SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Reilusti yli 100 tonnia vähemmän muovia vuodessa – S-ruokakauppojen pakkausuudistukset tähtäävät kierrätettävyyteen ja kestävään muovin käyttöön

Jaa
Yhdessä hedelmärasiassa käytetyn muovin määrä voi vaikuttaa pieneltä asialta, mutta kun volyymit ovat suuria, on pienilläkin muutoksilla suuri merkitys. Viinirypälerasioiden kansien vaihtaminen ohuisiin muovikalvoihin säästää yli miljoonan muovikassin verran muovia vuodessa. Kotimaista-merkin jauhelihapakkauksen vaihtaminen ohuempaan muoviin säästää vuodessa lähes 80 tonnia muovia. S-ryhmä kehittää jatkuvasti pakkauksiaan yhä vastuullisemmiksi yhdessä tavarantoimittajien kanssa.
Useita esimerkkejä uudistuneista, vastuullisemmista tuotepakkauksista löytyy S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta. Monissa pakkauksissa pakkausmateriaalin määrää on vähennetty tai muovia on korvattu kartongilla.
Useita esimerkkejä uudistuneista, vastuullisemmista tuotepakkauksista löytyy S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta. Monissa pakkauksissa pakkausmateriaalin määrää on vähennetty tai muovia on korvattu kartongilla.

Useita esimerkkejä uudistuneista, vastuullisemmista tuotepakkauksista löytyy S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta. Monissa pakkauksissa pakkausmateriaalin määrää on vähennetty tai muovia on korvattu kartongilla. Pakkausten uudelleenkäyttöä edistetään etenkin logistiikassa. Esimerkiksi uudelleenkäytettävien hedelmä- ja vihanneslaatikoiden käyttö on jatkuvassa kasvussa – vuoden 2019 aikana käyttö kasvoi 22 % edellisvuoteen verrattuna.

Muutoksia on tehty elintarvikkeiden lisäksi muissakin tuoteryhmissä, joissa kierrätysmateriaalien osuutta on kasvatettu. Muun muassa omien merkkien pyykin- ja astianpesuaineiden pakkauksista on korvattu vuositasolla 10 tonnia tavanomaista neitseellistä muovia kierrätysmuovilla ja alusvaatteiden henkareita on vaihdettu kokonaan kierrätysmuovista valmistetuiksi. Yöasujen sekä kylpytakkien pakkausmuovin määrää puolestaan on merkittävästi vähennetty – yhteensä noin 3 tonnia vuodessa.

Tavoitteena kaikkien omien merkkien pakkausten kierrätettävyys

Pakkausuudistusten tarkoituksena on tehdä pakkauksista paremmin kierrätettäviä, edistää uusiutuvien ja kierrätettävien materiaalien käyttöä, minimoida turhaa muovia sekä edistää kestävää muovin käyttöä. Taustalla on S-ryhmän oma muovilinjaus vuodelta 2018. Lisäksi S-ryhmä on mukana kansainvälisessä Ellen MacArthur Foundationin ja YK:n käynnistämässä The New Plastics Economy -sitoumuksessa, jonka tavoitteena on edistää muovien kiertotaloutta.

Uusia pakkausratkaisuja suunniteltaessa tärkeintä on, että pakkaus toimii kuten pitääkin, eli suojaa tuotetta ja auttaa sen säilyvyydessä sekä hävikin minimoimisessa. Pakkauksen tulee myös toimia läpi koko arvoketjun niin tuotannossa, kuljetuksissa, myymälässä kuin asiakkaan kotonakin, minkä lisäksi on otettava huomioon pakkauksen kierrätettävyys. Tavoitteena on, että kaikki S-ruokakauppojen omien merkkien tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä vuoden 2022 loppuun mennessä.

”Yhdestä materiaalista valmistettu pakkaus on helpompi kierrättää. Mikäli pakkauksessa käytetään useita materiaaleja, tulisi kuluttajan pystyä erottelemaan eri materiaalit toisistaan helposti eri keräysastioihin, kertoo vastuullisuusasiantuntija Anni Loukaskorpi S-ryhmän marketkaupasta.

S-ruokakauppojen omien merkkien tuotteiden pakkauksiin on lisätty myös selkokielisiä lajitteluohjeita, jotta kuluttajan olisi yhä helpompi lajitella pakkaus kierrätykseen. Vuonna 2019 lajitteluohjeet lisättiin lähes 900 päivittäistavarakaupan tuotteen pakkaukseen helpottamaan asiakkaiden arkea. Kaikkiaan lajitteluohjeet löytyvät nyt yli 1000 tuotepakkauksesta.

Kierrätyksen tulisi olla vaivatonta ja suomalaiset ovatkin perinteisesti tottuneita kierrättäjiä. Pakkausten lajittelun voi hoitaa joustavasti myös kauppareissun yhteydessä, sillä yli 400 S-ryhmän myymälän pihalta löytyy Rinki-ekopiste.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sari Ristaniemi, ryhmäpäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
sari.ristaniemi@sok.fi, puh. 0107687364

Kuvat

Useita esimerkkejä uudistuneista, vastuullisemmista tuotepakkauksista löytyy S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta. Monissa pakkauksissa pakkausmateriaalin määrää on vähennetty tai muovia on korvattu kartongilla.
Useita esimerkkejä uudistuneista, vastuullisemmista tuotepakkauksista löytyy S-ruokakauppojen hedelmä- ja vihannesosastoilta. Monissa pakkauksissa pakkausmateriaalin määrää on vähennetty tai muovia on korvattu kartongilla.
Lataa
Esimerkkejä S-ruokakauppojen pakkausuudistusten vaikutuksista.
Esimerkkejä S-ruokakauppojen pakkausuudistusten vaikutuksista.
Lataa
Rainbow-viinirypälerasian kansi on vaihdettu ohueen muovikalvoon, jonka ansiosta muovia säästyy vuodessa yli miljoonan muovikassin verran. Pakkaukseen on lisätty myös selkokieliset lajitteluohjeet, kuten yli tuhanteen muuhunkin S-ruokakauppojen omien merkkien tuotteeseen.
Rainbow-viinirypälerasian kansi on vaihdettu ohueen muovikalvoon, jonka ansiosta muovia säästyy vuodessa yli miljoonan muovikassin verran. Pakkaukseen on lisätty myös selkokieliset lajitteluohjeet, kuten yli tuhanteen muuhunkin S-ruokakauppojen omien merkkien tuotteeseen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.

Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote

Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye