270-0b83a4f6d858-w_720.jpg)
Jäätelönmyynnissä kesä on huippusesonkia: touko-elokuussa tehdään S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntidatan mukaan noin puolet vuoden jäätelökaupasta. Alkukesänä eli touko-kesäkuussa jäätelöiden litramyynti on ollut 7 prosenttia edellistä vuotta korkeampi.
”Jäätelöihin tulee joka vuosi runsaasti uutuuksia, ja suomalaiset testaavat niitä mielellään. Toisaalta myös monet perinteiset suosikit pitävät pintansa vuodesta toiseen. Suomalaisten suosikkimakuja jäätelöissä ovat suklaa ja toffee, kotipakkausjäätelöissä puolestaan perinteinen vanilja”, sanoo myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta.
Tämän vuoden uutuusjäätelöistä hiteiksi ovat nousseet kerta-annosjäätelöistä esimerkiksi Suffeli-tuutti, Pätkis Crunchy -tuutti, Twister Pineapple limujääpuikko, Classic Tuplasuklaa & Metsämarja -puikko sekä Kolmen Kaverin Lakritsituutti.
Kotipakkausjäätelöiden saralla uutuushittejä ovat olleet Aino Boysenmarjajuustokakku, Kotimaista Suolakinuski ja Salmiakki-lakritsi, Jymy Päärynä ja Madagaskarin vanilja sekä Ingmanin ISO Kolmikko ja Tripletti.
Jäätelön lisäksi kesälomailijoille maistuvat keksit ja karkit
Myös makeiset ja keksit ovat käyneet alkukesän aikana hyvin kaupaksi. Molempien myynti on kasvanut S-ryhmän ruokakaupoissa kesäkuussa 5 % viime vuodesta.
”Makeisissa kasvun ajureina ovat olleet erityisesti irtomakeiset ja suklaapatukat. Uutuuskarkkien hittiviisikosta löytyy kolme suklaatuotetta ja kaksi makeispussia: Karl Fazer Rouhea keksi -suklaalevy, Dumle Crunchy Salted Caramel -suklaapatukka, Tupla Double Layer Banana -suklaapatukka, TV Mix Laku -makeispussi sekä Tutti Frutti Sour Splash -makeispussi”, myyntipäällikkö Juhani Haara kertoo.
Kekseissä myynti on kasvanut alkukesästä kautta linjan sekä makeissa että suolaisissa kekseissä. Kesän uutuushitit kuitenkin löytyvät makeiden keksien puolelta.
”Fasupala Geisha, Domino Mustikkapiirakka ja Jaffa Aarrearkku ovat käyneet uutuuskekseistä parhaiten kaupaksi”, Haara paljastaa.
Kotimaisten mansikoiden herkutteluaika on juuri nyt
Kotimaisilla mansikoilla herkuttelu on käynnistynyt kunnolla kesäkuussa. Sadon ensimmäiset isommat määrät saatiin myyntiin juhannusviikolla.
Kotimaisen mansikan varsinainen kysyntäkehitys selviää vasta loppukesästä elokuussa, kun satokausi alkaa olla ohi koko maan osalta, mutta tällä hetkellä myynnin kasvua on viime vuoteen nähden yli 30 % (1.-28.6.2023).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen@sok.fi, puh. 010 768 6261
Juhani Haara, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juhani.haara@sok.fi, puh. 010 768 0628
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. #parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.
Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote
Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.
Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote
Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.
S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote
S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.
Mocktailien alkukesän myynti on kasvanut räjähdysmäisesti – suomalaiset suosivat nyt alkoholittomia drinkkejä ja kylmiä kahvijuomia28.6.2024 08:08:00 EEST | Tiedote
Cocktailit ja mocktailit eli alkoholilliset ja alkoholittomat juomasekoitukset ovat olleet maailmalla iso trendi jo pidemmän aikaa. Myös kylmät kahvit trendaavat maailmalla. Niin myös Suomessa, jossa kulutus ravintoloissa ja terasseilla on kasvanut yli 20 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme