Kirjan lukeminen on parasta luetun ymmärtämisen treeniä. Harry Potter päihittää sarjakuvat runsaalla sanastollaan
– Pitkät, jatkuvat tekstit, joissa on monipuolista ja rikasta sanastoa, parantavat sisällön ymmärtämisen taitoa, apulaisprofessori Minna Torppa sanoo. Hän on ollut mukana laajassa Jyväskylän ja Turun yliopistojen kasvatustieteen tutkijoiden projektissa, jossa tutkittiin lasten vapaa-ajan lukemista ja sen vaikutuksia. Tulokset on julkaistu kansainvälisessä Child Development -lehdessä.
Tutkijat seurasivat 2525:n koululaisen lukutaidon kehittymistä ekaluokalta aina yhdeksänteen luokkaan asti. Vanhemmilta saatiin tieto pienempien lukemisesta ja ylempien luokkien lapset raportoivat myös itse. Tutkittavat asuivat neljän ison kunnan alueella eri puolilla Suomea. Peruslukutaitoa harjoitellaan kouluissa paljon ja Suomen kielessä kehitytään yleisesti kolmen ensimmäisen luokan aikana siinä sujuviksi.
Tiedämme, että kirjoja lukevat lapset ovat keskimäärin parempia lukijoita. Mutta johtuuko ero siitä, että he lukevat enemmän vai onko kyse siitä, että paremmat myös lukevat enemmän? – On luonnollista ajatella, että lukemiseen harjaantuu sitä tekemällä. Toisaalta tiedämme, että lukivaikeudet ovat perinnöllisiä ja osalle lukemisen kehitys on hyvin hidasta, Torppa kertoo.
Kansainvälisissä tutkimuksissa on viime vuosina osoitettu, että lukutaito ennustaa lukemisen määrää eikä yhteyttä toiseen suuntaan ole löydetty. Varsinkin alkuluokilla tämä on ymmärrettävää. Kun lukeminen on vielä hidasta ja työlästä, kirjan lukeminen on hankalaa tai jopa mahdotonta.
Aiemmat tutkimukset ovat rajautuneet lukutaidon kehityksen varhaisiin vaiheisiin. Tässä tutkimuksessa haluttiin tarkastella lukutaidon ja lukemisen määrän yhteyttä monipuolisemmin ja pitemmällä aikajänteellä kuin aiemmissa tutkimuksissa. – Halusimme myös tarkastella kirjojen lukemisen lisäksi myös muita tekstityyppejä: sanomalehtiä, aikakauslehtiä ja digitaalisia tekstejä, Torppa perustelee.
Tulokset osoittivat, että sekä lukemisen sujuvuus että luetun ymmärtämisen taito vaikuttavat lukemisen määrään ensimmäisten neljän koululuokan aikana. Kirjojen havaittiin kuitenkin myös ennustavan ymmärtämistä. Olivatpa taidot hyvät tai heikot, taso paranee lukemalla.
Ekaluokkalainen, joka luki vapaa-ajallaan kirjallisuutta, ymmärsi tekstejä paremmin myös tulevina vuosina. Mutta, innostuupa lapsi lukemaan missä vaiheessa hyvänsä, vaikka vasta yläkoulussa, se näkyy seuraavana vuonna ymmärtämisen taidon parantumisena. Ei ole myöskään merkitystä sillä, lukeeko kirjaa perinteisenä printtinä vai tabletilta.
Sanoma- tai aikakauslehdillä ei ollut merkittävää vaikutusta suuntaan tai toiseen.
Luetun ymmärtämisen kannalta kirjat ovat erityisen hyvää treeniä, koska niissä on rikas kielimaailma ja monipuolinen sanasto. Esimerkiksi yhdessä Harry Potter -kirjassa on noin 250 000 sanaa. – Kun taito kehittyy, lukemisen määrä myös lisääntyy, Torppa suosittelee.
Julkaisun tiedot:
Leisure Reading (But Not Any Kind) and Reading Comprehension Support Each Other – A Longitudinal Study Across Grades 1 and 9. Child Development, 3/2019, sivut 1–25. Kirjoittajat: Minna Torppa, Kati Vasalampi, Asko Tolvanen ja Anna-Maija Poikkeus, Jyväskylän yliopisto, Marja-Kristiina Lerkkanen Jyväskylän ja Stavangerin yliopistot sekä Pekka Nurmi, Turun yliopisto.
https://doi.org/10.1111/cdev.13241
Lisätietoja:
Minna Torppa, minna.p.torppa@jyu.fi, +358408053538
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenTiedottaja
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Esikoistaan odottavat parit toivovat, ettei vanhemmaksi tuleminen syrjäytä parisuhdetta27.11.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan esikoistaan odottavat parit toivovat, että tulevassa elämänvaiheessa vanhemmuus ja parisuhde olisivat tasapainossa, ja että vanhemmuus jättäisi tilaa myös kahdenkeskiselle ajalle. Lapsen toivottiin lisäävän myös yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuovan parien arkeen iloa ja uusia asioita.
Varhaisten matemaattisten taitojen kehityksen teoriamalli ja opetuskäytänteet tuovat esiin opettajien tietotaidon merkityksen opetuksessa26.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
KM Piia Parviaisen väitöskirja tuottaa teoriamallin kokonaisvaltaisesta varhaisten matemaattisten taitojen kehityksestä. Samalla se tuo uutta tietoa opettajien pedagogisen tietoisuuden ja täydennyskoulutuksen merkityksestä matematiikan opetuksessa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tutkimuksen mukaan opettajilla oleva vahvempi pedagoginen tietoisuus eri matemaattisista taidoista lisäsi lasten matemaattisia oppimismahdollisuuksia.
Metsälain tulkintamuutokset ovat vähentäneet puronrantametsien suojelua26.11.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Viimeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että Suomen metsälain tulkinnan muutokset ovat vaikuttaneet merkittävästi purojen ja niiden ympäristöjen suojeluun. Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että vuoden 2014 metsälain muutos sekä lain soveltamisesta tehty tulkinta ovat vähentäneet suojeltujen purometsien määrää merkittävästi vuosien 2018–2021 aikana.
Tasavallan presidentti pitää ensimmäisen Martti J. Kari -muistoluennon Jyväskylän yliopistossa22.11.2024 16:30:07 EET | Tiedote
Martti J. Kari -muistoluento 3.12.2024 klo 15.00–16.00, Jyväskylän yliopiston juhlasali, päärakennus (C), Seminaarinkatu 15, Jyväskylä.
Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme