Reilusti yli 100 tonnia vähemmän muovia vuodessa – S-ruokakauppojen pakkausuudistukset tähtäävät kierrätettävyyteen ja kestävään muovin käyttöön

Useita esimerkkejä uudistuneista, vastuullisemmista tuotepakkauksista löytyy S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta. Monissa pakkauksissa pakkausmateriaalin määrää on vähennetty tai muovia on korvattu kartongilla. Pakkausten uudelleenkäyttöä edistetään etenkin logistiikassa. Esimerkiksi uudelleenkäytettävien hedelmä- ja vihanneslaatikoiden käyttö on jatkuvassa kasvussa – vuoden 2019 aikana käyttö kasvoi 22 % edellisvuoteen verrattuna.
Muutoksia on tehty elintarvikkeiden lisäksi muissakin tuoteryhmissä, joissa kierrätysmateriaalien osuutta on kasvatettu. Muun muassa omien merkkien pyykin- ja astianpesuaineiden pakkauksista on korvattu vuositasolla 10 tonnia tavanomaista neitseellistä muovia kierrätysmuovilla ja alusvaatteiden henkareita on vaihdettu kokonaan kierrätysmuovista valmistetuiksi. Yöasujen sekä kylpytakkien pakkausmuovin määrää puolestaan on merkittävästi vähennetty – yhteensä noin 3 tonnia vuodessa.
Tavoitteena kaikkien omien merkkien pakkausten kierrätettävyys
Pakkausuudistusten tarkoituksena on tehdä pakkauksista paremmin kierrätettäviä, edistää uusiutuvien ja kierrätettävien materiaalien käyttöä, minimoida turhaa muovia sekä edistää kestävää muovin käyttöä. Taustalla on S-ryhmän oma muovilinjaus vuodelta 2018. Lisäksi S-ryhmä on mukana kansainvälisessä Ellen MacArthur Foundationin ja YK:n käynnistämässä The New Plastics Economy -sitoumuksessa, jonka tavoitteena on edistää muovien kiertotaloutta.
Uusia pakkausratkaisuja suunniteltaessa tärkeintä on, että pakkaus toimii kuten pitääkin, eli suojaa tuotetta ja auttaa sen säilyvyydessä sekä hävikin minimoimisessa. Pakkauksen tulee myös toimia läpi koko arvoketjun niin tuotannossa, kuljetuksissa, myymälässä kuin asiakkaan kotonakin, minkä lisäksi on otettava huomioon pakkauksen kierrätettävyys. Tavoitteena on, että kaikki S-ruokakauppojen omien merkkien tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä.
”Yhdestä materiaalista valmistettu pakkaus on helpompi kierrättää. Mikäli pakkauksessa käytetään useita materiaaleja, tulisi kuluttajan pystyä erottelemaan eri materiaalit toisistaan helposti eri keräysastioihin, kertoo vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.
S-ruokakauppojen omien merkkien tuotteiden pakkauksiin on lisätty myös selkokielisiä lajitteluohjeita, jotta kuluttajan olisi yhä helpompi lajitella pakkaus kierrätykseen. Vuonna 2019 lajitteluohjeet lisättiin lähes 900 päivittäistavarakaupan tuotteen pakkaukseen helpottamaan asiakkaiden arkea. Kaikkiaan lajitteluohjeet löytyvät nyt yli 1000 tuotepakkauksesta.
Kierrätyksen tulisi olla vaivatonta ja suomalaiset ovatkin perinteisesti tottuneita kierrättäjiä. Pakkausten lajittelun voi hoitaa joustavasti myös kauppareissun yhteydessä, sillä yli 400 S-ryhmän myymälän pihalta löytyy Rinki-ekopiste.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari Ristaniemi, ryhmäpäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
sari.ristaniemi@sok.fi, puh. 0107687364
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat



Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme