S-ryhmä rakentaa uuden tuulipuiston – investoinnin myötä omalla uusiutuvalla katetaan kaupparyhmän koko sähkönkulutus

Rakenteilla olevaan tuulipuistoon tulee 13 tuulivoimalaa, joiden on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alussa. Puiston tuottama sähkö kattaa noin 20 prosenttia kaupparyhmän sähkönkäytöstä, mitä voi verrata yli 300 S-marketin vuosittaiseen sähkönkulutukseen.
Luvian tuulipuistoa rakennetaan vaiheittain ja samalla alueella selvitetään myös mahdollisuutta teollisen mittakaavan aurinkosähkön tuotantoon, jolloin aurinkosähköä voitaisiin siirtää samaa infrastruktuuria hyödyntämällä muualle käytettäväksi.
”Meille on tärkeää, että lähes parintuhannen toimipaikkamme ja maan kattavan sähköautojen latausverkostomme sähkö on tuotettu kestävästi sekä ympäristön kannalta että omavaraisuuden näkökulmasta”, sanoo toimitusjohtaja Mikko Halonen S-Voimasta.
”Osuuskaupat ovat tehneet merkittäviä investointeja Suomen sähköntuotantoon viime vuosina. Satsaukset oman uusiutuvan energiantuotannon lisäämiseen ovat tärkeitä erityisesti energiakriisin myötä. Tämä hanke oli tärkeä saattaa loppuun, vaikka taloustilanne on tiukentunut ja tuotantokustannukset muuttuneet”, jatkaa Halonen.
Tuulipuiston rakentaminen on S-ryhmälle noin 100 miljoonan euron investointi, josta noin 20 prosenttia käytetään alueen infrastruktuurin rakentamiseen, kuten tie- ja kaapeliverkostoon. Alueen infrastruktuurin rakentaminen työllistää paikallisesti kymmeniä henkilöitä. Tuulivoimaloiden asennustöistä vastaa tuulivoimayhtiö Vestas.
Uusi tuulipuisto on jatkumoa osuuskauppojen pitkäjänteisille investoinneille oman uusiutuvan energian lisäämiseksi. S-ryhmä on ollut mukana tuulivoimahankkeissa, joissa on investoitu miljardin euron edestä tuulivoimaa Suomeen kuluneen kymmenen vuoden aikana.
S-ryhmän sähkönkulutuksesta jo nyt yli 80 prosenttia tuotetaan omalla tuulivoimalla. Edellinen tuulivoimainvestointi on Simon Sarvisuolla oleva 27 suurvoimalan tuulipuisto, joka yksistään tuottaa noin puolet kaupparyhmän sähköntuotannosta. Lisäksi yli 100 000 aurinkopaneelia tuottaa viitisen prosenttia sähköntarpeesta paikallisesti. Uuden tuulipuiston valmistuttua omalla uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö vastaa kaupparyhmän sähkönkulutusta.
Investoinnit ovat myös osa kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. S-ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa. S-ryhmän tavoitteena on pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.
S-ryhmän sähkönhankinnasta vastaa S-Voima Oy, jonka omistavat SOK ja osuuskaupat yhdessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Halonen, toimitusjohtaja, S-Voima Oy, puh. 050 440 4811, mikko.halonen(at)sok.fi
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme